نشست داغ جلسه هشتم طرح صیانت

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – نشست روز گذشته کمیسیون طرح صیانت، مباحث داغی درباره کسب و کارهای استارتاپی ، شورای عالی فضای مجازی و … داشت ؛ یک نماینده مجلس می گوید وزارت ارتباطات روی 40 درصد این طرح بحث دارد و…
هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت، امروز با دستور جلسه رای‌گیری کلیات طرح برگزار خواهد شد؛ جلسه‌ای که سخنگوی این کمیسیون درباره آن به خراسان می‌گوید: «به احتمال زیاد کلیات طرح رای خواهد آورد، چراکه تقریبا همگان با اصل موضوع قانون‌گذاری برای عرصه مجازی موافق‌اند و اگر هم نقد و اختلاف نظری وجود دارد، مربوط به جزئیات است که در جلسات آتی درباره آن بحث خواهد شد».نقدها و اختلاف‌‌نظرهایی که «لطف‌ا… سیاهکلی» به آن اشاره می‌کند، همان مباحثی است که طی ماه‌‌های اخیر هم مطرح شده و دیروز در هفتمین جلسه این کمیسیون، که به صورت زنده پخش شد نیز توسط برخی اعضای حاضر در جلسه ای که آن هم بحث های داغی داشت بازگو شد. البته رئیس کمیسیون و برخی کارشناسان حاضر در جلسه نیز پاسخ این نقدها را ارائه کردند. جلسه دیروز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و خبرگزاری ایسنا و پایگاه تخصصی پیوست نیز آن را انعکاس دادند.

 

نماینده وزارت ارتباطات: با جزئیات طرح مخالفت‌هایی داریم که امیدواریم اصلاح شود
«میرزاپور» نماینده وزارت ارتباطات، در این جلسه اظهار کرد:* این‌که طرحی تهیه شده که تکلیف مرزهای مجازی و کارآفرین‌های بومی را مشخص و از حقوق مردم دفاع کند، امر مبارک و میمونی است؛ اما ما با جزئیات آن مخالفت‌هایی داریم که امیدواریم در این مسیر اصلاح شود.
* بیش از نیمی از ترافیک دنیا در دو پلتفرم آمریکایی [فیس‌بوک و یوتیوب] مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد این پلتفرم‌ها توانسته‌اند مرزهای مجازی خود را به کل دنیا گسترش دهند، حتی اروپایی‌ها هم که تاکنون قوانین زیادی در این حوزه نگاشته‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به این صورت تاثیرگذار باشند. بسیاری از مردم از این دو پلتفرم آمریکایی استفاده می‌کنند، اما کاربرانی هم داریم که از پلتفرم‌های داخلی بهره می‌برند و این نشان می‌دهد که کشور فرصت خوبی دارد و پلتفرم‌های داخلی به خوبی کار می‌کنند.
* مهم‌ترین دغدغه وزارت ارتباطات جایگاه بخش خصوصی و کارآفرین‌هاست و ما نگرانیم که با این طرح چه اتفاقی برای کارآفرینان می‌افتد.

تعدد نهادهای تنظیم‌گر آسیب زاست
* طرح ارائه‌شده به دور از واقعیت‌های صنعت و کسب‌وکارهای دیجیتال نگاشته شده است.
* مجلس به دنبال ایجاد یک کمیسیون جدید تنظیم‌گری است که موازی با رگولاتورها فعالیت کرده و وارد ارتباط با پلتفرم‌ها می‌شود. تعدد نهادهای تنظیم‌گر مثل ساترا، رگولاتوری، سازمان تبلیغات و غیره آسیب‌زاست و نگرانیم مشکلات جدید ایجاد کند.

اتاق بازرگانی: طرح دارای تعارضات است
«رهبرپور» نماینده انجمن تجارت الکترونیک اتاق بازرگانی هم در این جلسه اظهار کرد:
* یک‌سری تعارضات در طرح صیانت دیده می‌شود و همین الان سه طرح در مجلس در حوزه داده‌ها در حال پیگیری است.
* نیازو مشکلات دقیق کسب‌وکارها به درستی دیده نشده و هدف ارائه طرح مشخص نیست.

احتمال ایجاد رانت و فساد به دلیل حضور پلتفرم های دولتی
* ما هم به بحث حکمرانی فضای مجازی اعتقاد داریم، اما در ۳۷ ماده نمی‌توان به آن پرداخت.
* وظایف کمیسیون گسترده و در حوزه قانون‌گذاری است که موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود و با توجه به حضور پلتفرم‌های دولتی، این رانت گسترده‌تر خواهد شد.
* هرکجا مانند ساترا، تنظیم‌گر و فعال صنعت در یک نهاد جمع شده، رقابت سالم از بین رفته است. خطر تضعیف بیش از پیش ارائه‌دهندگان خدمات داخلی با تصویب این طرح وجود دارد و اعتماد کاربران هم از بین می‌رود.
* یکی از موارد، بحث مهاجرت نیروهای متخصص است. مدام به شرکت‌های بزرگ می‌رویم و با نیروهای متخصص گفت‌وگو می‌کنیم که قرار نیست اتفاق نگران‌کننده‌ای رخ دهد. اما مبهم بودن تکالیف، محول شدن موضوعات به کمیسیون عالی و عجله نمایندگان در تصویب قانون این حوزه، برخلاف روال بین‌المللی این حوزه است و این هم از جمله انتقادات ماست.

زنگنه: آیا شرکت های اروپایی و آمریکایی از قوانین ما پیروی می کنند؟
* محسن زنگنه، نماینده عضو کمیسیون هم گفت:طرح صیانت نیاز به چند پیوست دارد. «یکی بحث تحریم‌هاست که از این لحاظ، ایران را نباید با ترکیه و آلمان مقایسه کرد. آیا واقعا شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از قوانین ما پیروی خواهند کرد؟ از لحاظ فنی نیز باید بررسی شود که امکان پیاده‌سازی قوانین وجود دارد یا خیر. به‌طور مثال اینستاگرام و تلگرام حجم داده بزرگی را مدیریت می‌کنند و تکنولوژی آن را نیز دارند».
* بحث فرهنگی نیز اهمیت دارد و نباید ایرانی‌جماعت را با نگاه چین و مالزی مدیریت کرد.
* در گفت‌و‌گویی که با آقای زارع‌پور [وزیر ارتباطات] داشتم ایشان اعلام کردند حدود ۳۰-۴۰ درصد روی این طرح بحث دارند، پس لازم است مجلسی که با دولت همسو است، تعاملات داشته باشد و نظر کارشناسان وزارت ارتباطات اخذ شود.

نماینده مرکز پژوهش ها: نیاز به قوانین موردی و راهبردی داریم
«علی محسنیان» نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس هم در این جلسه در دفاع از طرح گفت: رویکرد قانون‌گذاری حداکثری در کشورهای جهان وجود دارد و این خلأ در کشور ما حس می‌شود، ما در بحث فضای مجازی نیاز به قوانین موردی و راهبردی داریم. وی ادامه داد: «احترام به حریم خصوصی کاربران و حمایت از حقوق و آزادی‌های مشروع فعالان فضای مجازی، بازطراحی کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، انتقال مدیریت ترافیک کشور به صورت کارگروهی ذیل شورای عالی فضای مجازی، پیش‌بینی ضمانت اجرایی ارائه خدمات پایه کاربردی و حذف انحصار از مهم‌ترین نوآوری‌های طرح صیانت است».

نماینده پلیس فتا: بستن پلفترم‌ها نه، پاسخگو کردن پلتفرم‌های خارجی آری
«آذرمتین» نماینده پلیس فتا هم گفت: «پلیس در حوزه پیگیری و رسیدگی به جرایم به دلیل خلأ قانونی در بسیاری از حوزه‌ها دستش بسته است و برخی از پلتفرم‌های خارجی با ما همکاری نمی‌کنند. مثلا صفحه جعلی علیه مسئولان ساخته می‌شود؛ اما اینستاگرام پاسخگو نیست. خواسته پلیس این نیست که پلتفرم‌ها بسته شوند اما نباید هم به این صورت رها شوند. خواسته ما این است که پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام باید مجوز فعالیت از ایران بگیرند و قوانین کشور را رعایت کنند».

عضو کمیسیون: با این طرح وظایف وزارت ارتباطات به یک کمیسیون سپرده می شود
«غلامرضا نوری» نماینده بستان‌آباد هم گفت: «تنوع موضوعات در این حوزه بالاست و جمع کردن همه آن‌ها در طرح صیانت سخت است. در این طرح بازتعریفی از وظایف وزارت ارتباطات داریم و گاه مسئولیت‌ها را بلا اثر می‌کنیم. در این طرح بخش خصوصی هم نقش کمرنگی دارد و حتی نمایندگان، دیگر نمی‌توانند وزیرارتباطات را پاسخگو کنند چون تمام وظایف آن به یک کمیسیون سپرده شده است».
نماینده دشتستان: بنای محدودیت نداریم اما باید نگرانی مردم را رفع کنیم
ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان هم بر لزوم اقناع افکار عمومی تاکید کرد و گفت: «یک‌سری تردیدهایی برای مردم ایجاد شده مانند این‌که آیا گوگل با این طرح فیلتر خواهد شد یا خیر. ما نیز بنا نداریم این محدودیت را ایجاد کنیم اما این پاسخگویی به نگرانی‌های مردم تنها با یک مصاحبه حل نمی‌شود و باید کمیسیون یک برنامه ویژه داشته باشد».

پاسخ های تقی پور به نقدها و مطالبه ها
البته «رضا تقی‌پور» رئیس کمیسیون صیانت هم پاسخ‌هایی به نقدهای مطرح شده داد:
* در کشور پتانسیل بالایی برای کسب‌وکارهای دیجیتال وجود دارد که ما باید با قانون‌گذاری صحیح مسیر را برای آن‌ها هموار کنیم.
* پلتفرم‌های داخلی می‌توانند در منطقه بدرخشند.
* باید به نحوی فضا را برای کسب‌وکارها باز کنیم که حتی مهاجرت معکوس رخ دهد. ایرانی‌ها در گوگل، آمازون و مایکروسافت فعال اند و قطعا اگر فضا در ایران ایجاد شود آن‌ها به کشور بازمی‌گردند و پلتفرمی بهتر از این‌ها در ایران ایجاد خواهد شد.

بحث بر سر جایگاه مرکز ملی فضای مجازی
اما یکی از موضوعات داغ این جلسه هم، بحث ایجاد کمیسیون عالی برای تنظیم‌گری در حوزه فضای مجازی بود که با اظهارنظرهایی همراه بود:
زنگنه: بحث دروازه‌بانی و تصمیم‌گیری را به کمیسیون عالی سپرده‌ایم و باید جایگاه آن در مقایسه با مرکز ملی فضای مجازی مشخص شود.
تقی پور: شورای عالی فضای مجازی محل سیاست‌گذاری عالی است اما طبیعتا معنی آن جایگزینی برای قانون نیست. طرح صیانت اگر تبدیل به قانون شود، قرار نیست جای سیاست‌گذاری‌های شورای عالی را بگیرد. شورا باقی می‌ماند و همه فعالیت و قانون‌های ما در پی سیاست‌های شورا خواهد بود.
ویس کرمی، نماینده لرستان: تنها خبرگان در راستای عمل به وظایف خود می‌توانند برای خودشان قانون‌گذاری کنند اما به لحاظ قانون اساسی تنها نهاد قانون‌گذاری مجلس است.
سیاهکلی: وظیفه مجلس است که سیاست‌گذاری‌ها را به قانون تبدیل کند و خود شورای عالی نیازمند است که آن‌چه لازم دارد به قانون تبدیل کنیم.
امیرآبادی در پاسخ به سیاهکلی و تقی‌پور: سیاست‌های کلی را مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده می کند و با تایید مقام معظم رهبری، ابلاغ
می شود . اتفاقا شورای عالی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، حق قانون‌گذاری دارد.

سخنگوی کمیسیون صیانت در گفت و گو با خراسان:
عجله ای برای تصویب جزئیات نداریم، نظرات منتقدان بررسی می شود
لطف‏ا… سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون طرح صیانت، به خراسان می‌گوید: تقریبا همه اعضا حتی منتقدان، با کلیات طرح موافق هستند و به احتمال زیاد به آن رای مثبت خواهند داد؛ اما با توجه به ضرورت بررسی دقیق و کارشناسی جزئیات این طرح، کار سنگینی را پیش رو خواهیم داشت و به همین دلیل عجله‌ای هم برای تصویب جزئیات نخواهیم داشت.

وی می‌افزاید: عمده آن‏چه مخالفان و منتقدان در جلسات کمیسیون مطرح می‌کنند، نگرانی نسبت به ایجاد محدودیت برای کاربران و کسب و کارهاست و ما نیز تلاش می‏کنیم در جلسات مشترک با منتقدان، متخصصان و نهادهای حقیقی و حقوقی، به طرح جامعی برسیم که خطای کمتری داشته باشد.آن‌طور که سیاهکلی و دیگر اعضای کمیسیون پیش از این اعلام کرده بودند، طرح صیانت پس از تصویب نهایی در کمیسیون ویژه، به صورت یک قانون آزمایشی اجرایی خواهد شد و می‌توان در طول مدت اجرای آزمایشی آن، ضعف‌ها و کاستی‌هایش را برای تبدیل شدن به یک قانون نهایی رفع کرد.(منبع:خراسان)


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *