راه‌اندازی رمز پول ملی در آینده نزدیک

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری و اقتصادی کشور را به طور جدی دنبال می‌کنیم، گفت: تسهیل عرضه ارز صادرکنندگان خرد با همکاری دستگاه‌های ذیربط و بر اساس مکانیزم‌های مشخص در دستور کار بانک مرکزی است.

به گزارش بانک مرکزی، «علی صالح آبادی» در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، اظهارداشت: گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی است.
وی با تشریح جزییات چرخه امور در سامانه نیما، افزود: بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادر کننده و وارد کننده، تعیین کننده نرخ حواله ارز در این سامانه است.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به ضرورت رفع تعهدات ارزی واردکنندگان، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما عرضه شده است که به مراتب بیش از میزان کل سال گذشته است؛ علاوه بر این در سال جاری تاکنون ۳۶ میلیارد دلار تامین ارز در کشور صورت گرفته که این میزان، معادل کل سال گذشته است.
وی با اشاره به افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات در سال جاری ابراز امیدواری کرد: این روند تا پایان سال نیز تداوم و بهبود خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: اقدامات خوبی در خصوص آزاد سازی منابع ارزی کشور؛ انجام شده است که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است.
وی با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها و بدون کسری تنظیم شده است که نقش مهمی در کنترل تورم خواهد داشت.
صالح آبادی با بیان این که تکالیف متعدد نظام بانکی در بودجه سال‌های گذشته موجب افزایش ناترازی بانک‌ها و فشار مضاعف به بانک مرکزی شده بود، تاکید کرد: این تکالیف در بودجه سال آینده کمتر شده است و این موضوع نقش مهمی در کنترل خلق پول بانک‌ها توسط بانک مرکزی دارد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *