سامانه پشت سامانه؛ آبی برای بیکاران گرم می‌شود؟

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی از راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل خبر داده است که نمونه های مشابه آن سال هاست که در حال فعالیت هستند .

به گزارش الف، روز جمعه (سوم دی ماه) در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبری با عنوان «سامانه جست‌وجوی شغل راه‌اندازی شد» منتشر شد. در این خبر کوتاه سامانه یاد شده که بر بستر فضای مجازی است به عنوان فرصتی برای رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان و خدمات کاریابی معرفی شده است.

در این خبر تاکید شده بود یکی از دلایل راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغلی، بهبود عملکرد دفاتر کاریابی و… است. موضوعی که حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج‌شنبه شب در حاشیه شورای عالی اشتغال در جمع خبرنگاران به آن اشاره کرده بود.

وزیر کار به خبرنگاران گفت:‌ در این سامانه کارجویان وارد می شوند و اطلاعات تحصیلی و مهارتی خود را بارگزاری می کنند و کاریابی ها دسترسی به این سامانه دارند تا زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بسیاری از کارفرمایان مشکل خود را دسترسی نداشتن به کارجویان مورد نیاز خود عنوان می کردند، گفت: همزمان کارجویان فراوانی بیکار بودند که با این سامانه این مشکلات رفع می شود و این سامانه آماده ارتباط بین نیروی کار و کارفرمایان است.

از نگاه عبدالملکی این سامانه جست‌وجوی شغلی یک بازار هوشمند است که می‌تواند به نیاز 500 هزار نفری کارفرمایان به نیروی کار پاسخ مثبت بدهد.

اما نگاهی به سامانه جست‌وجوی شغل که به آدرس https://shoghl.mcls.gov.ir/portal در فضای اینترنت ایجاد شده نشان می‌دهد که این سامانه علی‌رغم نقاط قوت آن چند نقطه ضعف محسوس هم دارد. اولین نکته این است که محیط آن چندان با سایت‌های بخش خصوص (مانند جابینجا، آی استخدام، ایران استخدام و…) که در این حوزه فعالیت می‌کنند تفاوتی ندارد. علاوه بر این حجم مشاغل پر تقاضا و نیازهای کارجویان برای رسیدن به این مشاغل هم به شکل آمار و اطلاعات ارائه نمی‌شود.

در همان سایت‌های یاد شده کاریابی وابسته به بخش خصوص بخش جست‌وجوی مشاغل فعال‌تر است و کاربر می‌تواند متناسب با توانایی‌های خود مشاغلی را پیدا کند اما در سامانه وزارت کار پیشنهادات شغلی و اطلاعات تکمیلی در دسترس نیست و هر کاربر بنابر پیش‌‌فرض‌های خود درباره شغل باید به دنبال کار باشد. در این سایت برای کارجویان با استعدادها و توانایی‌های خاص که می‌توانند موقعیت‌های شغلی خاصی را به دست بیاورند گزینه‌ای در نظر گرفته نشده است.

این سایت با وجودی که ادعای یک سامانه جامع را دارد اما شرایطی برای تشکیل تعاونی‌ها، پیدا کردن ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار و حتی خدمات مشاوره‌ای ندارد. حتی باوجود آنکه که عنوان شده اطلاعات کاربران این سایت توسط دفاتر کاریابی بررسی می‌شود و بخشی برای ارتباط با کاریابی‌ها در نظر گرفته شده اما اطلاعات این کاریابی‌ها در این سایت بارگزاری نشده است. درحالی که متولی راه‌اندازی این سامانه دفتر هدایت کار و کاریابی وزارت کار است و کاریابی‌های کشور زیر نظر این دفتر شاغل هستند و انتظار می‌رود این سامانه حداقل در این بخش اطلاعات کاملی به کاربران ارائه کند.

این سامانه برای تشکیل فعالیت‌های تعاونی هم که از جمله اهداف عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و عبدالملکی از ابتدای قبول مسئولیت وزارت کار به آن تاکید کرده نیز بی‌ اعتناست و کاربران را برای هدایت فعالیت‌هایشان در این زمینه راهنمایی نمی‌کند.

در مورد آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای، کار دانشجویی، فعالیت‌های پروژه محور، مشاغل خانگی، مشاغل روستایی و… نیز سامانه جست‌وجوی شغل گزینه مشخصی برای هدایت کاربران ندارد.

شاید این تلقی ایجاد شود که این سامانه تازه فعال شده برای همین چنین مواردی به مرور تکمیل می‌شود اما با توجه به شکل و شمایل سایت مشخص است برای چنین موضوعاتی حتی در مرحله اولیه هم فکری نشده است.

این درحالی است که سوابق شغلی عبدالملکی در کمیته امداد و برنامه‌های اعلامی وی در ابتدای دولت سیزدهم برای وزارت کار این انتظار را ایجاد کرد که فعالیت وی برای کاهش نرخ بیکاری در کشور فراتر از راه‌اندازی یک سایت کاریابی باشد که نمونه‌های اینترنتی آن در بخش خصوصی فراوان است و رقابت جدی هم با یکدیگر دارند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *