مقابله با اخبار جعلی فضای مجازی، در انتظار تصویب قوانین بازدارنده

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

سیدمحمدمهدی فیروزآبادی در نشست‌ هفته حکمرانی فضای مجازی در پژوهشگاه فضای مجازی که با محوریت مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی برگزار شد، گفت: مساله توانمندی فنی از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در مقابله با اخبار نادرست است اما تا به امروز در مقابله با اخبار جعلی در داخل کشور پیشرفتی صورت نگرفته و قانون ایجاد پایگاه برای مقابله با این موضوع که از وظایف وزارت ارشاد بوده، هنوز به تصویب قانون نرسیده است.

وی با بیان اینکه رویکرد ارتقای سواد رسانه و ارتقای آگاهی عمومی هنوز جای کار دارد، زیرا کمبود آگاهی در کاربران سیاست‌گذار و سکوها باعث آسیب‌پذیری شده است، افزود: در این نشست گستره اخبار جعلی که امروز به معضل تبدیل شده مورد بررسی قرار گرفت و چهارچوب مفهومی برای دسته‌بندی اخبار جعلی و اقسام آن تعریف و در عین حال عواقب اخبار جعلی و تاثیر آن تشریح شد.

این پژوهشگر با طرح این پرسش که چرا اخبار جعلی در مقایسه با اخبار واقعی تاثیرگذاری بیشتری دارند، اظهار کرد: از آن جا که طراوت اطلاعاتی بسیار مهم بوده و انگیزه و عامل پیام تاثیر زیادی دارد از این رو شاهد اثرگذاری بیشتر این اخبار هستیم.

فیروزآبادی با تشریح اخبار نادرست یا اختلال اطلاعات و راه‌های مقابله‌ای با این اخبار تصریح کرد: در حال حاضر دو رویکرد مبتنی بر فناوری و مبتنی بر ارتقا و دانش وجود دارد که در هر دو رویکرد، در سه سطح کاربران معمولی، سطح پلتفرم و سطح سیاست‌گذار اقداماتی در مقابله با اخبار جعلی رخ می‌دهد که یکی از این اقدامات، راستی‌آزمایی است.

وی در تشریح تفاوت راستی‌آزمایی با دیبانگ (افشای اخبار جعلی) گفت: همواره این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به وضعیت انتشار پیام آیا راستی‌آزمایی همیشه راهکار خوبی بوده و لازم است چه برخوردی با آن صورت گیرد؟ با فرض این موارد، اقدامات کشورهای مختلف در سالیان اخیر در مقابله با اخبار نادرست و اختلالات اطلاعاتی و رویکردهایی از جمله تصویب قانون تا لایحه، اعمال جریمه و زندان، قطعی اینترنت و ارتقای سواد به عنوان جرایم این اقدام مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این که هم‌اکنون مجموعه‌ای از این اقدامات از سوی کشورها انجام می‌شود، اظهار کرد: توانایی اعمال حاکمیت در حوزه فضای مجازی بسته به این که هر کشوری چه اقدامی در این زمینه انجام داده و از چه توانمندی فنی برخوردار بوده و چه سطح از از سواد رسانه‌ای در کشور وجود دارد و در عین حال مردم آن از چه پلتفرمی استفاده می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

این پژوهشگر در پایان با تاکید بر این که نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه راستی‌آزمایی و ضرورت رعایت ساختارهایی در این زمینه از جمله موارد مهم در این حوزه است، افزود: جعل عنوان راستی‌آزمایی و مساله شفافیت در حوزه راستی‌آزمایی مالی و مشخص بودن روش‌های مالی از دیگر موضوعات در بحث مقابله با اخبار جعلی است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin