شبکه¬های مخابراتی و اداره هوانوردی: از تعامل تا تقابل

خطرات فناوری 5G که هواپیماها را تهدید می کند

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

 

خطرات فناوری 5G که هواپیماها را تهدید می­کند

سعید میرشاهی-

  • چالش شرکت­های مخابراتی و هوانوردی

بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری 5G مانند AT&T و Verizon با این ادعا مخالفت کرده­اند اما ظاهرا دیدگاه Prasenjit Mitra، پروفسور علوم و فناوری اطلاعات در دانشگاه پنسیلوانیا، در مقاله‌ای که اولین بار در The Conversation منتشر شد، با ادعای FAA مطابقت دارد. اگرچه شرکت­های AT&T و Verizon با ادعای FAA مخالف بودند اما هر دو موافقت کردند نصب آنتن‌های تلفن همراه جدید خود را در نزدیکی فرودگاه‌ها به مدت شش ماه متوقف کنند. با این حال، به نظر می‌رسد این اختلافات به زودی کاهش نمی‌یابد. مناقشه با حراج بخشی از طیف باند C توسط دولت ایالات متحده به اپراتورهای بی­سیم در سال 2021 به مبلغ 81 میلیارد دلار آغاز شد. استفاده اپراتورها از طیف باند C برای ارائه خدمات 5G با سرعت کامل، 10 برابر سریع­تر از سرعت شبکه­های 4G است. این پروفسور علوم و فناوری اطلاعات، در حالی که دیدگاه FAA را به اشتراک می‌گذارد، معضلات شبکه‌های 5G را بررسی کرده است.

وی معتقد است سیگنال‌های بی‌سیم توسط امواج رادیویی منتقل می‌شوند. طیف رادیویی از 3 هرتز تا 3000 گیگاهرتز متغیر و بخشی از طیف الکترومغناطیسی است. بخشی از طیف رادیویی که سیگنال‌ها را از تلفن شما و سایر دستگاه‌های بی‌سیم حمل می‌کند، 20 کیلوهرتز تا 300 گیگاهرتز است. اگر دو سیگنال بی­سیم در یک منطقه از فرکانس یکسانی استفاده کنند، نویز مخدوش دریافت خواهید کرد. این نویز را زمانی می­شنوید که در میانه راه بین دو ایستگاه رادیویی هستید که از باندهای فرکانسی یکسان یا مشابه برای ارسال اطلاعات خود استفاده می­کنند. در این حالت، سیگنال‌ها مخدوش می‌شوند و گاهی اوقات یک ایستگاه را می‌شنوید و در زمان‌های دیگر، ایستگاه­های دیگری که همگی با دوز مناسبی از نویز مخلوط می‌شوند. در ایالات متحده آمریکا، استفاده از این باندهای فرکانس توسط کمیسیون ارتباطات فدرال به شدت رگولاتوری می­شود تا اطمینان حاصل شود ایستگاه­های رادیویی، حامل­های بی­سیم، لاین­ها یا طیف­های فرکانس برای استفاده منظم لحاظ شده­اند.

  • فناوری 5G و ارتفاع­ سنج هواپیما

این متخصص فناوری در ادامه به این نکته اشاره کرد که چگونه ارتفاع‌سنج‌های مورداستفاده هواپیماهای مدرن برای محاسبه زمان بازگشت سیگنال از زمین، به منظور آگاهی از وضعیت هواپیما در سیستم‌های فرود خودکار، بسیار حیاتی هستند. دید کم ­ارتفاع­سنج رادیویی در هواپیما به خلبان می­گوید که هواپیما چقدر از زمین فاصله دارد. به گفته پروفسور پراسنجیت میترا، اگر ارتفاع­سنج، سیگنال یک حامل بی­سیم را به عنوان سیگنال برگشتی از زمین تفسیر کند، ممکن است به اشتباه فرض کند زمین از آنچه هست، نزدیک­تر است، بنابراین در تلاش برای کاهش ارتفاع هواپیما و سایر مانورهای لازم برای فرود هواپیماست.

وی معتقد است اگر تداخل با سیگنال‌های حامل بی‌سیم، سیگنال‌های رادیویی ارتفاع‌سنج را خراب و مخدوش کند، ممکن است ارتفاع‌سنج، سیگنال برگشتی را تشخیص ندهد و در نتیجه نتواند تشخیص دهد هواپیما چقدر به زمین نزدیک است. وی همچنین خاطرنشان کرد بخش‌هایی از طیف فرکانس رادیویی مورداستفاده هواپیماها و حامل‌های تلفن همراه، متفاوت است. مشکل این است که ارتفاع­سنج‌های هواپیما از محدوده 4.2 تا 4.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنند، در حالی که طیف باند C اخیرا فروخته شده و قبلا نیز استفاده نشده است. حامل­های بی سیم از 3.7 تا 3.98 گیگاهرتز، متغیر است. این متخصص فناوری اطلاعات می­نویسد: «معلوم است اختلاف 0.22 گیگاهرتز بین سیگنال‌ها، برای اطمینان کامل از اینکه سیگنال حامل تلفن همراه با سیگنال ارتفاع­سنج اشتباه گرفته نشود یا آن را خراب نکند، کافی نیست.»

  • از تداخل تا تفاهم

اگرچه این پژوهشگر فناوری امیدوار بود برای عملکرد صحیح ارتفاع سنج­ها، سیگنال­های سرگردان را در حالی که فیلتر می­شوند، می­توان به عنوان نویز ثبت کرد اما وی همچنین خاطرنشان کرد ارتقای ارتفاع­سنج هواپیما، گران است. پروفسور پراسنجیت میترا به متخصصان هوانوردی و شبکه­های مخابراتی توصیه کرد: «بهتر است به تفاهم برسند و فعلا از مشکلات دوری کنند.» وی در حالی که معتقد است احتمال چنین تداخلی بسیار اندک است اما هشدار داد داده­های زیادی وجود ندارد که بگوییم چنین تداخلی هرگز رخ نخواهد داد. به وقوع پیوستن تداخل، بستگی به گیرنده­های ارتفاع­سنج و حساسیت آنها دارد. این متخصص فناوری اطلاعات می­گوید: «هیچ راهی برای اطمینان از اینکه این سیگنال‌های مزاحم سرگردان هرگز به ارتفاعات نخواهند رسید، وجود ندارد.» سیگنال‌های 5G با سرعت کامل، همانند سیگنال‌های ارائه­شده در سرویس­های حامل بی‌سیم، ممکن است با ارتفاع‌سنج‌های هواپیما تداخل داشته باشند.

در این رابطه، شرکت­های AT&T و Verizon پس از توافق برای عدم نصب فرستنده و گیرنده 5G در نزدیکی 50 فرودگاه بزرگ برای شش ماه اول سال، درخواست دیگر FAA مبنی بر به تعویق انداختن استفاده از 5G را رد کردند. مدیران ارشد این دو شرکت، در نامه ارسالی به رگولاتوری تاکید کردند سرویس­های 5G خود را ادامه خواهند داد. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، اپراتورهای مخابراتی: «مشابه مشخصات موجود در فرانسه، مناطق به اصطلاح محروم را در اطراف فرودگاه‌ها انتخاب خواهند کرد.»

 

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin