چطور از سیستم‌ها در برابر ویروس، بدافزار و هکر محافظت کنیم؟

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

این روزها که حملات سایبری در داخل دنیای مجازی کم نیست، شما نباید از امنیت سیستم‌تان غافل شویم و لازم است حداقل یک‌سری کارهای اولیه‌ برای حفاظت از سیستمتان انجام بدهید تا جلوی ورود هکرها را بگیرید. در این راستا علی‌اصغر زارعی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا به یک‌سری از اقدامات اولیه و ضروری برای افزایش امنیت سیستم اشاره کرد.

به‌روزرسانی نرم‌افزارها

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت از به‌روزرسانی ویندوز و بسیاری از نرم‌افزارها غافل می‌شوند، گفت: در صورتی که این کار بسیار مهم و ضروری است. اگر برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید، این قابلیت را دارند که به‌طور خودکار آپدیت شوند حتماً این قابلیت را فعال کنید، در غیر این‌صورت این ابزارها را چک کنید و مطمئن شوید که همه آنها به‌روز هستند. بیشتر به‌روزرسانی‌های برنامه‌ها برای حل مشکل امنیتی آنهاست، به این دلیل به‌روزرسانی این ابزارها اهمیت ویژه‌ای دارد، همچنین به‌روزرسانی ویندوز را هم روی می‌توانید در حالت خودگار قرار دهید که فراموش نکنید.

استفاده از آنتی‌ویروس و ضدبدافزار و تروجان

او با بیان اینکه  استفاده از یک آنتی‌ویروس و ضدبدافزار مناسب روی سیستم هم بسیار ضروری است، افزود: یکی از بهترین و مهمترین ابزارها برای کاربران ویندوز، windows Defender یا آنتی‌ویروس داخلی ویندوز است که همراه با ویندوز روی دستگاه شما نصب شده و استفاده از  آن هم رایگان است. به عبارت دیگر Windows Defender آنتی‌ویروس رسمی شرکت مایکروسافت است که از شما در مقابل نفوذ ویروس‌ها، نرم‌افزارهای مخرب و تهدیدها محافظت می‌کند.

زارعی ادامه داد: این ابزار به‌طور پیش‌فرض روی ویندوز نصب شده و پشت‌صحنه هم فعال است، اما اگر غیرفعال بود برای فعال کردنش ابتدا به قسمت Settings ویندوز بروید، روی گزینه Unate & Security  کلیک کنید. بعد در نوار سمت چپ روی Windows Defender بزنید و در آخر هم گزینه Real Time Protection را روی on قرار دهید. اگر تمایل ندارید از windows defender استفاده کنید، می‌توانید از Avast یا Avira و Bitdefender که آنتی‌ویروس‌های مناسب و امنی هستند و نسخه رایگان هم دارند، استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: البته داشتن یک آنتی‌ویروس برای امنیت سیستم عاملتان کافی نیست و باید ضدبدافزار هم داشته باشید. ابزار Malware bytes Anti-Malware می‌تواند تروجان‌ها و نرم‌افزارهای مخرب را پیدا و با آنها مقابله کند و در حقیقت این اپلیکیشن از سیستم عاملتان در برابر نفوذ نرم‌افزارهای مخرب و تروجان‌ها جلوگیری می‌کند و شما می‌توانید به راحتی از نسخه رایگان این ابزار استفاده کنید.

استفاده از گذرواژه‌های قوی

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه انتخاب رمز عبور امن و قوی، نقش مهمی در حفظ امنیت حساب های کاربری دارد، گفت: هر چقدر رمز عبورتان قوی باشد، کار هکرها و افراد ناشناس برای پیدا کردن آن سخت‌تر می‌شود. گذرواژه امن و قوی، یعنی گذرواژه‌ای که کاراکترهایش تصادفی انتخاب شده باشند و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علامت باشند. تحقیقات در این باره نشان می‌دهد که رمز عبور قوی نباید از ۱۲ کاراکتر کمتر باشد، همین‌طور به‌هیچ عنوان نباید از مشخصات فردی‌تان برای ساخت رمز عبورتان استفاده کنید.

زارعی ادامه داد: شاید به خاطر سپردن رمزهای عبور طولانی برایتان سخت باشد و به همین دلیل از پسوردهای کوتاه استفاده می‌کنید و امنیت حسابتان را به خطر می‌اندازید. راه‌حل این کار، استفاده از ابزار مدیریت پسورد است که با استفاده از آنها دیگر نیازی به درست کردن گذرواژه‌های طولانی و سخت ندارید.

سیستم خود را در اماکن عمومی رها نکنید

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کاربران ممکن است در امکان عمومی مانند محیط کار یا کتابخانه ها، سیستم خود را برای مدتی رها کرده و به جای دیگری بروند. اگر روی سیستم شما رمز ورد تعریف نشده، اصلاً این کار را نکنید، زیرا در آن صورت دسترسی به سیستم شما توسط افراد ناشناس بسیار راحت می شود. بنابراین یادتان نرود برای ورود به سیستم هایتان حتماً از رمز عبور استفاده کنید و پیش از اینکه آنها را حتی برای مدت کوتاه در  مکان‌های عمومی رها کنید، مطمئن شوید که سیستم‌تان قفل است.

دقت به ایمیل های دریافتی

این کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی با بیان اینکه این روزها یکی از راه‌های متداول هک، استفاده از حملات فیشینگ از طریق ایمیل است، گفت: ممکن است تصور کنید این ایمیل‌ها را از شبکه‌های اجتماعی یا سرویس‌های ایمیل دریافت کردید، درنتیجه روی لینک‌های مخربشان کلیک می‌کنید، اما با این کار بعضا فایل‌های آلوده را دانلود کرده و به این شکل قربانی این حملات می‌شوید. بنابراین به‌هیچ عنوان روی لینک‌ها و فایل‌ها و ایمیل‌های که ارسال‌کننده‌هایشان را نمی‌شناسید، کلیک نکنید، اگر هم روی لینکشان کلیک کردید، اطلاعات حسابتان را وارد نکنید.

نصب و دانلود فقط از منابع رسمی

زارعی تاکید کرد: فقط از منابع رسمی برای دانلود و به‌روزرسانی ابزارها روی سسیتمتان استفاده کنید. مارکت‌ها و سایت‌های رسمی ابزارها، بهترین منابع برای این کار هستند. بنابراین به‌هیچ عنوان ابزارها را از منابع غیررسمی و نامعتبر دریافت نکنید، زیرا می‌توانند مخرب و حامل ویروس و بدافزار باشند.

وی ادامه داد: شاید برای شما پیش آمده که وارد سایتی شده‌اید و ملاحضه کردید که به‌طور خودکار کلی پنجره با محتوای متفاوت باز شده، خیلی از آنها شما را به‌روزرسانی یک ابزار دعوت می‌کنند یا از شما می‌خواهند وارد سایتی شوید که مخرب است، یا شما را به دانلود یک فایل تشویق می‌کنند و موارد دیگر. در حالی که همه این‌ها، راه‌های متفاوت برای فریب دادن کاربران و همین‌طور نفوذ به سیستم است، پس هرگز  به این پیشنهادها توجهی نکنید.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin