ارتش هکری کره شمالی،خطرناک‌تر از تسلیحات این کشور

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – “تحلیلگران می‌گویند، کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای در خط مقدم جنگ سایبری میلیاردها دلار سرقت می‌کند و این خطری واضح‌تر و آشکارتر از برنامه‌های تسلیحاتی ممنوعه این کشور است.”

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد: پیونگ یانگ بابت فعالیت‌ها و برنامه‌های اتمی و موشکی خود تحت تحریم‌های چندگانه بین المللی است. اما با وجود همین تمرکز دیپلماتیک جهانی بر روی فعالیت‌های اتمی و موشکی، کره شمالی آرام و بی سر و صدا و پیوسته ظرفیت‌های سایبری خود را گسترش می‌دهد و تحلیلگران می‌گویند که ارتشی متشکل از هزاران هکر آموزش دیده، خطرناکتر از فعالیت‌های اتمی و موشکی این کشور آسیایی هستند.

“او ایل- سئوک”، محقق موسسه استراتژی امنیت ملی در سئول گفته است: برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی تهدیدهایی بلندمدت هستند اما این تهدیدهای سایبری از نوع واقعی و فوری‌اند.

توانایی‌های جنگ سایبری کره شمالی در سال ۲۰۱۴ و زمانی در مرکز توجه جهانی قرار گرفت که این کشور در اقدامی تلافی جویانه بابت پخش فیلم “مصاحبه”‌ که کیم جونگ اون، رهبری این کشور را مسخره کرده بود، کمپانی فیلمسازی سونی پیکچرز را هک کرد.

این حمله هکری باعث شد تا چندین فیلمی که هنوز اکران نشده بود به صورت آنلاین پخش شود و تعداد بسیار زیادی از اسناد و مدارک محرمانه نیز در فضای مجازی منتشر شد.

از آن زمان به بعد، کره شمالی بابت یکسری حملات هکری بسیار مهم از جمله سرقت ۸۱ میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش و همچنین حمله هکری با بدافزار “وانا کرای” ۲۰۱۷ که ۳۰۰ هزار کامپیوتر در ۱۵۰ کشور را هدف قرار داد، مقصر شناخته شد.

پیونگ یانگ دخالت در این اقدامات هکری را رد کرد و اتهامات آمریکا بابت این بدافزار را بی پایه و اساس خواند و سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت:‌ ما کاری به کار حملات سایبری نداریم.

اما وزارت دادگستری آمریکا در فوریه سال جاری میلادی علیه سه شهروند کره شمالی به اتهام دست داشتن در توطئه گسترده جنایی در ارتباط با انجام حملات هکری مخرب و ویرانگر اعلام جرم کرد.

واشنگتن در گزارش سالانه ارزیابی تهدید خود در ۲۰۲۱ اذعان داشت که پیونگ یانگ احتمالا تجربه و تخصص برای دستیابی به زیرساخت‌های حساس شبکه‌ها در سراسر آمریکا را در اختیار دارد.

در سندی از دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده، برنامه سایبری کره شمالی یک تهدید به حمله، سرقت و جاسوسی را در پی دارد.

این سند همچنین پیونگ یانگ را به سرقت صدها میلیون دلار از موسسات و نهادهای مالی و رمزارزها متهم کرد که احتمالا با هدف تامین مالی اولویت‌های دولت این کشور نظیر برنامه اتمی و موشکی به کار گرفته می‌شود.

-بهترین دفاع

تاریخچه برنامه سایبری کره شمالی به دست کم اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی بر می‌گردد زمانیکه کیم ایل سونگ، رهبر درگذشته این کشور اعلام کرد: تمامی جنگ‌های آینده جنگ‌های کامپیوتری خواهند بود.

بر اساس گزارش ژوئیه ۲۰۲۰ ارتش آمریکا، امروز واحد ۶۰۰۰ هزار نفری قدرتمند جنگ سایبری پیونگ یانگ موسوم به “اداره ۱۲۱” از چندین کشور شامل بلاروس، چین، هند، مالزی و روسیه فعالیت می‌کند.

“اسکات جارکوف”، از کمپانی امنیت سایبری CrowdStrike می گوید:‌ آنها حملات پیشرفته به شدت تواتمند، مشخص و پیچیده‌ای انجام می‌دهند.

“جانگ سه-یول”، دانشجوی سابق که در سال ۲۰۰۷ از کره شمالی فرار کرد، می‌گوید:‌ نیروهای به خدمت گرفته شده اداره ۱۲۱ کره شمالی با زبان‌های مختلف رمزنویسی و سیستم‌های عملیاتی در یک مجتمع ویژه نظیر دانشگاه “میریم” آموزش می‌بینند.

او ادامه می‌دهد: فکر می‌کردیم که باید برای مقابله با ظرفیت‌های جنگ سایبری آمریکا آماده شویم. اما در نهایت متوجه شدیم که داریم برای برنامه‌های هکری کشور خودمان آماده می‌شویم چون حمله به سیستم عملیاتی دشمن بهترین دفاع است.

این دانشگاه که اکنون “دانشگاه اتوماسیون” نامیده می‌شود هر سال از میان دانش آموزان نخبه تنها ۱۰۰ دانشجو پذیرش می‌کند.

“مارتین ویلیامز”، محقق مرکز استیمسون می‌گوید:‌ جنگ سایبری به ویژه برای کشورهای فقیر و کوچکی چون کره شمالی مناسب است که تجهیزاتی چون هواپیما، تانک و سایر سیستم‌های تسلیحاتی مدرن را ندارند. در حالیکه هک کردن تنها به یک کامپیوتر و ارتباط اینترنتی نیاز دارد.

-کیبوردها در مقابل سلاح‌

بیشتر گروه‌های هکری مورد حمایت مالی دولت بیشتر و اکثرا برای اهداف جاسوسی به کار گرفته می‌شوند اما تحلیلگران می‌گویند، کره شمالی به صورت غیرمعمول از ظرفیت‌های هکری خود برای سرقت پول استفاده می‌کند.

دولت پیونگ یانگ برای حفاظت از کشور و مردم خودش را محاصره کرده و این مساله بر فشارهای اقتصادی هم می‌افزاید. این کشور سال‌هاست که با استفاده از ابزار مختلف به دنبال کسب پول‌های خارجی است.

ویلیامز ادامه می‌دهد: سرقت پول خارجی از انجام تجارت و کار آسانتر است به ویژه وقتی شما هکرهای با مهارت و توانمند در اختیار دارید.

اعلام جرم آمریکا علیه سه شهروند کره شمالی بابت سرقت بیش از ۱.۳ میلیارد دلار وجه نقد و ارز دیجیتال از کمپانی‌ها و نهادهای مالی است.

زمانیکه این دادخواست طرح شد، “جان دمرز”، دستیار دادستانی آمریکا عملیات کره شمالی را “سارقان پیشروی بانک های جهانی” توصیف کرد و افزود: آنها از کیبوردها بجای سلاح استفاده می‌کنند و کیف‌های پول دیجیتال مربوط به رمز ارزها را بجای ساک‌های پر از پول نقد می‌ربایند.

افزایش نرخ رمزارزها چون بیت‌کوین باعث شده تا هکرها از سراسر جهان به سمت سرقت این پول‌های دیجیتالی تمایل بیشتری نشان دهند.

“جارکوف” نیز ادامه داد: شبکه‌های غیر متمرکز این رمرزارزها به ویژه برای کره شمالی یک امتیاز است چون به آنها راهی را برای دور زدن تحریم‌های مالی می‌دهد. این شبکه های غیر متمرکز از هکرهای کره شمالی به این کشور اجازه می‌دهد تا به آسانی پول برگردانده شده به کشور را به دور از کنترل سیستم بانکداری جهانی پولشویی کنند. ارزهای دیجیتال جذاب هستند چون غیرقابل کنترل، بدون مرز و به نسبت ناشناس هستند.

منبع: آی‌سی‌تی نیوز


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *