تسهیل زندگی مردم با فناوری

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – همزمان با روز ملی ارتباطات و روز جهانی جامعۀ ارتباطات و مخابرات، در مراسمی‌‌با حضور دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر وینچنزو پیوری رییس منطقه هشتم IEEE و جمعی از مدیران ارشد وزارت ارتباطات، نمایندگان مجلس و مدیران شرکت‌ها و اپراتورهای خصوصی، از چندین پروژه کلان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد تا بعد از گام‌ها و بسترسازی‌های قانونی و مقرراتی، نخستین گام‌های اجرایی برای آغاز ارایه طعم شیرین فناوری در کشور برداشته شود. بر اساس این گزارش توسعه ظرفیت مراکز تبادل ترافیک داخل کشور IXP و راه‌اندازی مرکز داده ایرانیان با دستور وزیر ارتباطات از جمله پروژه‌هایی بود که در این مراسم افتتاح شد. در ادامه این مراسم، تفاهم‌نامه توسعه دسترسی به شبکه فیبرنوری میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت ارایه کننده خدمات ارتباطات ثابت به امضا رسید. با امضای این تفاهم‌نامه، ۹ شرکت متعهد شده‌اند بیش از ۸ میلیون پورت از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری مدنظر را راه‌اندازی کنند.

پروژه‌هایی شامل اتصال ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات از طریق ارتباط تصویری با چهار روستا به نمایندگی از سایر روستاها نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که در این روز افتتاح شد.
چهار روستای آبرود از توابع شهرستان داورزن در استان خراسان‌رضوی؛ روستای نگار من از توابع شهرستان شاهرود در استان سمنان، روستای گرزین خیل از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران و روستای کلاهو از توابع شهرستان بشاگرد استان هرمزگان از طریق ارتباط تصویری به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.
در همین حال اتصال شبکه فیبرنوری در استان بوشهر از طریق ارتباط تصویری با استانداری بوشهر انجام شد.
در ابتدای این مراسم نیز پنلی با موضوع فناوری‌های دیجیتال در خدمت سالمندان با حضور محمد خوانساری معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات و وحید یزدانیان رییس پژوهشگاه ICT برگزار شد.در بخشی از این پنل، وینچنزو پیوری رییس منطقه8 IEEE؛ سخنرانی علمی‌با موضوع «روندهای آینده فناورانه؛ چشم انداز آینده IOT » ارایه کرد.
همچنین وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم از نمایشگاه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات نیز بازدید کرد.

 

گامی بزرگ برای ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها

 

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و امضای تفاهم‌نامه توسعه شبکه فیبر نوری با ۹ شرکت خصوصی، هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امروزه زندگی مردم به زندگی دیجیتال تبدیل‌شده است و بنابراین متناسب با این تغییرات، دولتمردان هم باید سیاست‌های خود را تغییر دهند و زیرساخت‌های مناسب با شرایط جدید را فراهم کنند. وی با بیان اینکه جهان هم در حال طی این مسیر است گفت: فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم تبدیل به یک‌رویه در جهان شده است.
وزیر ارتباطات با اشاره به شعارهای اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) گفت: بر پایه تغییرات متأثر از ارتباطات و فناوری اطلاعات، شعارهای این سازمان بین‌المللی هم از شعارهای کلی مثل تأثیر فناوری بر محیط‌زیست و یا فرهنگ، به شعارهایی با تأثیر فناوری اطلاعات بر تسهیل زندگی مردم تغییر پیداکرده است. نمونه مشخص آن شعار امسال این سازمان یعنی «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سالم» است.

وی افزود: ما هم در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم از ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یک فناوری راهبردی، نخست برای تسهیل زندگی مردم استفاده کنیم و دوم از آن برای اعمال حکمرانی مبتنی بر داده استفاده کنیم؛ یعنی تصمیمات مدیران کشور به‌جای اینکه بر اساس حدس و گمان باشد بر اساس پایش و داده‌های دقیق باشد. در همین راستا خوشحالم که عرض کنم امروز خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار دولت برای اجرای طرح بزرگ اقتصادی اخیر قرار گرفته است.

 

اتصال بیش از 86 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات

 

زارع پور ادامه داد: شب گذشته در جلسه‌ای در ارتباطات با کالابرگ الکترونیکی بحثی شد مبنی بر اینکه این طرح مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات باشد، بنابراین ابتدا باید مشخص شود که چند درصد کشور به این شبکه دسترسی دارند. مایه مسرت است که اعلام کنم برخلاف میانگین جهانی – بر اساس اعلام دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات در پیام امسال خود به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات- ۶۰ درصد مردم جهان به شبکه ارتباطی دسترسی دارند، اما در جمهوری اسلامی ایران جدا از شهرها، بااتصال ۶۰۰ روستای جدید که امروز به بهره‌برداری رسید، بیش از ۸۶ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.
وی تأکید کرد: این یعنی اجرای هر طرح فناورانه پایه‌ای در کشور به‌واسطه زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم‌شده است بیش از گذشته امکان اجرا دارد. این مهم یک نمونه عینی از گره‌گشایی فناوری اطلاعات در زندگی مردم است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بابیان اینکه در حوزه سوم هم اعتقادداریم که ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند گفت: این حوزه ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به همین خاطر هیات دولت برای نخستین بار جمع محدودی را انتخاب کرده و تمام اختیارات خود را به آن‌ها تفویض کرده است و هیات دولت کوچکی را برای پیشبرد اقتصاد دیجیتال در کشور راه‌اندازی کرده است که امیدواریم آثار آن در بخش‌های مختلف کشور نمایان شود.

 

در خدمت به مردم منتظر کسی نمی‌ایستیم

 

زارع پور در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ۹ شرکت خصوصی برای توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری در مراسم امروز گفت: با این اتفاق گام بزرگی برای تحقق وعده راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها برداشته شد.وی افزود: زمانی که این قول را دادیم عده‌ای گفتند این طرح نشدنی است، اما امروز می‌بینیم با تمهیداتی که دولت پیش‌بینی کرده و یک‌سوم از درآمد خود از اپراتورهای تلفن همراه چشم‌پوشی کرد تا این منابع صرف توسعه شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری شود، این طرح عملیاتی شده است.
وی افزود: این نشان می‌دهد که ما با سازوکار لازم برای اجرای این پروژه وارد میدان شده‌ایم و چون این پروژه متعلق به مردم است منتظر کسی نمی‌ایستیم و در حال فراهم کردن زمینه‌های لازم هستیم تا منابع درآمدی که دولت برای توسعه این شبکه فراهم کرده است را به هر شرکتی که می‌تواند در این زمینه اقدام کند بدهیم.

 

راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

 

زارع پور در ادامه با اشاره به پروژه کلیدی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند گفت: راه‌اندازی این پنجره تبدیل به قانون شده است و همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند که دیگر سامانه‌های متعدد تبدیل به خاطره شوند و بعد هم وزارت ارتباطات تا دی‌ماه پنجره واحد ملی را راه‌اندازی کند.
وی افزود: خوشحالم اعلام کنم که پنجره واحد ملی خدمات دولت از امروز با حضور ۱۰ دستگاه به آدرس my.gov.ir به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند نمونه‌ای از طعم شیرین فناوری را بچشند و با یک‌بار ورود به این سامانه و احراز هویت به تمام سرویس‌هایی که ارایه می‌شود دسترسی یابند.وزیر ارتباطات تأکید کرد: شاید ۵ درصد از کار این پنجره واحد انجام‌شده است و امیدواریم با مطالبه گری رسانه‌ها از مسئولین تا شهریورماه شاهد راه‌اندازی کامل پنجره واحد خدمات با حداکثر حضور دستگاه‌ها باشیم.
زارع پور در پاسخ به شعری که مجری مراسم چند بار در مورد زحماتی که برای به ثمر رسیدن پروژه های امروز سروده بود «روغنی در شیشه بینی صاف و روشن ریخته/غافلی بر سَر چه آمد کنجد و بادام را»، سخنان خود را در این مراسم با این سروده فی البداهه متناسب با حال و هوای جلسه به پایان رساند که: «چون بینی شفاف؛ صوت و تصویر از آن دیار ……. رنج‌های بسیار؛ برده‌اند خادمان ملت در آن دیار».وزیر ارتباطات پیش از حضور در این نشست در نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برپا بود و به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص داشت بازدید کرد. در این بازدید زارع‌پور ضمن آشنایی با تولیدات داخلی، با صاحبان این صنایع گفت‌وگو کرد و شنونده انتقادات، پیشنهاد‌ها، مشکلات و درخواست‌های آن‌ها شد.

 

زارع‌پور: امروز نقطه عطفی در صنعت ارتباطات بود 

 

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز جهانی ارتباطات، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: اتفاق بزرگی که ما امروز نقطه عطف آن را شاهد بودیم این است که تمام خانواده ارتباطات کشور دست به دست هم دادند تا پروژه توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری که یک پروژه بزرگ و راهبردی است را کلید بزنند. وی افزود: با مجموعه حمایتی که دولت برای پیشبرد این پروژه فراهم کرده است، می‌توان امید داشت که فیبرنوری ظرف مدت زمان مناسب به پایان برسد. زارع‌پور افزود: دولت چندی پیش مصوب کرد یک‌سوم درآمد خود از اپراتورهای مخابراتی را صرف توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری کند و امروز هم تفاهم‌نامه‌هایی برای عملیاتی شدن این طرح بزرگ به امضا رسید.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در شهرهایی مانند قم و مشهد نیز این پروژه به‌صورت نمادین عملیاتی و پیاده‌سازی شد. بارها اعلام کرده‌ام که توسعه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری را تنها نسخه شفابخش برای کیفیت و سرعت اینترنت می‌دانیم.وی افزود: تنها به‌واسطه این پروژه است که کاربران می‌توانند در محل کار و خانه به سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند. مردم ایران شایسته چنین سرعت‌هایی هستند و در وزارت ارتباطات و همکارانمان در بخش خصوصی شبانه‌روزی در حال تلاش هستیم که بستر و کیفیت اینترنت را برای مردم بهبود بخشیم.

 

کیفیت اینترنت ثابت یک مشکل ۱۰ تا ۱۵ساله است

 

زارع‌پور با بیان این‌که ممکن است مردم اکنون از سرعت اینترنت ثابت رضایت نداشته باشند، افزود: عدم رضایت از کیفیت اینترنت یک مشکل ۱۰ تا ۱۵ساله است، طی چند سال گذشته در بخش سرعت اینترنت ثابت همیشه جز کشورهای انتهای فهرست بوده‌ایم، البته از نظر سرعت تلفن همراه در میانگین شاخص‌های جهانی قرار داریم، ولی این سرعت‌ها شایسته مردم ایران نیست و تمام تلاشمان را می‌کنیم که در حوزه ثابت و همراه سرعت ارتباطات را بالا ببریم. وی درباره اینکه چرا کاربران به استفاده از فیبرنوری مشتاق نیستند، گفت: در بخشی که مربوط به راه‌اندازی و تحویل پورت‌های فیبرنوری است، ما تمام تلاش خودمان را به کار گرفته‌ایم، اما طرف دیگر مردم قرار دارند که برای مشتاق کردن آن‌ها باید دو کار صورت بگیرد.وزیر ارتباطات گفت: اول اینکه در رسانه‌ها مزایای استفاده و شیوه دریافت این فناوری جدید که به ارتباطات پرسرعت منجر می‌شود را تشریح کرد و گام بعدی اینکه ما در دولت بتوانیم بخشی از هزینه‌ای که مردم باید برای دریافت پورت فیبرنوری پرداخت کنند تا خانه‌شان مجهز به ارتباطات مبتنی بر فیبر شود را در قالب تسهیلات به اپراتورها بدهیم تا آن را به شکل قسطی با مردم حساب کنند. زارع‌پور درباره عدم حضور اپراتورهایی مانند همراه اول و ایرانسل و همین‌طور شرکت مخابرات در میان امضاکنندگان تفاهم‌نامه‌های مربوط به فیبرنوری گفت: ما امروز انحصار را شکستیم. از هر اپراتوری که برای راه‌اندازی این پروژه پای‌کار بیاید استقبال می‌کنیم. ما منتظر کسی نمی‌مانیم. برای نمونه در شهر بوشهر شبکه انتقال را به‌جای شرکت مخابرات از شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه کردیم. اپراتورهایی که تا کنون پای‌کار نیامده‌اند مختار هستند و ما با دیگر اپراتورها کار را پیش می‌بریم و کار مردم را لنگ کسی نمی‌گذاریم.

 

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:

قرارداد توسعه اینترنت فیبرنوری با ۹ اپراتور منعقد شد

با حضور وزیر ارتباطات، قرارداد پروژه توسعه اینترنت فیبرنوری در کشور با ۹ اپراتور ارایه دهنده خدمات اینترنت در کشور، به امضا رسید.
همزمان با مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، تفاهم نامه آغاز اجرای پروژه دسترسی اینترنت فیبرنوری با ۹ اپراتور متقاضی به امضا رسید.
در این مراسم صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: از میان ۲۱ ارایه‌دهنده خدمات اینترنت در کشور، ۱۲ اپراتور برای اجرای پروژه فیبرنوری اعلام آمادگی کردند و تاکنون ۹ اپراتور به جمع بندی و امضای پیش نویس رسیده اند و امروز این تفاهم‌نامه را برای توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری با این ۹ اپراتور امضا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه این اپراتورها متعهد شده اند که هر کدام در یک شهر خدمات فیبرنوری دسترسی بدهند، افزود: دسترسی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای خانوارها از برنامه‌های دولت سیزدهم است که وظیفه آن بر عهده سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گذاشته شده است. برای اجرای این تکلیف، تأمین منابع در اولویت است و باید بتوانیم بخش خصوصی را ترغیب به حضور در این پروژه کنیم.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مقرراتی که در دولت برای تأمین منابع این پروژه تصویب شد، گفت: دولت ۸ درصد حق السهم خود از درآمد اپراتورها را به این پروژه اختصاص داد. این علامت بسیار مهمی‌است که نشان می‌دهد دولت عزم جدی برای این پروژه دارد مشروط بر اینکه ظرف ۳ سال این پروژه انجام
شود.
وی ادامه داد: در حالی که سازمان تنظیم مقررات مصوب کرده بود ۵ درصد از درآمد اپراتورهای موبایل به توسعه فیبرنوری اختصاص یابد، دولت تصویب کرد که این مبلغ به ۸ درصد برسد، مشروط بر اینکه اپراتورها ظرف سه سال، این کار را به سرانجام برسانند. دولت از ۸ درصد درآمد اپراتورها که از درآمدهای اصلی دولت است، چشم‌پوشی کرده تا این مبلغ صرف توسعه فیبر نوری شود و البته هرکس برای این کار، اقدام کند، مبلغ را به آن اختصاص می‌دهیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه این پروژه باید به صورت موازی در کل کشور میان اپراتورها انجام شود، گفت: در فاز نخست از اپراتورها خواستیم که حداقل یک شهر را انتخاب کرده و کار را پیش ببرند. ما نیز در دولت پیگیری می‌کنیم که این ۸ درصد به صورت شناور اجرایی شود و محدودیتی که در آینده انحصار ایجاد کند، به وجود نیاید. از سوی دیگر از شهرداری‌ها و توانیر کمک می‌طلبیم تا بتوانیم موانع موجود را برای فیبرکشی رفع کنیم.
وی گفت: ۱۲۰۰ شهر و ۸ کلان شهر در پروژه توسعه فیبرنوری قرار دارند و ما پشت اپراتورها خواهیم بود که به تدریج و ظرف ۳ سال این شهرها را پوشش دهند. تا ۳ ماه آینده نیز پروانه فعالیت اپراتورها در این زمینه را آماده می‌کنیم. به اعتقاد ما ارتقای دسترسی در شبکه ارتباطات ثابت، زیرساخت مناسبی برای راه اندازی 5G در کشور خواهد بود.

 

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

تحول دولت مردمی ‌از بستر شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تکالیفی که در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات و سند تحول دولت مردمی‌در این بخش دیده شده، گفت: تحول دولت مردمی‌از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد.
محمد خوانساری در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با تاکید بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران به دنبال شیرین کردن ذائقه مردم از خدمات فناوری اطلاعات است، بسترسازی برای عرضه خدمات دولت هوشمند، توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد سکوهای خدمات رسان را از جمله تکالیف در دست اجرا عنوان کرد.
وی با اشاره به تکالیفی که در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات و نیز سند تحول دولت مردمی‌در این بخش دیده شده است، گفت: این دو طرح همراستا با یکدیگر باید دنبال شوند و ما معتقدیم که تحول دولت مردمی‌از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات
می‌گذرد.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه رویکرد ما در سازمان فناوری اطلاعات تحقق «دولت به مثابه پلتفرم» است، ادامه داد: این رویکرد، باز طراحی ارایه خدمات هوشمند، زیرساخت‌های ابری و سکوهای قابل استفاده و نیز پنجره واحد خدمات دولت را شامل می‌شود تا با استفاده از فناوری‌های تحول آفرین و بر بستر پلتفرم، دولت کارا و مؤثر محقق شود و شاهد رشد و افزایش کیفیت خدمات و نوآوری باشیم.
وی گفت: دولت یک سکو است و زیرساخت‌ها را برای شرکت‌های دانش بنیان و اپراتورهای خدماتی ارایه خواهد داد و در این صورت شاهد افزایش اعتماد کسب و کارها، افزایش بهره وری و تولید دانش بنیان و خدمات خواهیم بود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات فرصت سازی یکسان در دسترسی به خدمات پایه دولتی و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های مدنظر عنوان کرد و افزود: جایگزینی خدمات دستگاه‌های دولتی با خدمات بخش خصوصی و یا ارایه خدمات ترکیبی، امسال در قالب اپراتورهای خدماتی (PGSP ) محقق می‌شود و به تدریج شرایط آن را اعلام عمومی
‌می‌کنیم.
وی ایجاد پروژه «ابر دولت» را به عنوان زیرساخت یکپارچه خدمات دولت، پنجره ملی خدمات هوشمند و امکان مشارکت مردم در بهبود فرآیندها را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: نظام تعرفه گذاری خدمات و رقابتی کردن آنها، نظارت و حضور بر ساماندهی بازار ICT و توسعه مرکز تبادل اطلاعات و نیز تأمین و ارزیابی امنیت شبکه با فعال سازی شرکت‌های خصوصی حوزه امنیت و مراکز آپای دانشگاهی از برنامه‌های مدنظر سازمان فناوری اطلاعات برای سال جاری
است.
خوانساری با اشاره به شعار امسال روز جهانی ارتباطات که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات، «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سالم» نامگذاری شده است، گفت: این بازار در کشور ما بسیار بکر است و پرداختن به این موضوع صرفه اقتصادی برای استارت آپها خواهد داشت. پایش ما در این زمینه نیز نشان می‌دهد که با توجه به افزایش امید زندگی، بازار وسیعی برای بهبود کیفیت سالمندان با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی وجود دارد و سرمایه گذاران و استارت آپها می‌توانند این بازار را مدنظر قرار دهند.
وی گفت: هم اکنون اگر متوسط سن کارآفرینان موفق در کشور را در بازه سنی ۴۰ تا ۴۵ سال در نظر بگیریم، با ایجاد بازار فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی برای سالمندان فعلی، در آینده این کارآفرینان می‌توانند در سن سالمندی، هدایتگر این بخش هم باشند.

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات:

هدف ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال ۴۰۰ هزار میلیارد سرمایه می‌خواهد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات گفت: محاسبات ما نشان می‌دهد که برای رسیدن به عدد ۱۰ درصد در اقتصاد دیجیتال به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.علی اصغر انصاری در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اقتصاد دیجیتال را پیشران اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و گفت: در برنامه تحول دولت مردمی‌بیش از ۱۲ درصد عناوین مهم مبتنی بر فناوری اطلاعات است و وزارت ارتباطات یا به صورت مستقیم مسئول توسعه زیرساخت‌ها و خدمات اساسی این عناوین است و یا به صورت غیرمستقیم و همکار قرار است کاربردهای فناوری را در بخش‌های مختلفی همچون کشاورزی، صنعت و پولی و بانکی توسعه دهد.وی با اشاره به اینکه در تبصره‌های قانون بودجه و احکام برنامه سال ۱۴۰۱ نیز عناوین بسیاری در این بخش مبتنی بر ظرفیت دانش بنیان است، گفت: تولید گوشی بومی‌و توسعه میکروالکترونیک با این هدف در برنامه آمده است و ما باید با منابع دولت بتوانیم تسهیلات لازم را برای بازارسازی و کمک به توسعه محصولات دانش بنیان ایجاد کنیم.معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات، هوشمندسازی و ایجاد دولت هوشمند را یکی از مأموریت‌های اصلی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ما باید در کنار تمام سازمان‌های دولتی، زیرساخت‌های توسعه هوشمند را توسعه داده و خودمان محور توسعه هوشمند باشیم. راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از این مأموریت ناشی می‌شود.
وی محور بعدی تکالیف مهم وزارت ارتباطات را توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان کرد که کارگروه ویژه ای برای آن ایجاد شده و جلسات آن مرتب برگزار می‌شود و گفت: در این راستا در دولت جدید معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات نیز از حالت رکود خارج شده است و شاخص‌های بلندپروازانه ای با نظر وزیر ارتباطات در این مجموعه گنجانده شده است.انصاری محور دیگر اولویت‌های مدنظر وزارت ارتباطات را شبکه ملی اطلاعات دانست که یک هدف راهبردی است و سازوکار اجرایی آن در دست انجام است.دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در این راستا ایجاد شده و کمیته‌های تخصصی تمام مفاد و اهداف و اقداماتی که در این پروژه به ما تکلیف شده است را به صورت قرارگاهی دنبال می‌کنند.وی با اشاره به اینکه این تکالیف در ۳ لایه زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی که به مراکز داده و CDN‌ ها مربوط می‌شود و خدمات پایه و کاربردی دنبال می‌شود، گفت: دولت هوشمند و خدمات الکترونیکی در لایه خدمات کاربردی این شبکه دیده شده است.انصاری بر بحث سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: منابعی که از بودجه کشور می‌گیریم برای توسعه این بخش محدود است. محاسبات ما نشان می‌دهد که برای تحقق هدف ۱۰ درصد اقتصاد دیجیتال نیازمند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم و این رقم باید در بخش اقتصاد پلتفرم‌ها و توسعه کاربردها محقق شود.
وی با بیان اینکه در صورت رونق رگولاتوری بخش فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات ایران، باید بتوانیم فراتر از منابع دولت، منابعی از شکل رگولاتوری جذب کنیم، اضافه کرد: در تبصره ۴ بودجه سال ۱۴۰۱ نیز بر مشارکت بخش خصوصی و عمومی‌تاکید شده است که در این زمینه جلساتی را برای تدوین مدل اقتصادی شروع کرده ایم تا بخشی از پروژه‌های مهم که منابع دولتی نمی‌تواند جوابگوی آن باشد از طریق بخش خصوصی انجام شود. برای مثال می‌توانیم مراکز داده بزرگ را از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه دهیم.

 

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد:

تمرکز توان‌بخش دانشگاهی و دانش بنیان در ICT زیر یک چتر

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای تحقق رشد مدنظر در حوزه ICT ،تمامی‌توان موجود در بخش دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان را زیر یک چتر جمع می‌کنیم.
وحید یزدانیان در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی بر اعتقاد وزیر ارتباطات و مجموعه این وزارتخانه بر فعالیت‌های دانش بنیان و تولید ملی در قالب اهداف شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و گفت: حضور زارع پور و نگرش ایشان به این حوزه، باعث دلگرمی‌فعالان بخش خصوصی و دانشگاهیان و فرهیختگان این حوزه شده است.
وی گفت: بنابر راهنمایی وزیر ارتباطات، تمامی‌توان موجود در بخش دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان را زیر یک چتر جمع می‌کنیم تا آن رشد نمایی مدنظر در حوزه ICT که مورد تاکید وزیر ارتباطات است، اتفاق بیافتد.
یزدانیان بر استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای سالمندی بهتر سالمندان و افزایش کیفی خدمات به این قشر از جامعه با توجه به شعار روز جهانی ارتباطات تاکید کرد.
در این مراسم همچنین بهزاد رحیمی‌عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌نیز با اشاره به اینکه ارایه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به جا و به موقع اتفاق افتاده است، گفت: ما در بازه زمانی ۱۰ ساله موفق شدیم که به استقلال و صادر کردن فناوری در این حوزه دست یابیم. در این دوران تحریم‌های سخت و ظالمانه را طی کردیم و یکی از نقاط هدف در این تحریم‌ها، بخش فناوری اطلاعات بود که این هدف هم اکنون خنثی شده است.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا، نقطه عطف و شکوفایی حوزه فناوری اطلاعات بوده است و فناوری اطلاعات توانست جای خالی آموزش، مراجعات و خدمت الکترونیکی را پر کند، افزود: مطالبه مردم همچنان دسترسی به اینترنت و ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما در مجلس آمادگی داریم برای پیشبرد اهداف این حوزه و اهداف مدنظر قانون برنامه ششم توسعه گام‌های مؤثری برداریم. وی با اشاره به رویکرد شعار روز جهانی ارتباطات که مربوط به سالمندی و استفاده از فناوری اطلاعات است، گفت: جامعه ایران به سمت سالمندی می‌رود و جای خالی خدمات ICT در این حوزه احساس می‌شود. براین اساس باید در کنار شعار سال که «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» است، برای سالمندی از ظرفیت این بخش نیز بهره ببریم.

 

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست :

صندوق‌های هوشمند توزیع در شرکت پست راه اندازی می‌شود

 

یکی از مسایل بسیار پر اهمیت و حساس که در سال‌های اخیر مطرح شده مساله هوشمند سازی خدمات پستی است. چندی پیش در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اهمیت هوشمند سازی پست در کشور اعلام کرد که فرایند هوشمند سازی باید در اکثر فعالیت‌های شرکت ملی پست اجرایی شود تا بر اساس آن هزینه‌ها کاهش یابد و سرعت خدمات‌رسانی بیشتری ایجاد شود.
برنامه هوشمند سازی و تحول دیجیتال پستی کشور باهدف ارتقای مدیریت عملیات، هوشمند سازی شبکه پستی و ارایه خدمات نوین برای مردم مورد تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و از برنامه‌های این وزارتخانه در دوره جدید است.
این هدف به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی شرکت ملی پست در حکم ابلاغی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات به مدیرعامل این شرکت نیز یادآوری شده است.باتوجه به اهمیت این موضوع در این گزارش سعی کردیم ضمن گفت و گو با حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست برنامه‌های این شرکت در جهت هوشمندسازی و تحول دیجیتال را جویا شویم.غضنفری در مصاحبه با عصر ارتباط ضمن تاکید بر این نکته که هوشمندسازی تنها راه تکمیل زنجیره تامین در فرآیندهای عملیاتی است خبر از مشارکت پست با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق هوشمندسازی در شرکت پست را داد. معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست همچنین خبر راه اندازی صندوق‌های هوشمند توزیع در شرکت ملی پست را نیز اعلام کرد.
برنامه شرکت پست برای هوشمندسازی
اهمیت مساله هوشمندسازی در حوزه پست یکی از نکاتی است که همواره به عنوان امری اجتناب ناپذیر و لازم الاجرا بر آن تاکید شده است.در همین زمینه چندی پیش زارع‌پور وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه پست باید هوشمند شود، اعلام کرد: برای حفظ این سرمایه ملی، پست باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند و در غیر این صورت به راحتی حذف می‌شود.
وی با بیان اینکه استفاده از تجربیات دیگر کشورها برای هوشمند سازی مفید است، افزود: با استفاده از این تجربیات و نیروی انسانی موجود باید هوشمند سازی پست به سرعت انجام شود.
برای اطلاع از برنامه‌های شرکت پست در زمینه هوشمند سازی از حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست پرسیدیم برنامه‌های این شرکت برای هوشمندسازی چیست.
وی ضمن تاکید بر اهمیت هوشمندسازی خدمات پستی گفت: هوشمند سازی خدمات در پست تنها راه (شکل گیری) زنجیره تامین در فرایندهای عملیاتی از جمع آوری(گرفته تا) رهسپاری توزیع نهایی و سطوح مدیریت و تصمیم گیری است. این موضوع با بهره گیری و مشارکت بخش خصوصی بوده و امیدواریم با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان محقق شود.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ضمن تشریح اقدامات شرکت پست در راستای هوشمندسازی گفت: در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه هوشمندسازی پست صورت گرفته است که مهمترین آنها را می‌توانیم استقرار سیستم تفکیک مرسولات پستی به صورت هوشمند در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها بدانیم. این محل اتصال جریان داده‌ها به جریان فیزیکی کالاها است که پایه ترین بخش و عنصر هوشمند سازی در شبکه‌های پستی محسوب می‌شود.
غضنفری همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شرکت ملی پست در جهت ارایه خدمات وب سرویس گفت: ارایه خدمات وب سرویس تولید بارکد به بیش از 240 شرکت باعث شده که گام‌های اولیه هوشمندسازی به خوبی برداشته شود و لازم است این فرایند در قسمت‌های مختلف نیز ادامه پیدا کند. معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه با اشاره به استفاده پست از فناوری‌های نوین افزود: شرکت ملی پست هم با توسعه زیرساخت در نظر دارد با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تکنولوژی‌هایی مثل صندوق‌های هوشمند توزیع که اصطلاحا به آن لاکرز می‌گویند را راه‌اندازی کرده و با مجموعه فرایندهای عملیاتی و مدیریتی مبتنی بر داده به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم.
یکپارچه سازی سامانه‌های پستی
مساله یکپارچه سازی سامانه‌های پستی همواره طرف توجه مدیران و مسوولان شرکت پست جمهوری اسلامی‌ایران قرار داشته است.
در همین راستا چندی پیش محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست ایران یکپارچه‌سازی سامانه‌ها در شرکت ملی پست را بسیار پر اهمیت خوانده و گفت: در ایران چون شرکت ملی پست تنها اپراتور دولتی پستی است، مشابه حرکتی که در بانکداری الکترونیکی به نام کربنکینگ (Core Banking) یا سیستم یکپارچه بانکی شروع‌شده را باید انجام دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: به همین منظور از شرکت پستی DHL آلمان الگوبرداری کرده و مذاکراتی انجام داده‌ایم که امیدوارم علیرغم تحریم‌های موجود بتوانیم پیاده‌سازی کرپستینگ (Core posting) یا سیستم یکپارچه پستی را شروع کنیم و در صورت عدم همکاری این شرکت به دلیل تحریم‌ها از سایر کشورهای پستی ازجمله هند و چین بهره‌برداری می‌کنیم.
حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در پاسخ به این پرسش که آیا برای یکپارچه‌سازی سامانه‌ها در شرکت ملی پست برنامه مشخصی وجود دارد و به طور مشخص آیا برنامه تدوین شده ای برای ایجاد سامانه یکپارچه پستی داریم یا خیر و مشخصه‌های آن چیست گفت: موضوع یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی شرکت ملی پست از موضوعات چالشی بسیار جدی شرکت است اما به دلیل گستردگی و پیچیدگی خدمات و فرایندهای پستی و همچنین به سبب ماهیت چند وجهی خدمات شامل فیزیکی، الکترونیکی و اینکه ما در یک شبکه مویرگی فعالیت داریم و عملیات انتقال از یک شبکه به شبکه جدید بسیار پیچیده است و باید کاملا مطالعه شده باشد تقریبا این مورد نیازمند زمان و طرح خیلی دقیقی است. معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در خصوص مناقصه‌هایی که برای سامانه یکپارچه‌سازی پست انجام شده نیز گفت: RFP این سامانه تهیه و چند بار هم مناقصه اش برگزار شده است ولی نتیجه دلخواه را نگرفته ایم. لازم است در این RFP بهبودهایی صورت گیرد و دوباره این کار انجام شود. قطعا این امر از مهمترین مسایل شرکت ملی پست خواهد بود که در حال بررسی و پیگیری است.
غضنفری در خصوص نتایج و فواید یکپارچه سازی در شرکت پست نیز گفت: مهمترین اثر این طرح این است که هوشمندسازی توسط مشتریان درک خواهد شد، کیفیت بالاتر سرویس‌های پستی در کنار این مهم خدمات ارزش افزوده مثل خدمات زمان و حدودی تحویل در یک بازه زمانی یک تا دوساعته به مشتری امکان تغییر آدرس تحویل یا زمان تحویل توسط گیرنده تا روز قبل تحویل و ارایه سرویس‌های ترکیبی فیزیکی و الکترونیکی امکان‌پذیر خواهد بود.
باتوجه به تاکیدات وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ملی پست بر هوشمند سازی در این شرکت از یک سو، و تشریح برنامه‌ها و اقدامات عملی شرکت ملی پست جهت هوشمند سازی توسط معاون فنی و بازرگانی این شرکت از سوی دیگر، به نظر می‌رسد شرکت پست حرکت خود را به سمت هوشندسازی آغاز کرده و در صورت تداوم این این روند آن را به نتیجه خواهد رساند.

 

با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد

اتصال ۴۱۰ روستای کشور از طریق همراه اول به شبکه ملی اطلاعات

همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، اتصال بیش از ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات برقرار شد که همراه اول اتصال 410 مورد از روستاها را برعهده داشت.
همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران ارشد و راهبران حوزه ICT در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به صورت برقراری ارتباط ویدئویی با چند استاندار، فرماندار و مقامات محلی و روستایی کشور به صورت نمادین برگزارشد.
در این مراسم با دستور عیسی‌ زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت تلفن همراه روستایی همراه اول در روستای آبرود شهرستان داورزن در استان خراسان رضوی به صورت آنلاین افتتاح شد.
پس از آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی با بیان اینکه زندگی مردم امروز دیجیتال شده است، اظهار کرد: زیرساخت توسعه در همه بخش‌ها، حوزه ICT است؛ اگر دقت کنید در دو دهه گذشته شعارهای ITU هم از کلی بودن به سمت حوزه‌هایی آمده است که ببیند فناوری اطلاعات چه ظرفیت‌هایی برای بخش‌های جزئی و مشخص دارد.
وی افزود: مایه مسرت است که با وجود میانگین اتصال ۶۰ درصد جهانی به شبکه اطلاعاتی، امروز علاوه بر تمامی‌شهرها، بیش از ۸۶ درصد روستاهای ما نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: محور کار ما شبکه ملی اطلاعات است و این شبکه چیزی نیست به جز شبکه ای مستقل، باکیفیت و امن که خدمات باکیفیتی روی آن به مردم عرضه می‌شود.
صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این مراسم با اشاره به عزم دولت بر توسعه دسترسی به ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی‌که برای انجام این پروژه بزرگ می‌بایست انجام می‌شد، تأمین منابع بود که هیأت دولت با تأمین از طریق ۸ درصد درآمد اپراتورهای سیار به مدت سه سال رأی داد.
رگولاتور ارتباطی کشور گفت: تقسیم کار و رفع موانع از دیگر نکات مهم در اجرای این پروژه است که در نهایت زیرساختی قوی برای توسعه 5G توسط اپراتورهای موبایل نیز خواهد بود؛ امیدواریم ظرف این بازه زمانی بتوانیم بخش قابل توجهی از کشور را به تکنولوژی نسل پنجم نیز
مجهز کنیم.
لازم به ذکر است، در زمان رونمایی از پروژه‌های اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات، علی دلگیر، مدیر کل فناوری و اطلاعات استان خراسان رضوی که در روستای مذکور آبرود حاضر بود ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همراه اول برای توسعه بسترهای ارتباطی نوین در این استان و بخصوص روستای آبرود، اظهار کرد: امید می‌رود اقدامات توسعه ای انجام شده در جوار امام رضا(ع) موجب خیر و برکت باشد.
مهدی بهادری، فرماندار شهرستان داورزن نیز دیگر سخنران حاضر در روستای آبرود بود که با اتصال به صورت ویدئوکنفرانس با سالن پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اقدامات دولت سیزدهم در زمینه توسعه ارتباطات در این بخش قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با رونمایی‌های امروز و اتصال مردم به شبکه ملی اطلاعات، طعم شیرین خدمات دولت سیزدهم بیشتر به مذاق مردم بنشیند و با توجه به اینکه سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر هستیم، بتوانیم خدمات شایسته تری از این طریق به مردم ارایه کنیم.
گفتنی است در این روز مجموعا اتصال بیش از ۶۰۰ روستا به «شبکه ملی اطلاعات» برقرار شد که بیشترین پروژه‌های به بهره برداری رسیده متعلق به همراه اول با «اتصال ۴۱۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات» بود.
لازم به ذکر است، همراه اول از دی ماه ۱۴۰۰ تا کنون، در مجموع ۲۳۷ سایت تلفن همراه در ۴۱۰ روستا راه اندازی کرده و ارتقای تکنولوژی داده است.به صورت تفکیکی ۱۸۲ سایت ارتباطی در ۳۱۵ روستای کشور توسط متخصصان فنی همراه اول با ارتقای تکنولوژی مواجه و به بالاترین نسل ارتباطی یعنی نسل ۳ و ۴ مجهز شده است.
همچنین ۵۵ سایت جدید با ترکیبی از تکنولوژی‌های پایه، 3G و 4G در ۹۵ روستای دیگر به بهره برداری رسید.

 

اتصال 60 هزار روستایی به اینترنت پرسرعت ایرانسل

سایت تلفن‌همراه روستایی ایرانسل در روستای «نگارمن» واقع در شهرستان شاهرود، به نمایندگی از سایر سایت‌های روستایی ایرانسل، در مراسم اتصال بیش از 600 روستا به شبکۀ ملی اطلاعات، توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، به صورت آنلاین افتتاح شد. با افتتاح سایت‌های ایرانسل، 60 هزار نفر از هموطنان روستایی، به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند.
همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعۀ اطلاعاتی و روز ملی روابط‌عمومی، مراسم اتصال بیش از 600 روستا به شبکۀ ملی اطلاعات با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، محمد خوانساری معاون وزیر و رییس سازمان فناوری‌اطلاعات ایران، امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، علی اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایرج روحی مشاور وزیر در توسعۀ ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی‌اجباری (USO)، وحید یزدانیان رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن عباسی‌آرند
مدیرعامل ایرانسل و نیز حضور جمعی از اصحاب رسانه، استانداران، فرمانداران، مدیران محلی و فعالان حوزۀ فناوری‌اطلاعات و ارتباطات کشور به صورت حضوری و آنلاین، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، برگزار شد.
در این مراسم، طی یک ارتباط آنلاین با ابوطالب جلالی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود و سید یاسر حسن‌پور مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان سمنان و مدیران ایرانسل در محل سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در «نگارمن»، وزیر ارتباطات، این سایت را به نمایندگی از 135 سایت‌ روستایی ایرانسل، افتتاح کرد. در این بخش از مراسم، معاون استاندار و مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان، ضمن قدردانی از خدمات ایرانسل به مردم این منطقه،از تلاش دولت برای توسعه اینترنت روستایی، تشکر کردند. وزیر ارتباطات نیز با تشکر از تلاش‌های شبانه‌روزی ایرانسل، سایت روستای «نگارمن» را به صورت آنلاین، افتتاح کرد.
با این افتتاح که به نمایندگی از سایت‌های ایرانسل صورت پذیرفت، دسترسی اهالی 212 روستای کشور، شامل 17 هزار خانواده با 60 هزار نفر جمعیت، به شبکۀ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت ایرانسل (نسل‌های 3 و 4)، برقرار شد.
وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این مراسم، با تقدیر از همۀ تلاشگران در عرصۀ توسعۀ اینترنت روستایی، بر ادامۀ پرقدرت روند ایجاد دسترسی روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکۀ ملی اطلاعات، تأکید کرد و وجود یک ارتباط سریع و ایمن را از جمله ویژگی‌های شبکۀ ملی اطلاعات برشمرد.
ایرانسل، طی سال‌های اخیر توانسته است نقش مهمی‌در ایجاد دسترسی مردم ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکۀ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، ایفا کند.

 

 


 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin