حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ ها؛ اولویت راهبردی پست بانک است

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران:

با توجه به جایگاه پست بانک به عنوان بانک تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، لطفا گزارشی از عملکرد این بانک در تخصیص تسهیلات به شرکت‌های فعال این حوزه در سال گذشته و میزان اعتبارات برای ارایه تسهیلات برای سال جاری ارایه فرمایید.
تسهیلات پرداختی به شرکت‌های فعال در حوزه تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سال 1400به میزان 617 فقره به مبلغ 7,113 میلیارد ریال است. همچنین 32 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 1,152 میلیارد ریال طی سال 1400 برای شرکت‌های این حوزه صادر شده است. لازم به ذکر است 9,000 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌طور ویژه نیز در نظر گرفته شده است.
مهم‌ترین هدف‌گذاری‌ها و اولویت‌های پست‌ بانک برای سال جاری چیست؟
اولویت‌های پست بانک ایران برای سال جاری در راستای اهداف و ماموریت‌ها تعریف شده است. همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از اولویت‌های راهبردی و ثابت پست بانک ایران است.
افزون بر این، گسترش و تعمیق شمول مالی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار نیز از اولویت‌های پراهمیت پست بانک ایران است. این دو اولویت هم‌افزایی هم دارند و می‌توان با استفاده از ابزارهای نوین، شمول مالی را در مناطق روستایی تعمیق بخشید.
هر یک از این اولویت‌ها، سرفصل‌هایی دارند که در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. به گونه‌ای که هدف رشد مستمر و پایدار سودآوری بانک به موازات تحقق اهداف توسعه‌ای فراهم شود.
نظر به مسوولیت این بانک در تامین وثایق و مدارک لازم برای ارایه وام به شرکت‌های حوزه فاوا، مهم‌ترین مشکلات و توصیه‌های جنابعالی از جنبه تامین پشتوانه‌های لازم از سوی شرکت‌ها چیست؟
براساس نظر مساعد و پیشنهاد بانک، کارگروه مشترکی از نمایندگان بانک، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دبیرخانه وام وجوه اداره شده و سازمان فناوری اطلاعات تشکیل شده است تا نسبت به بررسی و تعیین سازوکارهای مرتبط با توثیق پروانه‌ها و مجوزهای صادره به عنوان بخشی از وثایق اقدام کند.
همچنین استفاده از قراردادهای لازم الاجرا بانکی برای مشتریان اعتباری بانک و تنظیم و انعقاد قرارداد سه جانبه بین بانک، سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و متقاضی برای واریز مطالبات آن‌ها به حساب متقاضی نزد بانک توسط سازمان‌ها نیز به عنوان بخشی از وثایق مورد اتخاذ تصمیم گرفته شده است.
لازم به ذکر است حسب توافقات به عمل آمده و تفاهم‌نامه‌های منعقده ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه فناوری‌های نوین نیز مورد پذیرش قرار گرفته است.
براساس تصمیم جدید پست بانک و در راستای تحقق عدالت ارتباطی، مصوبه‌ای در خصوص تخصیص ۵۰درصد حداقل منابع سپرده‌ای هر منطقه جهت اعطای تسهیلات به همان منطقه داشتید. میزان استقبال و آماری از بهره‌برداری‌های انجام شده از این مصوبه ارایه فرمایید.
با توجه به بخش‌نامه شماره 20646/1400 مورخ 28/01/1400 بانک مرکزی ج.ا.ایران در خصوص تخصیص 50درصد منابع هر استان به همان استان و بخش‌نامه به شماره 23/00/ب مورخ 06/02/1400 برای تخصیص و هدایت موثر منابع بانکی لازم جهت رشد و توسعه متوازن تمامی‌ مناطق کشور، به مدیریت شعب استان‌ها و مناطق تهران ابلاغ شده
است.
پست بانک ایران نسبت به اجرای این بخشنامه رویکرد حداکثری داشته و نسبت مصارف به منابع در بیشتر استان‌ها بسیار بیشتر از این مقدار (50 درصد) است و گزارش عملکرد شاخص مصارف به منابع تا پایان سال 1400 در جدول شماره یک تهیه شده این شرکت، آمده
است.
لطفا گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای رویکرد پست‌ بانک به منظور تحقق بهره‌گیری از مدل‌های جدید ابزار بانکداری نوین جهت ارایه خدمات بانکی از طریق پلتفرم‌ها، فین‌تک‌ها، لندتک‌ها و سایر تک‌ها ارایه فرمایید.
از سال 96 با ارایه API انتقال وجه کارتی به فین تک‌ها، اولین سرویس بانکداری باز به این حوزه ارایه شد با گسترش خدمات بانکداری باز تنها در سال 1400 به بیش از 30 شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات با میزان تراکنش بالغ بر 19 میلیون فقره، سرویس‌های متنوع بانکداری باز ارایه شده است.
در حال حاضر نیز پست بانک با حدود 80 سرویس بانکی مبتنی بر بانکداری باز آمادگی همکاری با شرکت‌های فین‌تک/استارت آپ را دارد.
با توجه به حل زیان انباشته و رشد تقریبا 2 برابری سود پست بانک در سال قبل، این تحول به شکلی محقق شده و پیش‌بینی شما از میزان تحقق سود بانک در سال جاری چه میزان
است؟
بی‌تردید رشد شتاب‌گونه سودآوری بانک در سال 1400 پیامد فعالیت‌ها و تلاش‌ها در سال‌های گذشته است روند تغییر جهت بانک از سال 1398 آغاز شد و به سودآوری پیوسته دست یافت. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام یافته برای توسعه و تنوع درآمدهای مشاع و غیرمشاع بانک به همراه مدیریت ریسک و کنترل هزینه‌های غیرعملیاتی، بی‌تردید رشد سودآوری بانک ادامه خواهد یافت و جایگاه بانک در صنعت بانکی بهبود خواهد یافت. (جدول شماره2)
لطفا گزارشی از پیشرفت‌های طرح پرداخت وام وجوه اداره شده بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه فرمایید.
برای تسهیل پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 دستورالعمل ویژه‌ای بابت این مهم تهیه و به شعب بانک ابلاغ شده است که براساس آن برای دریافت تسهیلات تا 2000 میلیارد ریال پس از معرفی به بانک و اعتبارسنجی متقاضیان و ضامنین روند اعطا تسهیلات مورد عمل واقع خواهد شد. برای تسهیلات بالاتر تا سقف 8000 میلیارد ریال علاوه بر اعتبارسنجی، گزارش دارای طرح توجیهی فنی، اقتصادی و مالی تهیه شده توسط متقاضیان براساس فرمت تعیین شده توسط بانک مورد عمل و مبنای تصمیم‌گیری واقع می‌شود.برای ارقام بالاتر نیز ارایه طرح توجیهی توسط یکی از اعضای کانون مشاوران اعتباری مورد نیاز است.
لازم به ذکر است فرآیند معرفی متقاضیان از طریق سامانه توان آفرین به بانک از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تاکنون 29 طرح به مبلغ 286 میلیارد و 900 میلیون ریال به بانک معرفی شده است که حسب مورد در مراحل بررسی، تکمیل مدارک، ارایه وثایق، انعقاد قرارداد و پرداخت قرار دارند.
پست بانک در خصوص اجرای مسوولیت اجتماعی نیز فعالیت‌های متنوعی داشته است، لطفا گزارشی از عملکرد بانک در این حوزه ارایه کنید.
پست بانک ایران در سال گذشته برای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود فعالیت‌های متنوعی را انجام داده است که پرداخت سود سهام عدالت 2.5 میلیون خانوار روستایی، یارانه 1.4 میلیون خانوار در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته و پرداخت 1.722.253 فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 10 میلیون ریال به هر نفر هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، امهال 23 هزار فقره تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده به مبلغ 306 میلیارد ریال، کمک معیشتی به 2000 نفر به مبلغ 8میلیارد ریال به آسیب‌دیدگان زلزله سی‌سخت با اجرای طرح ایران همدل، حمایت از 81 نفر از نخبگان پذیرفته شده روستایی در دانشگاه‌های دولتی با اختصاص یک میلیارد و 620 میلیون ریال و اختصاص 5میلیارد ریال برای حمایت از مسابقات پارالمپیک 2020 توکیو که در سال 2021 برگزار
شد.
هچنین در سال جاری پست بانک ایران در طرحی برای آزادی زندانیان 300 میلیون تومان نیز پرداخت کرده است.
وضعیت مطالبات معوق و بدهکاران بانکی پست بانک به چه صورت است و آیا شرکت‌های حوزه فاوا دچار عقب‌ماندگی در تسویه بدهی‌های خود هستند؟
همانند سنوات گذشته، برای مدیریت مطالبات غیرجاری و وصول آن دو برنامه مهم در دستور کار بانک قرارداده شده است. اول کنترل حجم و نسبت مطالبات غیرجاری که تمام اقدامات انجام شده برای اجرای این برنامه منجر به کاهش نسبت مطالبات غیرجاری از 4.7 درصد در پایان سال 1399 به 3.4درصد در پایان سال 1400 ( کاهش 1.3درصد) شد.
باید توجه داشت که این نسبت بسیار کمتر از متوسط صنعت بانکی در کشور است و دستاورد مهمی ‌برای این بانک به‌شمار می‌رود. افزون بر این سبد مطالبات غیرجاری به گونه‌ای است که سهم مطالبات مشکوک‌الوصول کاهش یافته است.
دوم اصلاح و بهبود ترکیب مطالبات با تمرکز بر پرونده‌های مشکوک الوصول، مهم‌ترین دستاوردهای این برنامه کاهش اصل مطالبات مشکوک الوصول به میزان 415.270 میلیارد ریال (از مبلغ 3,833,129 میلیارد ریال به 3,417,859 میلیارد ریال) و سود این مطالبات به مبلغ 260.069 میلیارد ریال (از مبلغ 4,084,462 میلیارد ریال به 3,824,393 میلیارد ریال) بوده است که در نهایت موجب جلوگیری از انتقال مطالبات به طبقات بالاتر شده به نحوی که افزایش مطالبات معوق به رقم 63.590 میلیارد ریال بوده
است.
در پاسخ به ادامه سوال که آیا شرکت‌های حوزه فاوا دچار عقب‌ماندهگی در تسویه بدهی خود هستند؟ باید بگویم خیر، زیرا با توجه به بررسی انجام شده هیچ یک از شرکت‌های این حوزه دارای مطالبات غیرجاری نیستند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin