اصلاحات ساختاری در وزارت ارتباطات

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – مهر ماه سال گذشته بود که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور حکمی،‌هادی اصلان زاده را به سمت معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات منصوب کرد.
باتوجه به این نکته که معاونت توسعه سرمایه انسانی نقش اساسی در تعیین مدیران وزارت ارتباطات دارد، سعی کردیم سازوکار جانشین پروری برای مدیران وزارتخانه را از اصلان زاده جویا شویم.
وی ضمن تشریح مراحل جانشین پروری در وزارت ارتباطات برخی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع را در گفت و گو با عصر ارتباط تشریح کرد.
مشروح مصاحبه‌هادی اصلان زاده معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات با عصر ارتباط در پی می‌آید.

مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت توسعه سرمایه انسانی در سال جاری چیست؟
مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت توسعه سرمایه انسانی شامل متناسب‌سازي ساختار و تشكيلات، فسادستيزي و عدالت‌محوري و توجه به موضوع آموزش و جانشين‌پروري و ارتقاي نظام ارزيابي عملكرد براي افزايش بهره‌وري و كارآيي منابع انساني است.
همچنین ارتقاي كارآمدی و اهتمام ويژه در پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي ستاد و دستگاه‌هاي تابعه وزارت با توجه به اسناد بالادستي از جمله سند تحول دولت مردمي، مد نظر معاونت توسعه سرمایه انسانی قرار دارد.
موضوع جانشین پروری از جمله مباحث مهم و ذیل ماموریت‌های این معاونت است. لطفا در خصوص روش اجرای این مهم و طرح‌هایی نظیر رویش، بتا و نهال توضیح فرمایید.
این طرح اهداف متعددی را دنبال می‌کند که شامل جانشین‌پروری در حوزه مدیریتی وزارت، شناخت استعدادهاي وزارت متبوع به منظور برنامه ريزي جانشيني براي پست‌هاي مديريتي و كمك به شناسايي نيازهاي آموزشي مديران مشمول طرح در جهت تدوين برنامه‌هاي توانمندسازي و تهيه بانك اطّلاعات مديران است.
همچنین از دیگر اهداف طرح جانشین پروری شناسايي نقاط قوت و قابل بهبود مديران،چالش‌ها و موانع ايجاد كانون، كمرنگ بودن فرهنگ جانشين پروري، ملموس نبودن ضرورت‌هاي اجراي طرح براي برخي از مديران، دغدغه‌هاي مربوط به تأمين منابع مالي جهت اجراي طرح و عدم قابليت اندازه‌گيري برخي از ابعاد به علت احتمال پایين بروز رفتارهاي قابل مشاوره است.
مراجل اجرای طرح جانشین پروری شامل چه مواردی است؟
موضوع طرح جانشین پروری شامل 3 مرحله قبل از ارزيابي، مرحله ارزیابی و مرحله توانمندسازی است.
درمرحله قبل از ارزیابی و مرحله ارزیابی برای طرح جانشین پروری چه اقداماتی انجام می‌شود؟
با عنايت به اينكه كانون ارزيابي شايستگي‌هاي منابع انساني به عنوان منطقي‌ترين راه در جهت شناسايي مناسب‌ترين افراد براي انتصاب در پست‌هاي مديريتي وزارت بوده و به منظور تحقّق مقوله جانشين‌پروري و تربيت مديران آينده، برنامه جامعي مدوّن شده و در دست اجرا قرار دارد.
در مرحله ارزیابی در این طرح شاخص‌هاي اوّليه جهت انتخاب افراد واجد شرايط مورد ارزيابي قرار گرفته و افراد واجد شرايط به فرايند ارزيابي قابليت‌ها وارد خواهند شد.
لطفا در خصوص برنامه ريزي جهت ايجاد خزانه استعداد مديريتي و بهره گيري از توانمندي آنان در سمت‌هاي مديريتي ‹‹پروژه نهال›› توضیحاتی ارایه فرمایید.
به منظور اجرای پروژه نهال، انجام مطالعات در راستاي طرح جانشين پروري با قابليت‌هاي مديريتي از طريق تدوين شيوه نامه انتصاب جوانان، بانوان و اقليت‌هاي مذهبي در سطوح مديريتي در راستاي برنامه توسعه ظرفيت‌هاي قومي، جنسيتي و سني در سطوح مختلف سازماني جهت تصويب نهايي در دستور كار كميته سرمايه انساني قراردارد.
مرحله توانمندسازي در طرح جانشین پروری شامل چه مواردی است؟
در اين طرح تلاش می‌شود تا در ارزيابي مديران در چارچوب مركز ارزيابي، از ارزش‌ها و ابزارهاي معتبر استفاده شود. همچنین با جمع‌آوري اطلاعات زمينه لازم براي توسعه، توانمندسازي و ارتقاي قابليت‌هاي مديران نيز فراهم شود. لازم به توضيح است كه طبق ضوابط، مقرر شده است که تمامی معرفي شدگان جهت انتصاب در كلیه پست‌هاي مديريتي قبل از طرح دركميته سرمايه انساني ملزم به گذراندن کانون ارزيابي شده و در نهايت بانك اطّلاعات مديران داراي گواهي صلاحيّت، به عنوان مخزن دانشي وزارت ايجاد شده و افرادي كه گواهي صلاحيت مديريت عمومي اخذ مي‌کنند و به عنوان افراد داراي شايستگي و ظرفيت قبول پست‌هاي مديريتي، در اين بانك درج شوند.
وزارت ارتباطات در حوزه منابع انسانی با چه فرصت‌ها و چالش‌هایی مواجه است؟
مهمترین فرصت‌ها در این حوزه شامل وجود سرمایه انسانی توانمند و متخصص در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منابع انسانی دستگاه‌های وابسته وزارت، رشد و توسعه مداوم روش‌های نوین مدیریت منابع انسانی و حمایت مدیر ارشد از فعالیت‌ها و برنامه‌های بهبود و توسعه مدیریت است.
در خصوص چالش‌های این حوزه نیز باید گفت، پراکندگی جغرافیایی مراکز استانی در سطح کشور شامل خروج نیروهای متخصص و با تجربه، تغییر پیوسته مدیران، محدودیت بودجه و وابستگی به دولت و محدودیت در ضوابط و مقررات بالا دستی است.
همچنین افزایش سطح آگاهی و توقع کارکنان و خواسته‌ها و انتظارات آنها، محدودیت منابع، روند افزایش گرایش به مدرک گرایی، وجود قوانین متعدد، محدودیت جذب نیروهای متخصص و محدودیت‌های موجود در حوزه ارتقا و حرکت کارکنان در مسیر پیشرفت شغلی ناشی از محدودیت‌های ساختار، از دیگر چالش‌های حوزه منابع انسانی
هستند.
به طور کلی و در سال جاری معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع چه اهدافی و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟
اين معاونت با توجه به رسالت اصلی خود و به منظور نظارت، راهبری و کنترل اقدامات حوزه فناوری اطلاعات در سطح دستگاه‌های وابسته خود و در راستاي تحقق اهداف تبیین شده در جهت حکمرانی داده
(IT Governance) در سطح کشور و جلوگیری از موازی کاری در سطح ستاد و دستگاه‌های وابسته، حداکثر تلاش جهت رفع مشکلات حوزه فناوری اطلاعات را به كار بسته است. این معاونت همواره سعی داشته است با اصلاح ساختار و سیاست گذاری‌های حاكميتي و حمایتی از شرکت‌های توانمند داخلی به ویژه دانش بنیان‌ها نسبت به تامين نیازهای حوزه فناوری اطلاعات در دو محور سخت افزاری و نرم افزاری و پیاده سازی Platform های مورد نیاز در جهت ایجاد سهولت دسترسی آحاد مردم به خدمات مورد نیاز در محیطی پرسرعت، امن و یکپارچه و با کمترین هزینه‌های ممکن اقدام کند.
مهمترین اقدامات و دستاوردهای معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع در سال‌های اخیر چه بوده است؟
انتخاب خدمت USO به عنوان اصلی ترین خدمت وزارت به جهت تسهیل و توزیع عادلانه دسترسی آحاد مردم کشور عزیزمان به خدمات دولت الکترونیکی بدون محدودیت زمانی و مکانی و با کمترین هزینه یکی از دستاوردهای ویژه این معاونت بوده است.
همچنین برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم در زمینه استقرار، پشتیبانی و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مورد نیاز و پیاده‌سازی فناوری‌های نوین در تمامی ‌ارکان و فعالیت‌های ستاد و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها منطبق با اهداف و خط مشی‌های کلی وزارتخانه از دیگر اقدامات به انجام رسیده توسط معاونت توسعه سرمایه انسانی بوده است.
افزون بر این موارد برنامه‌ریزی و سازماندهی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌ عنوان یک مرکز مولد تفکر، هوشمند، چابک و سیاست‌گذار در حوزه مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات درون دستگاهی ستاد وزارت، ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانی و دستگاه‌های تابعه از جمله اقدامات شاخص معاونت توسعه سرمایه انسانی بوده است.
به شکل ویژه، معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع چه اقدامی‌جهت تحقق اهداف دولت الکترونیکی انجام داده است؟
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها و روش‌های انجام کار مبتنی بر فناوری اطلاعات و راهبری معماری فرآیندهای سازمانی در حوزه ستادی مبتنی بر آخرین ویرایش اسناد بالادستی، مدل‌های مرجع و استاندارد درجهت بهبود و کارآمدی نظام‌های مدیریتی از جمله این اقدامات بوده است. همچنین افزایش قابلیت دستگاه در ارایه خدمات گسترده، سریع، مطمئن و بی‌وقفه با هماهنگی سایر واحدهای سازمانی جهت تحقق اهداف وزارتخانه الکترونیک و اجرای نقشه راه دولت الکترونیکی در دستور کار قرار داشته است.
از دیگر سو راهبری امور مربوط به کمیته توسعه دولت الکترونیکی و هوشمندسازی و سایر کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی ذی ربط برای پیشبرد اهداف با چشم‌انداز رتبه اول دولت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین مدیریت امنیت فضای تبادل اطلاعات و تجزیه و تحلیل و تعیین مخاطرات امنیتی با هدف ایجاد انسجام، توسعه یکپارچه و فراگیر امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در بعد درون سازمانی و بررسی و اجرای راهکارهای استاندارد به‌منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌پذیری، تهدیدات و ریسک‌ها با بهره‌برداری امن از آخرین فناوری‌ها اقداماتی را به انجام رسانده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin