اکبر قنبرپور مدیر عامل شرکت خدمات هوایی پیام:

امکانات ویژه برای استقرار تولیدکنندگان و استارت‌آپ‌ها در منطقه ویژه پیام

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده منطقه ویژه اقتصادی پیام برای سال جاری هدف‌گذاری کرده که در زمینه فناوری اطلاعات، فعالیت‌های خود را گسترش دهد و در همین راستا زیست بوم نوآوری و فناوری تاسیس کرده تا تبدیل به یکی از سه قطب مرکز داده شود.
این مجموعه همچنین در زمینه گسترش فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی پیام نیز توسعه مسیرهای پروازی و تعداد آنها و افزایش حمل و نقل باری را برای سال جاری در دستور کار قرار داده است.
جذب سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش تعداد شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام از دیگر اهداف مدیران این منطقه ویژه اقتصادی است که در سال جاری پیگیری می‌شود. تولید انواع سخت افزارهای فناوری و کمک به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز از اهدافی است که در این منطقه ویژه پیگیری می‌شود.
نظر به اهمیت و جایگاه کلیدی این مجموعه و تاثیرات برنامه‌های پیش رو، هفته‌نامه «عصر ارتباط» با اکبر قنبرپور مشاور وزیر و مدیر عامل شرکت خدمات هوایی پیام گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

مهمترین هدف‌گذاری‌ها و اولویت‌های شرکت برای سال جاری چیست؟
منطقه ویژه اقتصادی پیام که فرودگاه پیام هم جزوی از آن است، با استقبال بسیارخوبی از سوی سرمایه‌گذاران واقع شده است. بر این اساس مهم‌ترین هدف ما جذب سرمایه‌گذاران جدید است و در این راستا جذب 68 سرمایه‌گذار هدف‌گذاری شده است که عمده آن‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک خواهد بود.
در واقع برای بخش خصوصی و صنعتگران و تولیدکنندگانی که در منطقه ویژه قصد دارند سرمایه‌گذاری کنند در 2 مرحله قرار است اراضی منطقه ویژه برای سرمایه‌گذاری آماده‌سازی و واگذار شود. در حال حاضر 52 درصد از شرکت‌های منطقه ویژه در حوزه فناوری ارتباطات و الکترونیک هستند. هدف گذاری 4 ساله ما این است که این میزان به 70 درصد برسد. زیرا از آنجا که منطقه ویژه زیرمجموعه وزارت ارتباطات است، این تناسب باید در خصوص فعالان اقتصادی مستقر رعایت شود.
همچنین نقش آفرینی منطقه ویژه اقتصادی در زیست بوم نوآوری و فناوری اطلاعات از دیگر اهداف تعیین شده برای امسال است.
منطقه ویژه اقتصادی پیام با شرکت‌هایی نظیر، استارتاپ‌ها، مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های پژوهش فناوری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر ارتباطی کافی نداشته و چنین شرکت‌هایی در داخل منطقه ویژه حضور ندارند. هدف ما این است که امسال ارتباط منطقه ویژه پیام با استارتاپ‌ها را افزایش دهیم و علاقمندیم امسال بتوانیم اولین مرکز نوآوری مستقر در منطقه ویژه را احداث کرده و فضایی برای استقرار فریلنسرها فراهم کرده و کمپ‌های ویژه ICT تشکیل دهیم.

آیا برنامه‌ای برای ایجاد پارک فناوری در منطقه ویژه اقتصادی دارید؟
خیر. پارک‌های فناوری برنامه محوری‌شان، برنامه‌های توسعه نوآوری است اما فعالیت اصلی ما متفاوت بوده و تنها بخشی از فعالیت منطقه ویژه پیام، ایجاد مراکز نوآوری است. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که فضایی برای استقرار آن‌ها در منطقه فراهم کنیم، همچنین برقراری ارتباط میان شرکت‌های کوچک استارتاپی با شرکت‌های بزرگ، در این منطقه ویژه امکان‌پذیر می‌شود. شرکت‌های بزرگ بسیاری در منطقه ویژه اقتصادی فعالیت می‌کنند که نیاز به تکنولوژی خود را از شرکت‌های کوچک تامین می‌کنند.

به شکل ویژه تبدیل پیام البرز به قطب اقتصاد دیجیتال کشور از برنامه‌های مهم شماست. مهترین پیش‌نیازها و چالش‌های شما در این خصوص چیست؟
ایجاد یکی از قطب‌های مرکز داده در این منطقه است. بر این اساس سه مرکز داده در وزارت پیش بینی شده که یکی از آن‌ها در منطقه ویژه پیام است. در این خصوص ایجاد قطبی با حداقل 5 هزار رک پیش بینی شده و 10 درصد آن محقق شده است و به دنبال این هستیم که قطب مرکز داده در منطقه ویژه اقتصادی محقق شود.
هدف دوم تولید تجهیزات مرتبط با شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ملی اطلاعات برنامه ای است که دولت سیزدهم در صدر برنامه‌ها و ایجاد آن بازار بزرگی را برای تجهیزات قابل استفاده که می‌تواند در داخل کشور تولید شود فراهم می‌کند.
در همین راستا برای مثال IPTV می‌تواند روی شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی شود. خوانش کنتورها و سیستم مرکزی از دیگر فناوری‌هایی است که قابلیت اجرایی روی این شبکه را دارد. لذا شبکه ملی اطلاعات به زیرساخت‌های فیزیکی زیادی نیاز دارد. زیرساخت‌های فیزیکی نیز تجهیزات بسیاری مانند سوییچ، روتر، فیبر نوری، اتصالات، مودم و سایر تجهیزات را نیازمند است که تولید این زیرساخت‌های فیزیکی در داخل کشور از دیگر برنامه‌های ما در منطقه ویژه اقتصادی است. هدف دیگرمان تولید موبایل و تبلت در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

افزایش مسیرهای پروازی فرودگاه بین المللی پیام از جمله اهدافی است که جنابعالی پیگیر آن هستید. در این مورد چه اقدامات و زیرساخت‌هایی در دستور کار دارید؟
اگر منظورتان مسیرهای مسافری است، امسال با چند ایرلاین مذاکره کرده و پیش بینی می‌کنیم تا آخر امسال میزان پروازهای فرودگاه بین‌المللی پیام به 2 برابر برسد.
همچنین توسعه فرودگاه پیام در اولویت ماست. توسعه سخت افزاری و فیزیکی فرودگاه دغدغه مهم ما در سال جاری است که قصد داریم این مهم را از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توسعه دهیم. بخش دیگر، پروازهای پستی و بار است که یکی از اهداف اصلی ایجاد فرودگاه پیام، کارگو یا همان حمل و نقل کالا است. در این خصوص نیز اکنون با مجموعه‌های مختلفی رایزنی می‌کنیم که پروازهای بار را در پیام دایر کنیم.

مهمترین اقدامات و مزیت‌های این منطقه ویژه برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست؟
امسال قصد داریم 68 شرکت به 246 شرکت مستقر اضافه کنیم. یکی از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام، معافیت‌های گمرکی برای شرکت‌ها است و شرکت‌ها می‌توانند کالاهای خود را در منطقه ویژه اقتصادی پیام ترخیص کنند و انبار اختصاصی خود را در زمین خود داشته باشند.
استقرار گمرک، وجود انبارها در نزدیکی شرکت‌ها از مزیت‌های بزرگ این منطقه ویژه اقتصادی برای شرکت‌های مستقر است. از سویی دیگر سرمایه شرکت‌ها در خرید زمین مصرف نمی‌شود. به این ترتیب که شرکت‌ها با حضور در منطقه ویژه اقتصادی پیام، زمین را از ما اجاره می‌کنند و سرمایه خود را صرف خرید زمین نمی‌کنند بلکه اجاره‌های بلند مدت 25 ساله می‌کنند. لذا یک چهارم قیمت شهرک‌های صنعتی استان، کرایه بها می‌پردازند.
همچنین برای شرکت‌ها امکان این که از نیروی کار خارجی استفاده کنند فراهم شده و برای نیروهای خارجی پروانه اشتغال صادر می‌شود. از سویی دیگر تعداد قابل توجهی از مجوزهای مورد نیاز کسب و کارها در خود منطقه ویژه صادر می‌شود. امسال می‌خواهید جواز تاسیس بگیرد از خود منطقه ویژه صادر می‌شود و یا بخواهید ساختمان خود را بسازید، نیاز به پروانه ساختمان دارید که این اقدامات توسط خود منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود

یکی از اقدامات و ماموریت‌های مجموعه پیام آموزش دانشجویان خلبانی است. لطفا اطلاعاتی در خصوص آمارها و جایگاه فرودگاه پیام در این بخش ارایه کنید.
منطقه ویژه اقتصادی پیام به آموزش خلبانی نمی‌پردازد بلکه شرکت‌ها و موسسات آموزشی مستقر این اقدامات را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها با اخذ مجوز و در منطقه ویژه به آموزش هوانوردی می‌پردازند. در حال حاضر 7 موسسه آموزشی حوزه هوانوردی در منطقه ویژه مستقر هستند و آموزش‌های CPL و PPL در پیام ارایه می‌دهند. این موسسات آموزشی در پیام نزدیک به 47 فروند هواپیمای آموزشی دارند و در سال 1399 و 1400 حدود 850 خلبان را پرورش داده و به مجموعه‌های هوانوردی معرفی کردند.

به طور مشخص برای جذب و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی پیام چه برنامه‌هایی دارید؟
تعداد شرکت‌هایی که با سرمایه‌گذار خارجی تاسیس شده اند محدود است. منطقه پیام در گذشته در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق نبوده و بیشتر در جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور دستاوردهایی داشته‌ایم.
در همین راستا اکنون قصد داریم کمیته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تاسیس کنیم تا فرصت استفاده از منابع، سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود. به همین منظور در صدد هستیم تا پنجره واحد سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا متقاضیان خارجی در پنجره واحد معرفی شده و این پنجره واحد پیگیر اقدامات مربوطه برای سرمایه‌گذاری آن‌ها شود.
در واقع یک نفر معرفی می‌شود که خود پیگیر تمامی ‌امور مربوط به امکان سرمایه‌گذاری متقاضیان خارجی در منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌شود. صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی کشور از جمله خدمات پنجره واحد است. همچنین کمک به تاسیس شرکت ایرانی در داخل محدوده کشور از دیگر خدمات پنجره واحد به شمار می‌رود. جذب نیروی انسانی برای شرکت‌ها، تخصیص زمین، افتتاح حساب و دیگر مسائل از طریق پنجره واحد پیگیری می‌شود.

در حال حاضر حجم خدمات پروازی و جابه‌جایی مراسلات و کالاها در فرودگاه پیام چه میزان است؟
به دو دلیل حمل و نقل هوایی مرسولات در کشور رونق ندارد. نخست این که نرخ سوخت تحویلی به پروازهای باری در برخی از ایام سال تا بیش از 30 برابر نرخ سوخت پروازهای مسافری است.
لذا پرواز باربری برای شرکت‌های صاحب بار گران قیمت بوده و با وجود زمان بر بودن دیگر شیوه‌های حمل و نقل، تاجران، مردم و فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند از مسیرهای زمینی و دریایی برای حمل و نقل کالاها و مرسولات خود استفاده کنند.
به این ترتیب حمل و نقل بار به صورت زمینی از منطقه شنزن چین تا کشورمان حدود 50 روز طول می‌کشد اما به دلیل گران بودن هزینه حمل و نقل هوایی، تاجران ترجیح می‌دهند کالاها به صورت زمینی وارد شود. دلیل دوم آن است که به دلیل استقبال کم از حمل و نقل هوایی، ناوگان باری ما هم کم کار شده است.

نظر به استقرار مجهزترین آزمایشگاه‌های تخصصی در منطقه پیام، گزارشی از وضعیت و عملکرد این آزمایشگاه ارایه کنید.
در حال حاضر 3 آزمایشگاه مجهز در داخل منطقه ویژه اقتصادی پیام وجود دارند. یکی از آن‌ها آزمایشگاه شیمیایی بوده که طرف قرارداد شرکت‌های بسیاری است. این آزمایشگاه برای واردات مواد غذایی، محصولات شیمیایی، داروها و مکمل‌ها فعالیت کرده و برای این محصولات تاییدیه صادر می‌کند و تاجران و صاحبان شرکت‌ها با ان قرارداد دارند.
آزمایشگاه دوم، مربوط به قرنطینه گیاهی است که برای واردات و صادرات محصول گیاهی، نخست این آزمایشگاه باید تاییدیه صادر کند.
آزمایشگاه سوم نیز آزمایشگاه تخصصی ICT است که در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر است و برای ادواتی که شرکت‌ها از طریق این منطقه ویژه وارد می‌کنند، تاییدیه صادر می‌کند و همکار گمرک و سازمان استاندارد است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin