6 مزیت اینترنت اشیا در حوزه آموزش

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – آسیه فروردین‌ – طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات آموزش در منزل، بیش از 1.6 میلیون آمریکایی در حال حاضر در خانه آموزش می‌بینند. بر اساس آمار، 47 درصد والدین آمریکا از کیفیت آموزش راضی نیستند. کودکان هم احساس بهتری ندارند. بر پایه داده‌ها، 70 درصد دانش‌آموزان همیشه در مدرسه احساس بی‌حوصلگی می‌کنند، 80 درصد آنها، احساس استرس دائمی دارند و 75 درصد شرکت‌کنندگان در مدرسه به سوال «حالت چطور است»، پاسخ‌ منفی دادند! دلایل این امر، می‌تواند روش غیرجذاب، تدریس سنتی معلمان، نگرانی‌های ایمنی والدین و آموزش بدون هیجان و کسل‌کننده باشد. اما راه‌حل غلبه بر این چالش‌ها چیست: تحول دیجیتالی در مدیریت مدرسه از طریق اینترنت اشیا!

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (IoT)، شبکه‌ای از اشیا شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار است که از طریق اینترنت با حسگر و نرم‌افزار به همدیگر متصل شده‌اند تا داده‌ها و اطلاعات را به گذشته و آینده منتقل کنند. ما فناوری اینترنت اشیا را عملا در تمام جنبه های زندگی خود داریم. ما لزوما نمی‌توانیم همه ابزار اینترنت اشیا را ببینیم اما مزایای آنها را تجربه می‌کنیم. مزایای اینترنت اشیا برای کسب‌وکارها، دولت‌ها و مردم عادی، مواردی مانند زمان‌های بهینه حمل‌ونقل، سیستم‌های امنیتی خانه هوشمند، فناوری مراقبت‌های بهداشتی بهتر، بازی‌هایی با حسگرهای حرکتی و چراغ‌های راهنمایی هوشمند را شامل می‌شود. بر اساس گزارش مجله Deloitte Insights، اینترنت اشیا، بسیاری از جنبه‌های زندگی ما مانند اقتصاد، رقابت کسب‌وکارها، پایداری و مهم‌تر از آن، آموزش را بهبود می‌بخشد.

تحول در آموزش با اینترنت اشیا

یکی از جنبه‌های مهم زندگی ما که فناوری اینترنت اشیا، آن را تغییر می‌دهد، آموزش است. دستگاه‌ها و ابزار اینترنت اشیا در حال تغییر نحوه پردازش و جذب اطلاعات برای بهتر شدن هستند. نتایج مطالعه اخیر توسط مایکروسافت و YouGov مستقر در لندن نشان می‌دهد 60 درصد والدین به نقش فناوری کلاس درس هوشمند در زندگی فرزندشان خوش‌بین بوده‌اند. ضمنا 86 درصد والدین نیز اظهار کرده‌اند فرزندان‌شان با استفاده از فناوری در مدرسه، سود خواهند برد.
شروع بهره‌مندی از مزایای فناوری اینترنت اشیا در بخش آموزش، بسیار آسان است زیرا دانش‌آموزان به حضور در کنار دستگاه‌های هوشمند، بسیار عادت کرده‌اند. این امر، می‌تواند اولین نشانه مثبت تحول موفق در آموزش و پرورش باشد. البته دستگاه‌های هوشمند و تخته‌های هوشمند در کلاس‌های درس، تنها اولین گام هستند. این امراز لحاظ پتانسیل، هیچ محدودیتی ندارد. مزایای اصلی اینترنت اشیا عبارتند از: حضور و غیاب خودکار، ثبت مکان دانش‌آموزان و دانشجویان در محوطه مدارس و دانشگاه‌ها و نیز مسدود کردن هنگامی که فرد سعی می‌کند در زمان نامتعارف، محیط آموزش را ترک کند.
اینترنت اشیا شما را قادر می سازد کارت شناسایی دیجیتالی برای دانش‌آموزان ایجاد کنید، قابلیت‌های برد هوشمند را برای تعاملی‌تر شدن افزایش دهید.، حسگرها را در سیستم HVAC برای کنترل دما و آب و هوا ارتقا دهید، تعمیر و نگهداری تجهیزات و زیرساخت‌های مدرسه را بهبود بخشید، محیطی بدون پول نقد در مدرسه ایجاد کنید و آموزش و مطالعه را فراتر از روش سنتی، بهبود بخشید. در جریان قرار دادن والدین از تکالیف دانش‌آموزان تا زمان حضور در اتوبوس مدرسه، از دیگر مزایای استفاده از این تکنولوژی است. اکنون شش مزیت اینترنت اشیا در آموزش را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

استفاده بهتر از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها

این روزها نمی‌توان کودکان را از دستگاه‌های هوشمند جدا کرد. اکنون کودکان بیش از هر زمان دیگری به این دستگاه‌ها دسترسی دارند و زمان استفاده آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. هرچند والدین و سرپرستان باید زمان استفاده کودکان از دستگاه‌های هوشمند را تحت‌نظر داشته باشند اما این امر، در زمینه آموزش، مزایای قابل توجهی دارد. دستگاه‌ها و ابزار اینترنت اشیا، علاوه بر دستگاه‌های هوشمند، از بسیاری از نرم‌افزارها و حسگرها، برای ایجاد کلاس‌های درس هوشمند استفاده می‌کنند.
با اینترنت اشیا، مدارس می‌توانند زیرساخت هوشمندی ایجاد کنند که دانش‌آموزان از تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌های خود برای شرکت در کلاس استفاده نمایند و به نرم‌افزار یادگیری خود وارد شوند. دانش‌آموزان می‌توانند از اندازه صفحه نمایش تبلت خود لذت ببرند و بهترین نوت بوک‌ها و کتاب‌های درسی مجازی را برای آنها بسازند. آنها می‌توانند پاراگراف‌های مهم را علامت‌گذاری کنند و یادداشت‌های کوچکی روی کتاب‌های درسی دیجیتال در میان صدها چیز دیگر بگذارند.
مزیت اصلی اینترنت اشیا این است که به دانش آموزان توانایی یادگیری به بیش از یک روش را می‌دهد. آنها می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های هوشمند خود، فراتر از میز و تخته سیاه سنتی به یک محیط کلاس درس هوشمند بروند و از طریق ویدئوها، وبینارها، مباحث و فعالیت‌های گروهی که همگی از طریق اتصال به اینترنت مدیریت می‌شوند، یاد بگیرند. در این زمینه،Promethean نمونه خوبی از اینترنت اشیاست. آنها نمایشگرهای تعاملی طراحی می‌کنند که فناوری نوشتن طبیعی را با ویژگی‌های چندلمسی و پاک کردن، ترکیب می‌کند و شامل یک نرم‌افزار ارائه درس، مبتنی بر فناوری ابری است. دبیرستان پالمر از کلرادو، سیستم Promethean را در مراکز آموزشی و رسانه‌ای انگلیسی خود به منظور تعامل بهتر دانش‌آموزان با مطالب به کار گرفت.

مشارکت بیشتر دانش‌آموزان

پس از ظهور رسانه‌های اجتماعی، دامنه توجه کودکان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. هر چه محتوا کوتاه‌تر باشد، دامنه توجه شما نیز کوتاه‌تر می‌شود. مرور بی‌پایان از طریق فیدهای فیسبوک و اینستاگرام، این کار را برای مغزهای جوان انجام می‌دهد.
در حالی که تنظیم زمان استفاده از رسانه های اجتماعی می‌تواند کمک کند، جذاب‌تر کردن آموزش برای کودکان، نیاز روز است. اینترنت اشیا به کودکان کمک می‌کند دامنه توجه خود را افزایش دهند و مطالب را به سرعت یاد بگیرند. از آنجایی که اینترنت اشیا از اینترنت استفاده می‌کند، به دانش‌آموزان و معلمان با راه‌های بی‌شمار، امکان مطالعه و تعامل با یکدیگر را می‌دهد. نمونه نرم‌افزارهای آموزشی تعاملی را در نظر بگیرید.
یک نرم‌افزار آموزشی تعاملی مانند داستان‌سرایی تصویری، صداها و انیمیشن‌ها، شبیه‌سازی پدیده‌های علمی آزمون‌ها و گفتگوها، برخلاف استفاده‌های آموزشی سنتی، از جمله مزیت‌های اینترنت اشیا در عرصه آموزش است. این امر، تجربه یادگیری دانش‌آموز را در سطح بالاتری قرار می‌دهد. نه تنها کودکان، مفاهیم را سریع‌تر درک می‌کنند، بلکه می‌توانند آن را برای مدت طولانی‌تر به‌خاطر بیاورند. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق آزمون‌، بازخورد فوری درباره دانش خود دریافت کنند.

حمایت کامل از دانش‌آموزان با ناتوانی‌ خاص

مزیت اصلی اینترنت اشیا این است که می‌تواند محیط فراگیر و کاربردی برای کودکان دارای ناتوانی خاص ایجاد کند. با کمک اینترنت اشیا، مدیریت مدرسه می‌تواند نیازهای آموزشی ویژه دانش آموزان اوتیسم یا سایر اختلالات یادگیری یا هر ناتوانی دیگری را برطرف کند. مدارس می‌توانند برنامه‌های آموزشی ویژه‌ با توجه به نیازهای خاص خود ایجاد کنند. برای مثال آنها می‌توانند برای دانش‌آموزانی که بینایی ضعیف دارند، گزینه «متن خواندنی» ایجاد نمایند تا کتاب‌های درسی‌شان را برای‌شان بخوانند. علاوه بر این، اینترنت اشیا می‌تواند بخش‌هایی را که برای درک کودکان دشوار است، در آنها، شناسایی و سپس تغییراتی در مطالب مورد مطالعه ایجاد کند.
همچنین اینترنت اشیا به معلمان کمک می‌کند تا ماژول‌های یادگیری تعاملی سفارشی را برای کودکان و نیز برای بچه‌های دارای توانایی خاص. ایجاد کنند که به سختی می‌توانند در مطالعات‌شان خوب عمل کنند. با اینترنت اشیا، دانش‌آموزان دارای توانایی‌های ویژه می‌توانند به سایر کودکان برسند، زیرا توجه بیشتری را که نیاز دارند به آنها ارائه می‌کنند. در ایالات متحده آمریکا، مایکروسافت از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا استفاده می‌کند تا به کودکان خاص کمک کند در یادگیری، بیشتر درگیر و فعال شوند. این شرکت غول فناوری، از برنامه Snap + Core First خود، یک برنامه ارتباطی، مبتنی بر نمادها، برای کمک به کودکان خاص مبتلا به اختلالات زبانی و گفتاری، به منظور بیان سریع و واضح خود استفاده میکند. این برنامه، مبتنی بر نمادهای بصری و جذاب دارای طیف وسیعی از صداهای متن به گفتار، طرح‌بندی دکمه‌های از پیش‌طراحی‌شده، پشتیبان‌گیری رایگان فضای ذخیره‌سازی ابری و دستیارهای هوشمند است.

اتوماسیون برای معلمان

این مزیت اینترنت اشیا، زندگی معلمان را نیز در کنار زندگی دانش‌آموزان آسان‌تر می‌کند. اینترنت اشیا اتوماسیون را در کلاس درس امکان‌پذیر می‌سازد و به معلمان اجازه می‌دهد بر آزاد کردن وقت خود بیشتر تمرکز کنند. اتوماسیون می‌تواند به وظایف تکراری معلمان مانند درجه‌بندی پاسخ‌های بسته و حضور در جلسه کمک کند.
همچنین به آنها کمک می‌کند تا به دانش‌آموزان به شیوه تعاملی آموزش دهند تا توجه آنها را جلب کرده و به طور موثر آنها را وادار به یادگیری مفاهیم نمایند. به لطف اینترنت اشیا، با میکروفون‌های هوشمند به جای یادداشت‌برداری در کلاس، دانش‌آموزان می‌توانند درس‌های روزانه معلم را رونویسی کنند و این امر به صورت یادداشت‌های چاپ دیجیتال به اشتراک گذاشته شود. میکروفون همچنین می‌تواند صدا را برای دانش‌آموزان، ضبط و ذخیره کند تا بعدا زمانی که نیاز به اصلاح دارند، همه چیز را پخش کنند.
علاوه بر این، اینترنت اشیا، معلمان را از دردسر دانش‌آموزانی که وظایفی مانند تکالیف را دنبال نمی‌کنند، نجات می‌دهد. هنگامی که معلم، تکلیف را از طریق میکروفون هوشمند اعلام می‌کند، برنامه‌ریزی دیجیتال دانش‌آموزان را به‌طور خودکار به‌روزرسانی کرده و از فناوری تشخیص صدا استفاده می‌نماید. نمونه دیگری از اینترنت اشیا، نرم‌افزار Kaltura است. این، یک ابزار مدیریت و ایجاد ویدئو برای معلمان است که به آنها امکان می‌دهد ویدئوهای زنده یا با کیفیت بالا را با هر دستگاهی، ایجاد و ویرایش کنند و تحویل دهند. این نرم‌افزار به معلمان کمک می‌کند تا تعامل در محتوای آموزشی خود را برای بهبود تجربه کلی یادگیری ارتقا دهند.

کارت‌های هوشمند و کنترل دسترسی برای ایمنی دانش‌آموزان

یکی دیگر از برنامه‌های ضروری اینترنت اشیا، اطمینان از ایمنی دانش‌آموزان در محوطه مدرسه است. با کمک فناوری RFID و دستگاه‌های کنترل دسترسی مجهز به اینترنت اشیا، می‌توان مکان هر دانش‌آموز را ردیابی و حرکت آنها را کنترل کرد. این کار را می‌توان با ارائه مچ‌بند RFID یا کارت شناسایی هوشمند به دانش آموزان انجام داد. بنابراین به محض ورود به مدرسه، حضورشان ثبت می‌شود.
مکان آنها را می‌توان برای کل روز نیز ردیابی کرد که در مواقع اضطراری بسیار مفید است. وقتی از امنیت فیزیکی کودکان صحبت به میان می‌آید، اینترنت اشیا برای مدارس مفید است. اگر دانش‌آموزان، تصمیم به فرار داشته باشند، می‌توان از دستگاه‌های کنترل دسترسی برای قفل کردن درها استفاده و در نتیجه از خروج آنها جلوگیری کرد.
علاوه بر این، پیوند کنترل دسترسی به اینترنت به این معناست که مدارس می‌توانند والدین را به طور خودکار در مورد مکان فرزندشان به‌روز کنند. این امر، همچنین به مدیریت مدرسه و والدین کمک می‌کند تا گزارش‌های حضور و غیاب و وقت‌شناسی دانش‌آموزان را به‌طور موثر پیگیری کنند که به‌طور خودکار و در زمان واقعی در دسترس خواهد بود. همچنین Magi card نمونه خوبی از اینترنت اشیاست که سیستم کنترل دسترسی را فعال می‌کند. چاپگرهای آنها، کارت‌های هوشمند دانشجویی مختلفی می‌سازند که می‌توانند به خواننده ارائه و از طریق اینترنت اشیا به یک سیستم کنترل دسترسی، پیوند داده شوند. از این کارت‌های هوشمند، می‌توان برای دسترسی فیزیکی به امکانات، ثبت زمان و حضور، شناسه عکس با هولوگرام، نظارت بر داده‌هایی مانند دوره‌های آموزشی، منابع آموزش الکترونیکی، چاپگرها، اینترنت و عضویت استفاده کرد. همچنین این کارت‌ها برای پرداخت ماشین‌های خودکار، چاپ، فتوکپی و غیره مفیدند.

کاهش مسائل مربوط به پول نقد

یکی دیگر از برنامه‌های اینترنت اشیا، ایجاد یک محیط بدون پول نقد است. محیط بدون پول نقد در مدارس، مزایای زیادی را به همراه دارد. علاوه بر جلوگیری از نیاز دانش‌آموزان به حمل پول نقد، مدیریت مدرسه را نیز روان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، کارکنان غذاخوری مجبور نیستند در مبادله پول ناهار افراط کنند. این امر، منجر به کوچک‌تر شدن صف‌ و افزایش سرعت خدمات می‌شود. علاوه بر این، مانند پول نقد گم نمی‌شود و یا به سرقت نمی‌رود. اگر فرزندان در محوطه مدارس به سمت فعالیت‌های غیرقانونی بروند، ترس بیشتری در میان والدین وجود دارد. ردیابی پول آنها یک راه کاملا اثبات‌شده برای فرونشاندن این اضطراب است.
از آنجایی که تمام پایانه‌های وصول پرداخت از طریق اینترنت، به یک سیستم مرکزی متصل می‌شوند، مدیران مدارس می‌توانند نظارت و گزارش بلافاصله تمام تراکنش‌های انجام‌شده در طول روز را داشته باشند. بنابراین اینترنت اشیا، همه نیازها را برای جمع‌آوری پول در پایان هر روز کاهش می‌دهد زیرا این کار به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

نتیجه

زمان زیادی نیست که مزایای اینترنت اشیا در مدارس، درک و تجربه می‌شود. به نوعی، هر کودک، والدین، کارکنان مدرسه و معلمان به شکلی مثبت از اینترنت اشیا، به طور مستقیم، سود می‌برند. در آینده نزدیک، هر مدرسه و کلاس درس، جدیدترین فناوری‌های IoT و EdTech را اجرا خواهند کرد. مزایای اینترنت اشیا در حوزه آموزش، عمیقا بر رشد کل کشور و چگونگی حرکت ما به عنوان انسان‌های مدرن تاثیر می‌گذارد.
اینترنت اشیا یک انقلاب موردنیاز در صنعت آموزش ایجاد می‌کند. مزایای اینترنت اشیا، از تعامل بهتر دانش‌آموزان، نداشتن صف ناهار، روش‌های آموزشی تعاملی‌تر، بهبود امنیت مدرسه و رها شدن از کلاس‌های سنتی تا زمان بیشتر برای استراحت معلمان، متغیر است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin