چگونه از فناوری در مدیریت منابع انسانی استفاده کنیم؟

نقش بلاک‌چین در استخدام موثر کارکنان

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – مهدی افچنگی – بلاک‌چین، یک پایگاه داده توزیع شده است که می‌تواند غیرمتمرکز، قابل ردیابی، بدون دستکاری، ایمن، قابل اعتماد، یکپارچه و با فناوری رمزگذاری دیجیتال باشد. نکته جالب اینکه این فناوری می‌تواند در یکی از مهم‌ترین شاخه‌های اساسی مدیریت کاربرد فراوانی داشته باشد و بسیاری از شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی از آن بهره لازم را ببرند.
مدیریت منابع انسانی یا بهتر است بگوییم سرمایه انسانی (سرمایه انسانی می‌گوییم زیرا انسان به عنوان مهم‌ترین عنصر برای تمامی‌مجموعه‌ها به شمار می‌رود) اصلی‌ترین ثروت و اساسی‌ترین مساله در همه شرکت‌ها است. با توجه به رقابت‌های بین‌المللی و حضورشرکت‌ها در بازارهای نوظهور، استفاده از ظرفیت‌های فناوری برای مدیریت سرمایه‌های انسانی از مهم‌ترین مولفه‌های تشکیلات اداری خصوصی و دولتی است زیرا در عصر ارتباطات نیز منابع انسانی با مشکلات فراوانی مواجه است. به طور مثال هنوز زمان زیادی برای غربالگری، تایید و بررسی رزومه متقاضیان کار صرف می‌شود در حالی که بهره‌مندی از فناوری‌های به‌روز و نوظهور می‌تواند موجب کاهش احتمال یک استخدام نامطلوب در شرکت‌های مختلف شود.
در یک نظرسنجی در کشورهای غربی در خصوص هزینه‌های استخدام نامطلوب، یافته‌ها نشان می‌دهد که 37 درصد از کارفرمایان به بهره‌وری کمتر اشاره کرده‌اند، 32 درصد وقت خود را برای استخدام و آموزش کارمندان تلف کرده‌اند و 31 درصد نیز کیفیت کار را ضعیف یافته‌اند. نتیجه این بود که 50 درصد از استخدام‌شدگان جدید ظرف شش ماه از کار کنار گذاشته شده یا خود از آن شغل استعفا دادند. هزینه استخدام نامطلوب باعث کاهش بهره‌وری، عدم تعادل فرهنگی، مختل کردن وضعیت اقتصادی افراد و تاثیر مستقیم مالی بر سازمان‌ها می‌شود.
نکته مهم آن است که سازمان‌ها معمولا پیشینه افراد را برای استخدام مد نظر قرار می‌دهند که البته این یک روش رایج و معمول است؛ پیشینه‌ها شامل تحصیل و آموزش حرفه‌ای، سابقه شغلی، اعتبار، موضوعات مرتبط با حوزه قضایی، سوابق رانندگی، بررسی سلامت و غیره نیز می‌شود.
اما استفاده از فناوری بلاک‌چین در منابع انسانی نیز ممکن است ابزار لازم برای سرعت بخشیدن به زمان، منابع و قیمت اطلاعات شغلی در تایید اعتبار باشد. با توجه به اینکه بلاک‌چین لیستی از اسناد در حال افزایش است که بلوک نامیده می‌شود و با استفاده از رمزنگاری به هم متصل می‌شوند می‌توان، از آن به عنوان یک بانک اطلاعاتی قوی استفاده کرد. این در حالی است که استخدام هوشمند کارکنان و یک سیستم مدیریت در تمام صنایع مورد نیاز است و سیستم مبتنی بر بلاک‌چین به کارمندان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به جای اتکا به شرکت‌ها در شبکه اجتماعی حفظ کنند.
متخصصان منابع انسانی معمولا به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها و همچنین اثربخشی زمان، هزینه و منابع با استفاده از فناوری برای مدیریت گردش کار توجه دارند. چشم‌انداز در حال تحول نیروی کار، مانند برون‌سپاری، پیمانکاری، استخدام موقت، مشاغل آزاد و… مشکلاتی را برای استخدام به همراه دارد که ردیابی و تایید برخی از ارجاعات به اشتغال را دشوار کرده است. فناوری بلاک‌چین اما اجازه می‌دهد تا قراردادهای کاری قانونی بین کارفرما و کارمند مطابق با قانونی‌سازی‌های اطلاعات محافظت شود.
به عقیده دشلر، متخصصان منابع انسانی، نقش اصلی را در ارایه مشاوره به سازمان به عنوان «عامل تحول تغییر» ایفا می‌کنند و آن تغییرات رفتاری واقعی را ایجاد می‌کنند که به‌طور مستقیم بر کارایی سازمانی تاثیر می‌گذارد. به گفته اندرو اسپنسر، مشاور/محقق فناوری منابع انسانی مستقر در بریتانیا چهار حوزه‌ای که می‌توان از بلاک‌چین استفاده کرد عبارتند از تایید اعتبار، پرداخت‌های کارگر، پلتفرم‌های تطبیق کار و مدیریت هویت.
فناوری بلاک‌چین یکی از فناوری‌های ایمن است که به منابع انسانی بستری برای ساده‌سازی رویه‌های کاری و زمان بیشتری برای رسیدگی به مسایل و برقراری ارتباط با ذی‌نفعان می‌دهد. بلاک‌چین قادر است خطرات احتمالی و رویه‌های ناکارآمد در فعالیت‌هایی که به منابعی مانند نیروی انسانی، زمان و پول نیاز دارند، تشخیص دهد که می‌تواند برای تغییر فناوری بلاک‌چین برای کاهش جمع‌آوری و تایید اطلاعات مناسب باشد.
تعدادی از مطالعات بررسی کرده‌اند که استخدام، فرایند جست‌وجوی فرد مناسبی است که ممکن است علاقه‌مند باشد یا نباشد شغل فعلی خود را تغییر دهد تا فرصت شغلی یک سازمان را پر کند، چرخه استخدام شامل اتصال، غربالگری، و مصاحبه با متقاضیان، بررسی پیشینه، صرف زمان، هزینه، بررسی نیروی انسانی و تأیید پردازش نیروی انسانی و کارهای اداری است.
مطالعه روی 344هزار و 250 مصاحبه نشان داده است که استخدام روشی زمانبر است که در آن مصاحبه‌های کاری طولانی انجام می‌گیرد (3.3 روز تا 3.7 روز) در یک بررسی صورت گرفته در استرالیا در سال 2015 میانگین زمان صرف شده برای پر کردن یک موقعیت خالی در استرالیا 68 روز بود که نسبت به سال 2010 پنجاه درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که استفاده از فناوری بلاک‌چین بسیاری از مشکلات ایجاد شده از جمله صرف هزینه‌های فراوان را نیز کاهش می‌دهد. در حقیقت فناوری بلاک‌چین به سازمان‌ها امکان می‌دهد اعتبار نامزدها را از طریق دفتر کل توزیع شده بررسی کنند.
نامزدهای مشاغل می‌توانند از طریق دفتر کل توزیع‌شده، یک سابقه مبتنی بر بلاک‌چین از گواهی‌های تحصیل و آموزش و سابقه کاری خود ایجاد، نظارت و حفظ کنند. البته در کنار این مساله نباید از خطرات احتمالی و حفاظت ناکافی از حریم خصوصی، کشف و استفاده غیرقانونی از داده‌های دائمی ‌مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های متعدد غیرقابل کنترل غافل بود. لازم است تا در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت پذیرد.
با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد که روند استخدام و تامین منابع انسانی از طریق استفاده از فناوری ارتباطات به شدت افزایش داشته است، به طوری که یک یافته از رشد 84 درصدی در استخدام از طریق رسانه‌های اجتماعی خبر داده و در مطالعه دیگری که توسط رابرت والترز صورت گرفته وی بیان می‌کند که سه پلتفرم برتر استخدام رسانه‌های اجتماعی برای متقاضیان کار و کارفرمایان به ترتیب لینکدین، فیس‌بوک و توییتر هستند.
باید توجه داشت که بلاک‌چین هنگام دسترسی به متقاضیان از طریق شبکه‌های اجتماعی، با تاییدات اولیه به استخدام‌کنندگان برای کاهش «زمان، تلاش و قیمت»، سرعت بخشیدن به فرایند و تطابق شغلی سود می‌رساند.
در همین حال نتایج گزارشی نشان می‌دهد که بلاک‌چین می‌تواند پیشگیری از کلاهبرداری، امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها را در منابع انسانی افزایش دهد.
حتی نظرسنجی‌های جامعه مدیریت منابع انسانی (SHRM) نشان می‌دهد که سازمان‌ها اغلب از بررسی پیشینه استفاده می‌کنند. بررسی پیشینه به عنوان یک غربالگری شغلی استاندارد و پذیرفته شده در نظر گرفته شده است و هر نامزدی که از ادامه بررسی امتناع کند ممکن است به عنوان نامزدهای نامطلوب تلقی شود.
بنابراین، بلاک‌چین فرصتی را برای اشخاص ثالث، مانند کارفرمایان، فراهم می‌کند تا به طور مستقل و خصوصی آن سوابق مشترک را تایید کنند. استخدام‌کنندگان می‌توانند داده‌های شغلی نامزد را از طریق یک دفتر کل فردی یا عمومی/خصوصی توزیع‌شده تایید کنند و اطلاعات کارمند جدید را در دفتر توزیع شده یا BCHRIS برای اهداف مدیریتی مانند بررسی مرجع، مدیریت مزایای پرداخت (مانند مراقبت‌های بهداشتی و بیمه پزشکی یا غرامت) وارد کنند. بلاک‌چین می‌تواند در یک فرایند تکراری ورودی و مدیریت داده‌ها و استفاده از دفتر کل برای مدیریت سابقه استخدام به جای انجام بررسی‌های مرجع، در زمان صرفه‌جویی کند.
به عنوان مثال، سازمان‌ها می‌توانند زنجیره بلوکی خود را با استفاده از قراردادهای هوشمند برای کارهای عملیاتی معمول مانند تایید عملکرد کارکنان، انجام بررسی پیشینه و مدیریت اطلاعات در مشاغل مختلف، مدیران و شرکت‌ها ایجاد کنند.
در نتیجه فناوری بلاک‌چین برای استخدام منابع انسانی در هنگام تایید و پیشینه صلاحیت‌های نامزدها و همچنین پیشگیری از کلاهبرداری مفید است.
و در نهایت اینکه بلاک‌چین یک شرکت را به یک شرکت ساختارمندتر و با مدیریت خوب تبدیل و یک استراتژی ترکیبی را برای ایمن کردن زیرساخت‌های قدیمی ‌ایجاد می‌کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin