نحوه استفاده از فناوری بلاک‌چین در خدمات ترخیص کالا

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – آسیه فروردین – حوزه‌های مالی، علاقه فزاینده‌ای به فناوری بلا‌ک‌چین نشان داده‌اند. این فناوری، از زمانی که برای تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین، مورد استفاده قرار گرفت، توسط یک شبکه همتا به همتا از کاربران تولید و احراز هویت‌ می‌شود نه از یک مرجع مرکزی. فناوری بلاک‌چین قبلا توسط بازیگران بزرگ امور مالی سنتی پذیرفته شده است.

بلاک‌چین و صرفه‌جویی مالی

طبق گفته گلدمن ساکس، فناوری‌بلاک‌چین ممکن است ۲ تا ۴ میلیارد دلار در هزینه‌های تراکنش بیمه‌نامه و ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار در هزینه‌های تسویه اوراق بهادار صرفه‌جویی کند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط Santander انجام شد، فناوری بلاک‌چین ممکن است ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در هزینه‌های زیرساختی مربوط به پرداخت‌های فرامرزی و معاملات اوراق بهادار صرفه‌جویی نماید. بر اساس برآورد مجمع جهانی اقتصاد، تا سال 2027، حداکثر 10 درصد ارزش تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) با استفاده از فناوری بلاک‌چین تامین خواهد شد. سازمان‌های مالی مختلف، راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین را در زمینه‌های گوناگون ایجاد کرده‌اند. البته آنها هنوز نشان نداده‌اند فناوری بلاک‌چین یک راه‌حل بلندمدت برای برآورده کردن خواسته‌های شرکت‌های مالی معمولی است.

بلاک‌چین؛ انقلاب بزرگ یا فرایند تدریجی؟

بورس استرالیا (ASX) از جمله مؤسسات مالی سنتی است که به فناوری بلاک‌چین علاقه نشان داده و با Digital Assets همکاری کرده تا از فناوری بلاک‌چین برای تسویه و تسویه معاملات سهام استفاده کند. در این رابطه، Overstock.com یک پلتفرم معاملاتی سیستم بسته را برای فروش بلاک‌چین اختصاصی خود راه‌اندازی کرد. افزایش تعداد سازمان‌های مالی سنتی که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند، باور عمومی صنعت مالی را نشان می‌دهد. این فناوری ممکن است طیف گسترده‌ای از مزیت‌ها را ارائه دهد. با این وجود، بسیاری از افراد فعال در حوزه تجارت بلاک‌چین، بر این باورند که پیاده‌سازی فناوری بلاک‌چین به‌جای یک انقلاب بزرگ، یک فرآیند آهسته و گام به گام خواهد بود.
بازیگران بازار ممکن است در انجام سریع سرمایه‌گذاری‌های فناوری فعلی خود مردد باشند. در نتیجه، می‌توان مناطقی که بیشترین کارایی را از آنجا به دست آورد، اولویت‌بندی کرد. از آنجا که بازیگران بازار به بررسی ادامه می‌دهند، مشخص نیست آیا تاکید بر معامله خواهد بود یا پس از معامله. از آنجایی که اکثر ناکارآمدی‌ها ممکن است در آنجا برطرف شوند، فناوری بلاک‌چین می‌تواند ابتدا برای عملیات پس از معامله، هم برای اوراق بهادار قابل معامله در بورس و هم برای برخی از مشتقات استفاده شود. در این زمینه، Clear X سازمانی است که این کار را انجام می‌دهد. پروتکل تسویه و تسویه مبتنی بر بلاک‌چین از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند که بر تراکنش‌های تجاری پیچیده B2B برای توسعه و اجرای توافقات پیچیده و مخفی، تمرکز دارد.
شرکتی را در نظر بگیرید که قطعاتی برای صنعت خودرو می سازد و حداقل تاخیر و ارتباط قوی و ایمن در تمام سایت‌های آن، لازم است. برنامه‌ریزی و طراحی مشتری توسط زنجیره‌ای از چند قرارداد عمده‌فروشی که شامل ارائه‌دهنده ارتباطات و سایر حامل‌ها و شرکت‌کنندگان در حلقه محلی است، پشتیبانی می‌شود. مدیران آی‌تی شرکت، نگران این اطلاعات نیستند، زیرا آنها صرفا یک صورت‌حساب نهایی دریافت می کنند که بیانگر هزینه کل است. از سوی دیگر، صورت‌حساب و تسویه‌حساب، رویه‌ای‌ پیچیده و زمان‌بر برای اپراتورهاست؛ با صدها قرارداد برای پرداخت ماهانه و هزاران سرویس مشابه برای ردیابی. اینها مسائلی است که می‌توان با استفاده از قراردادهای هوشمند خودکار برای کسب اطلاعات صحیح و ایمن، در قراردادهای هوشمند B2B از آن بهره‌مند شد.
بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر بازار در حال حاضر برای ترویج پروتکل‌ها و استانداردهای رایج بلاک‌چین کار می‌کنند. بنیاد HyperLedger Linux و R3 Consortiumبرخی از سازمان‌های مرتبط با بلاک‌چین هستند که روی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین تمرکز دارند. در نتیجه، به نظر نمی‌رسد مشکلات مربوط به تطبیق و سازگاری، مانعی برای این فناوری باشد.

مزایای بلاک‌چین در حوزه ICT

فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دیگر بخش‌هایی است که فناوری بلاک‌چین می‌تواند مزایای عمده‌ای در آن ارائه کند. با ادامه حوزه فعالیت فناوری اطلاعات، خدمات داده همچنین می‌توانند مزایای استفاده از فناوری بلاک‌چین را مشاهده کنند. خدمات داده یک تولیدکننده درآمد قابل‌توجه برای ICT و صنعت در حال گذار به خدمات بر اساس تقاضاست. هدف از این تغییرات، افزایش قابلیت‌های موجود برای کسب‌وکارها، با امکان استقرار سریع‌تر سایت‌ها، خدمات و برنامه‌های کاربردی در سراسر جهان و همچنین به‌روزرسانی‌ها و قالب‌بندی ساده‌تر سرویس‌های فعلی و بهبود امنیت است. راه حل بازار ClearX از فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) استفاده می‌کند تا ICTها را قادر سازد سفارشات خدمات داده خودکار را به شیوه ایمن اجرا کنند.
فناوری این شرکت هم‌راستایی موجودی‌ها و صورت‌حساب‌های سرویس داده در بین شرکا، جستجوی موجودی و تسویه شرکا را خودکار می‌کند و از درخواست‌های صنعتی در حال گسترش برای الزامات بهینه‌سازی پشتیبانی می‌نماید. ظهور معماری‌های استقرار جدید مانند SD-WAN، SASE و موارد دیگر نیز بر تغییر شیوه‌های عملیاتی تأثیر گذاشته است. ارائه‌دهندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات، ممکن است سفارش‌های خود را در یک بازار خودکار انجام داده و زمان و تلاش موردنیاز امروز را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. یک اکوسیستم مشارکتی مبتنی بر بلاک‌چین، درآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات را با این امکان افزایش می‌دهد که آنها را در خدمت طیف وسیع‌تری از دسته‌بندی‌های تجاری قرار دهد. فناوری بلاک‌چین می‌تواند ابزارهایی را ایجاد کند که فناوری اطلاعات و ارتباطات، قادر به اجرای ایمن سفارش‌های مربوط به خدمات داده خودکار باشند.
بسیاری از رویه‌های تجاری تکراری، ممکن است در یک سیستم مبتنی بر بلاک‌چین کاهش یابد، زیرا واسطه‌های کمتری در آن دخیل هستند. دیگر نیازی به ورود داده‌های تراکنش به صورت جداگانه در هر مرحله از زنجیره نگهداری نیست، زیرا این امر، مستلزم روش‌های گران‌قیمت است. با این کار ممکن است هزینه‌های مبادله کاهش یابد. با کاهش هزینه‌های دفتر پشتیبان مرتبط با تطبیق دستی داده‌های تراکنش متناقض، فناوری بلاک‌چین ممکن است مقدار قابل‌توجهی در بخش مالی صرفه‌جویی کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin