معاون فنی و بازرگانی شرکت پست در گفت‌وگو با عصر ارتباط:

زمان تحویل بسته‌های پستی مشخص می‌شود

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – نادر نینوایی – یکی از چالش‌های قدیمی ‌که همواره در خصوص مرسولات پستی کشور وجود داشته است مشخص نبودن زمان دقیق تحویل مرسولات پستی به دست گیرندگان است.
به دلیل وجود این چالش اگر کسی خرید اینترنتی داشته باشد که قرار باشد از طریق پست برایش ارسال شود یا منتظر دریافت نامه یا بسته پستی باشد، می‌بایست منوط به عادی یا پیشتاز بودن نحوه ارسال، از سه روز تا یک هفته در خانه گوش به زنگ بوده و انتظار دریافت مرسوله پستی را بکشد.
حال اما شرکت پست در اقدامی جدید و گره‌گشا برای رفع این مشکل، قصد دارد سامانه‌ای برای اطلاع از زمان حضور پستچی در درب منزل گیرندگان ایجاد کند تا گیرنده از قبل، از زمان حضور پستچی و تحویل بسته اطلاع یابد.
حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در گفت‌وگویی کوتاه با هفته‌نامه عصر ارتباط از کم و کیف این سامانه و آماری دست اول در خصوص تعداد مرسولات پستی کشور می‌گوید.

سامانه اطلاع از زمان حضور پستچی

شرکت پست را باید یکی از پرمشغله‌ترین شرکت‌های فعال این روزهای کشور بدانیم؛ پس از رواج همه‌گیری ویروس کرونا، میزان خرید‌های اینترنتی به شکل چشمگیری افزایش یافت و هر روز کاربران بیشتری تمایل به خریدهای اینترنتی نشان دادند و همین امر تعداد مرسولات پستی را با یک جهش بزرگ مواجه کرد.
ارسال کالاهای گوناگون و افزایش ناگهانی بسته‌های پستی باعث شده که شرایط کار این شرکت مهم و حیاتی سخت و دشوار باشد. با این وجود در دو سال گذشته شرکت پست توانست با وجود فراز و فرودهای موجود از پس موج عظیم خرید‌های اینترنتی و سفارش‌های پستی بر آید.
باتوجه به حجم بالای مرسولات پستی در یکی دو سال اخیر طبیعتا مشکلات و چالش‌های بیشتری نیز در حوزه پست کشور شکل گرفته که هر یک به نوع خود موجب آزردگی خاطر برخی از مشتریان سیستم پستی کشور شده است.
یک جست‌وجوی اینترنتی ساده کافی است تا متوجه شوید اصلی‌ترین دغدغه مشتریان پست مشخص نبودن زمان دقیق تحویل مرسولات پستی است.
به دلیل وجود این مشکل کسی که بسته‌ای برایش ارسال می‌شود مجبور است یک هفته‌ای در خانه مانده و لااقل در ساعات اداری خانه را ترک نکند تا مبادا پستچی آمده و بسته‌اش مرجوع شود.
چندی پیش اما اعلام شد که قرار است سامانه اطلاع از زمان حضور پستچی در درب منازل گیرندگان بسته‌ها راه‌اندازی شود.
حسین غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در خصوص علت ایجاد این سامانه و کارکردهای آن به هفته‌نامه عصر ارتباط گفت: با استفاده از سیستم‌های هوشمندی که در شبکه‌های پستی به کارگیری می‌شود قبل از اینکه فرایندهای پستی انجام شود، می‌شود یک برآورد خیلی خوب از زمان انجام آن فرایندها داشت.
وی با بیان اهمیت این سیستم هوشمند پستی می‌گوید: بنابراین وقتی که این دیتا در اختیار باشد می‌توانیم به گیرنده مرسوله‌مان قبل از اینکه مرسوله برایش ارسال شود زمان حدودی که یک پستچی به درب منزلش می‌رود را اعلام کنیم. برای مثال می‌توانیم شب قبل به گیرنده اعلام کنیم که در بازه زمانی 10 تا 12ظهر فردا به فلان آدرس بسته‌ای برای شما ارسال خواهد شد.
به گفته غضنفری همچنین با راه‌اندازی این سیستم هوشمند حتی امکان تغییر در زمان تحویل مرسوله نیز وجود دارد.
وی در همین خصوص اظهار داشت: همان‌طور که ذکر شد این امکان‌ها و سرویس‌های ارزش افزوده قابل ارایه است که فرد اگر بخواهد می‌تواند زمان یا محل تحویل را تغییر دهد.
به این ترتیب در صورت راه‌اندازی این سامانه می‌توان امیدوار بود که از این پس گیرندگان مرسولات پستی مجبور به خانه‌نشینی نبوده و با برخورداری از امکان ویرایش زمان تحویل و آدرس مکان تحویل محموله پستی، قادر خواهند بود با خیال آسوده‌تری منتظر دریافت مرسولات پستی خود باشند.

تعداد مرسولات پستی کشور

اما اگر شرکت پست بخواهد برنامه‌ای جامع و اصولی برای رفع چالش‌های موجود داشته باشد در گام نخست بی‌شک آمار و تعداد مرسولات پستی بیشترین اهمیت را دارد.
با اطلاع از تعداد مرسولات پستی می‌توان با دیدی باز برای رفع موانع و ساماندهی مسایل و چالش‌های موجود برنامه‌ریزی صحیح انجام داد.
در این میان اما همواره گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص تعداد مرسولات پستی در کشور مطرح شده که بسیاری از آنها با واقعیت‌های موجود مطابقت نداشته‌اند.
برای اطلاع از آمار دقیق مرسولات پستی این موضوع را با غضنفری معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست مطرح کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که تعداد مرسولات پستی در ایران چه میزان است و با مقایسه آن با آمار جهانی وضعیت در کشور ما را چگونه ارزیابی می‌کند به عصر ارتباط گفت: درخصوص سرانه مرسولات پستی در ایران گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد و واقعیت به‌خاطر اینکه دیتاهای رسمی‌کاملی در این زمینه وجود ندارد این گمانه‌زنی‌ها دارای بازه خیلی بزرگی هم هستند.
غضنفری با اشاره به حمل و نقل خرده‌بار در سیستم پستی کشور اظهار داشت: در بعضی از گمانه‌ها تعداد مرسولاتی که سالانه در کشور به‌صورت پر مرسوله پستی جابه‌جا می‌شودکه اصطلاحا به آن صنعت حمل و نقل خرده‌بار می‌گویند حدود 400میلیون مرسوله است یعنی سرانه حدود 4.5 مرسوله برآورد می‌شود.
معاون فنی و بازرگانی شرکت پست در خصوص سایر برآوردهایی که مطرح می‌شود نیز می‌گوید: البته برآوردهایی وجود دارد که این عدد را تا یک میلیارد مرسوله هم تخمین می‌زنند که فاصله ما با کشورهای پیشرفته خیلی زیاد است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در کشورهای پیشرفته مساله پست مستقیم و مساله مکاتبات رسمی‌هنوز خیلی جدی است و هنوز هم خیلی از این مکاتبات به صورت کاغذی انجام می‌شود.

کلام پایانی و جمع‌بندی

به هر ترتیب نگاهی به حجم عظیم مرسولات پستی که در کشور جابه‌جا می‌شود مشخص می‌کند که شرکت پست وظیفه‌ای خطیر برای انتقال حجمی ‌عظیم از مرسولات پستی را به عهده دارد.
از سوی دیگر افزایش روزافزون گرایش مردم به خریدهای اینترنتی و رشد قارچ‌گونه صفحات مجازی فروش کالا موجب شده که اقتصاد و معیشت گروه بزرگی از جمعیت کشور به عملکرد شرکت پست گره بخورد.
در چنین شرایطی ایجاد سامانه اطلاع از زمان حضور پستچی در درب منزل گیرندگان می‌تواند گامی ‌مهم و موثر برای بهبود کیفیت انتقال مرسولات پستی باشد.
البته نباید از نظر دور داشت که اگرچه ایجاد این سامانه می‌تواند کمک شایانی به وضعیت انتقال مرسولات پستی کند اما می‌بایست آن را در حکم گام اول شرکت پست برای بهبود و اصلاح وضعیت در نظر گرفت.
از این رو انتظار می‌رود باتوجه به حجم بالای افرادی که معیشت‌شان به عملکرد شرکت پست گره خورده این شرکت در آینده با تداوم نگاه مشتری‌محوری و تسهیل امور برای مشتریان خود، گام‌های جدی‌تری به منظور مرتفع کردن موانع موجود در حوزه پستی کشور بردارد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin