رونمایی از سند مقابله با حملات سایبری به ماهواره‌ها

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – به گزارش سایبربان؛ اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان (BSI) یک نمایه حفاظت از خط پایه فناوری اطلاعات برای زیرساخت‌های فضایی در میان نگرانی‌هایی مبنی بر حمله سایبری مهاجمان علیه ماهواره‌ها ارائه کرده است.

این سند که هفته گذشته منتشر شد، نتیجه یک سال کار ایرباس دفاع و فضا، آژانس فضایی آلمان در مرکز هوافضای آلمان (DLR) و اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان و غیره است که بر تعریف حداقل الزامات برای امنیت سایبری برای ماهواره ها متمرکز شده و ممکن است با توجه به سرعت شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس، که فضاپیماها را به مدار می فرستند، کمی دیر باشد.

دستورالعمل، الزامات حفاظتی مأموریت‌های مختلف ماهواره‌ای را از عادی تا بسیار بالا با هدف پوشش هرچه بیشتر مأموریت‌ها طبقه‌بندی می‌کند و برای پوشش امنیت اطلاعات از ساخت تا بهره برداری از ماهواره ها در نظر گرفته شده است.

دسته عادی با آسیب‌هایی محدود و قابل کنترل مرتبط است. دسته بالا آسیبی با پیامد بالا است که می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد سیستم ماهواره‌ای را محدود کند. در مورد دسته خیلی زیاد، این حمله می‌تواند منجر به خاموش شدن شود و به یک گستره تهدید کننده و فاجعه بار برای اپراتور یا سازنده برسد.

جزئیات قابل توجه است، اگرچه این سند بیشتر به جای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ساده، مبنایی است از آنچه که نیاز به توجه دارد (از طریق یک چک لیست). مراحل چرخه حیات ماهواره شامل طراحی، آزمایش، حمل و نقل، عملیات راه اندازی و در نهایت از کار افتادن است. سپس شبکه‌ها و برنامه‌هایی هستند که برای پشتیبانی از خود فضاپیما، درست در سطح زیرشبکه یا اتاق سرور استفاده می‌شوند.

به گفته کارشناسان، با هوشمندتر شدن ماهواره‌ها، سطح حمله آنها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، اختلال در صور فلکی و ارتباطات احتمالاً یکی دیگر از جبهه‌های درگیری است. آژانس فضایی اروپا (ESA) اوایل سال جاری از هکرها دعوت کرد تا در فضاپیمای «OPS-SAT» خود (در یک محیط کنترل‌شده) با هدف درک و مقابله با آسیب‌پذیری‌ها، شکاف ایجاد کنند.

امنیت سایبری در فضا اهمیت فزاینده‌ای دارد. درست بیش از یک دهه پیش، یک جفت ماهواره نظارت بر محیط زیست به‌وسیله ایالات متحده تداخل را تجربه کردند و در حالیکه تسلیحات ضد ماهواره می‌توانند آسیب‌های بی حد و حصری وارد کنند، جنگ سایبری همچنان گسترش یافته است.

در مورد سند، اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان تا آنجا پیش می‌رود که با ماهواره‌ها در پایان عمرشان کار کنند. این فضاپیما ممکن است حاوی انواع اسرار رمزنگاری باشد و اگر به مدار قبرستان فرستاده شود، نیاز به نظارت دارد.

این سند هشدار داد : «حتی اگر همه الزامات اجرا شوند، نمی‌توان به امنیت 100 درصدی دست یافت. حملات هدفمند به فناوری اطلاعات امکانات از همه نوع در حال افزایش است. شکاف‌های امنیتی در سیستم‌هایی که شناخته شده‌اند با سرعت بیشتری مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. همیشه نمی‌توان با به روزرسانی‌های مناسب مشکل را به موقع اصلاح کرد.»

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin