آخرین وضعیت ماهواره‌های در دست ساخت

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – حسن سالاریه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تحقق «برنامه جامع یک ساله فضایی کشور» که در شورای عالی فضایی به تصویب رسیده است توضیح داد و اظهار داشت: تثبیت فناوری‌های تزریق ماهواره در مدارات پایین، یکی از موضوعاتی بود که در اولین جلسه شورای عالی فضایی دولت سیزدهم، مصوب شد. در این راستا، ضمن انجام پرتاب موفق و قرارگیری صحیح ماهواره در مدار پایین در اواخر سال گذشته، اعتبارات مناسبی با حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور در روزهای پایانی سال گذشته، در این راستا تخصیص یافته است.

وی گفت: در حال حاضر با هماهنگی کامل با فعالان تحقق این مأموریت، پروژه‌های اجرایی مرتبط با تثبیت فناوری‌های تزریق ماهواره توسط ماهواره‌برهایی که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند، تعریف شده است. همچنین تا پایان سال جاری برنامه پرتاب‌های تحقیقاتی جهت تثبیت مراحل مختلف تزریق ماهواره توسط ماهواره‌بر برنامه‌ریزی شده‌است؛ امید می‌رود با پیشبرد و تحقق این پروژه‌ها، قابلیت اطمینان تزریق ماهواره‌ها در مدارات پایین، رشد قابل توجهی داشته‌باشد.

معاون وزیر ارتباطات درباره اولین گام اجرایی برای هدف دستیابی به مدار ژئو (GEO) در سال ۱۴۰۴ که در سند تحول دولت مردمی نیز بر آن تاکید شده است افزود: اولین گام اجرایی مرتبط با این موضوع با عنوان « دستیابی حداقلی به مدار زمین ثابت GTO » به صورت تحقیقاتی در دست اجرا است.

به گفته سالاریه، با توجه به رهنمود رئیس جمهور، بازنگری برنامه توسعه پرتابگرهای بومی در راستای تسریع دستیابی به مدار زمین‌آهنگ در دستور کار متولی مرتبط قرار گرفته و راه میانبر برای تحقق این هدف در سال ۱۴۰۴ طرح ریزی شده که بر اساس آن، طراحی مفهومی سامانه مرتبط نیز در دست اجرا است.

 

آخرین وضعیت ماهواره‌های در دست ساخت

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره‌های در دست ساخت برای تحقق اهداف برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت فضایی توضیح داد: نمونه‌های اول و دوم ماهواره مخابراتی «ناهید یک» و نمونه اول ماهواره سنجشی «پارس یک» به سازمان فضایی تحویل شده است. در همین حال محموله مخابراتی مرتبط با تزریق ماهواره در مدار زمین ثابت (GTO) ، نمونه دوم ماهواره سنجشی «پارس یک» و نمونه‌های اول و دوم ماهواره مخابراتی «ناهید دو»، در مراحل نهایی تجمیع و آزمون قرار دارند.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: نمونه دوم ماهواره‌های سنجشی «ظفر» و «پایا» نیز پیشرفت مناسبی دارند.

وی به برنامه‌ریزی مشترک صورت‌گرفته برای تزریق ماهواره‌ها در مدارهای عملیاتی اشاره کرد و گفت: متناسب با اقدامات مدنظر و پروژه‌های تعریف شده، محموله‌های مرتبط جهت تثبیت فناوری‌های تزریق ماهواره در مدارات عملیاتی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضایی در اختیار متولی مربوطه قرار می‌گیرد.

 

۶ رویکرد برای ارتقای صنعت فضایی کشور

سالاریه در مورد چگونگی تحقق شعار ارتقای صنعت فضایی کشور که یکی از اهداف دولت سیزدهم بوده است، گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت شتابدهی رشد صنعت فضایی کشور و همچنین مصوبات اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم، توسعه صنعت فضایی بر اساس ۶ رویکرد در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار گرفته است و سایر بازیگران کلیدی این حوزه نیز با هماهنگی با سازمان فضایی ایران، این رویکردها را دنبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: «افزایش توان ساخت داخل ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی»، «دستیابی و تثبیت فناوری‌های کلیدی نظیر تزریق محموله‌ها در مدارهای عملیاتی»، «توسعه زیرساخت‌های تجمیع و آزمون و پرتاب سامانه‌های فضایی»، «توسعه متوازن زیست بوم صنعت فضایی»، «ایجاد کارگروه‌های تخصصی شورای عالی فضایی و تدوین برنامه جامع ۱۰ ساله فضایی کشور با همگرایی تمامی بازیگران» و نیز «توجه ویژه به فعال سازی بخش خصوصی دانش‌بنیان و توسعه زیست بوم فضایی کشور»، به عنوان ۶ رویکرد توسعه صنعت فضایی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: توسعه متوازن تمامی ارکان زنجیره ارزش صنعت فضایی از جمله سیاست‌هایی است که توسط دولت در برنامه بلندمدت دنبال می‌شود. در این راستا به موازات دستیابی و توسعه فناوری‌های فضایی، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارائه خدمات فضایی، توسعه کاربردهای خدمات و فناوری‌های فضایی و نیز سرریز فناوری‌ها در سایر صنایع از جمله موضوعاتی است که در هر حوزه مأموریتی مرتبط با سازمان فضایی ایران دنبال می‌شود.

وی گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته، توسعه زیرساخت‌های به اشتراک‌گذاری داده‌های فضایی و نیز ایجاد و توسعه سامانه‌هایی خدمات ارزش افزوده فضایی به صورت پایلوت با کاربری‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون و ترویج کاربری آن برای دستگاه‌های بهره‌بردار، است.

 

جلسه شورای عالی فضایی تابستان امسال برگزار می‌شود

معاون وزیر ارتباطات در خصوص برنامه‌های مدنظر برای برگزاری منظم جلسات شورای عالی فضایی که نخستین جلسه آن در آذرماه ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم برگزار شد، گفت: کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای عالی فضایی در حوزه‌های مأموریتی مختلف با حضور نمایندگان بازیگران کلیدی و نیز متخصصان این حوزه در اوایل سال جاری شکل گرفته است که بازنگری برنامه ۱۰ ساله بخش فضایی به عنوان مهم‌ترین موضوعی است که در کارگروه‌های تخصصی این شورا دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: بازنگری این سند با برگزاری جلسات مختلف به صورت فشرده و با عارضه‌یابی برنامه‌های ۱۰ ساله اول، برنامه‌های توسعه‌ای و سند جامع توسعه هوافضا، شناسایی و تقویت نقاط قوت و فرصت‌ها در مواجهه با نقاط تهدیدها و اتخاذ راهکارهای رشد و شتابدهی این صنعت در دست پیگیری است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، در سه ماهه دوم سال جاری جلسه آتی شورای عالی فضایی برگزار خواهد شد.

سالاریه در خصوص برنامه‌های پژوهشگاه فضایی ایران که با حکم وزیر ارتباطات، سرپرستی آن را عهده دار شده است، اظهار داشت: ایجاد همگرایی فرایندی و اجرایی میان متولیان صنعت فضایی کشور، تقویت نظام مدیریت و پژوهش توسعه فناوری‌های فضایی و نیز پیشبرد و تسریع در پروژه‌های دارای اولویت منطبق با برنامه‌های بلند مدت و تکالیف ابلاغی این حوزه، از مهم‌ترین موضوعاتی است که در پژوهشگاه فضایی ایران دنبال می‌شود.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin