اخذ مالیات از سرمایه‌های راکد با راه‌اندازی سامانه مؤدیان

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – به گزارش ایرنا، مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌هاست. به عقیده کارشناسان نظام مالیات گیری در ایران دچار مشکلاتی است و باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی کرد. برخی اعتقاد دارند در حال حاضر راه‌های فرار مالیاتی در کشور زیاد است و دولت وظیفه دارد با ایجاد شفافیت اقتصادی و مالی در کشور راه را بر سودجویان ببندد.

کارشناسان اعتقاد دارند سامانه مؤدیان مزایای زیادی دارد. به شفافیت اقتصادی و مالی منجر می‌شود و جلوی فرار مالیاتی را می‌گیرد. از سوی دیگر، این سامانه با ایجاد شرایط عادلانه‌تر مالیات گیری به تشویق افراد به کارهای مولد و کاهش جذابیت فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب منجر می‌شود. نظرات سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

حسینی کیا با اشاره به این موضوع که با راه‌اندازی سامانه مؤدیان کارها از حالت دستی به الکترونیک تبدیل می‌شود، تصریح کرد: این سامانه به افزایش عدالت در مالیات گیری می‌انجامد. همچنین روندهای مالیاتی کشور قاعده‌مند می‌شوند و برخوردهای سلیقه‌ای از بین می‌رود. به طور کلی، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به مالیات گیری عادلانه، شفاف و قاعده‌مند می‌انجامد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در نظام مالیاتی کشور شاهد هستیم، فرار مالیاتی است. سامانه مؤدیان باعث شفافیت اطلاعاتی می‌شود و از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند.

وی ضمن تأیید این موضوع که سامانه مؤدیان به افزایش شفافیت منجر می‌شود و سرمایه‌ها را به سمت کارهای مولد و نه سوداگرانه سوق می‌دهد، گفت: وقتی شفافیت در نظام اقتصادی و مالی کشور ایجاد می‌شود، تمایل افراد برای انجام کارهای سوداگرانه از بین می‌رود و ایجاد فعالیت‌های مولد تشویق می‌شود. به طور کلی، ایجاد شفافیت به کاهش فساد اداری می‌انجامد و کلیت امر به نفع فضای اقتصادی کشور است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور خاطرنشان کرد: سامانه مؤدیان به قاعده‌مند شدن مالیات گیری در کشور می‌انجامد و درنتیجه افزایش نسبی درآمدهای مالیاتی و کاهش کسری بودجه دولت و تورم را خواهیم داشت. تمامی این روندها به نفع کشور است و به بهبود اقتصادی کشور منجر می‌شود.

حسینی کیا ادامه داد: تمامی مزایایی که برای سامانه مؤدیان در بالا برشمردیم به شرطی محقق می‌شود که زیرساخت‌های لازم را مهیا کنیم. الآن در برخی زمینه‌ها زیرساخت مالیاتی وجود ندارد. به طور مثال، ما در برخی صنوف فرار مالیاتی داریم که به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم است. برای این موضوع باید چاره‌اندیشی اساسی بکنیم. اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌تواند گام اولیه و مؤثری در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور باشد.

به گفته سیدجواد حسینی کیا، بستن راه‌های فرار مالیاتی موضوع مهمی است که از طریق سامانه مؤدیان می‌توان آن را انجام داد. به طور مثال، اگر جایی از دستگاه کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند و پول نقد جابه‌جا می‌شود، باید بتوانیم از این سرمایه‌ها مالیات بگیریم.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که از دلالان و واسطه‌هایی که از سودهای آن‌چنانی بهره‌مند می‌شوند، مالیات بگیریم. گرفتن مالیات از سرمایه‌های راکد به جای سرمایه‌های مولد باید در دستور کار ما قرار بگیرد. باید دولت به شناسایی کسانی که فرار مالیاتی دارند، بپردازد و با مالیات گیری از آنها به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

حسینی کیا در ادامه گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌تواند به افزایش تولید و اشتغال در کشور منجر شود. زیرا در شرایط فعلی که از دلالان و واسطه‌ها مالیات دریافت نمی‌شود، افراد تمایل به کارهای واسطه‌ای دارند. اما زمانی که نظام مالیات گیری عادلانه‌ای را اعمال کنیم، افراد به سوی تولید متمایل می‌شوند و درنتیجه اشتغال آفرینی در کشور افزایش می‌یابد.

سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فواید سامانه مؤدیان ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در کشور است که به حل و فصل بسیاری از مشکلات کشور می‌انجامد.

وی در ارتباط با ملاحظاتی که دولت باید در عمل در نظر داشته باشد تا قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به درستی اجرا شود و بهترین نتیجه را در پی داشته باشد، تصریح کرد: اولاً باید به صنوف اعتماد کنیم و مالیات گیری از آنها نه بر اساس ممیزی بلکه بر اساس خوداظهاری باشد. دوم اینکه، دولت باید تمام تلاشش را در راستای ایجاد شفافیت مالی در کشور به کار بگیرد تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. سوم، دولت باید به سراغ شغل‌هایی که با وجود سودهای کلان از دادن مالیات طفره می‌روند، برود. باید دولت باید در زمینه بستن راه‌های فرار مالیاتی چاره‌اندیشی‌های اساسی داشته باشد.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin