توسعه بانکداری موبایلی در دوران پساکرونا

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – آسیه فروردین – همه‌گیری کرونا، استفاده از کیف پول الکترونیکی و بانکداری موبایلی را افزایش داده است. با این شیوه، ردیابی تراکنش‌های حساب بانکی با موبایل‌بانک انجام‌پذیر است. همه‌گیری کووید19، در استفاده از پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال، به‌ویژه خدمات پرداخت آنلاین، در خاورمیانه موثر بوده است.
طبق نظرسنجی پرداخت دیجیتال کسپرسکی (Kaspersky Digital Payment)، یک شرکت جهانی امنیت سایبری و حریم خصوصی دیجیتال، حدود 93 درصد پاسخگویان از خاورمیانه اظهار کردند در سال 2021، استفاده آنها از کیف پول الکترونیکی و بانکداری تلفن همراه افزایش یافته و سهولت بیشتر، آنها را به سمت پذیرش فناوری‌های مالی سوق داده است. بیشتر پاسخگویان (64 درصد) اعلام کردند آنها فقط در طول همه‌گیری استفاده از خدمات پرداخت آنلاین را شروع کرده‌اند. همچنین خدمات پرداخت آنلاین به 61 درصد از پاسخگویان کمک کرد تا فاصله اجتماعی را حفظ کنند.
این نظرسنجی نشان می‌دهد از آنجا که عادات اکتسابی در بین مردم باقی می‌ماند، 92 درصد افراد موردبررسی قصد دارند حتی پس از پایان همه‌گیری از خدمات بانکداری اینترنتی و کیف پول الکترونیکی، بیشتر استفاده کنند. بر اساس این نظرسنجی، 91 درصد افراد مورد بررسی از توانایی پرداخت در هر زمان و مکانی که هستند، رضایت دارند. همچنین 55 درصد پاسخگویان بر این باورند که خدمات بانکداری اینترنتی و کیف پول تلفن همراه، مدیریت اطلاعات مالی را آسان‌تر می‌کند.
تراکنش‌های آنلاین و شکاف امنیت سایبری
عماد حفار، ریس کارشناسان فنی کسپرسکی می‌گوید: «این بیماری همه‌گیر، فرصتی برای درک، یادگیری و استفاده از خدمات پرداخت دیجیتالِ در اختیار مردم و به نفع آنها بود.» خدمات پرداخت دیجیتال با وجود نگرانی‌ها، پذیرندگان بیشتری را به خود اختصاص داده است. وی معتقد است همان‌طور که اقتصاد بدون پول نقد، رشد می‌کند و تکامل می‌یابد تا نیازهای عادی جدید را برآورده کند، درک و هوشیاری خطرات سایبری مربوط به تراکنش‌های آنلاین نیز مهم است. از آنجا که مردم با دسترسی به برنامه‌های پرداخت دیجیتال به طور فزاینده، سهولت بیشتری کسب می‌کنند، توسعه‌دهندگان و ارایه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها، اکنون باید به شکاف‌های امنیت سایبری در هر مرحله فرایند پرداخت توجه کرده و ویژگی‌های امنیتی ایجاد کنند تا اعتماد کاربران بالقوه را جلب کرده و از مشتریان موجود همواره محافظت کنند.
خلیل، مدیرکل مسترکارت در کشورهای عربستان سعودی، بحرین و سوریه نیز معتقد است همان‌طور که جهان به طور فزاینده از طریق قدرت تحول دیجیتال به همدیگر متصل می‌شود، حملات سایبری، تشدید شده و مردم و مشاغل را در معرض خطر آسیب‌های مالی یا اعتباری قرار می‌دهد. به این ترتیب، برای رهبران صنعت، حیاتی‌تر از همیشه است که به عنوان اولین خط دفاعی برای ایجاد یک اکوسیستم مالی امن عمل کنند. به گفته خلیل، در مسترکارت، هدف این است که از کلاهبرداران جلوتر باشیم، به طور مستمر، توسعه و حفاظت از محیط‌های سایبری خود را برای مشتریان بانک‌ها و تاجران افزایش دهیم و در مسیر آینده‌ امن‌تر برای همگان تلاش کنیم.
به گفته کارشناسان کسپرسکی، یکی دیگر از عواملی که با محبوبیت خدمات پرداخت دیجیتال ارتباط نزدیکی دارد، کاهش حملات بدافزارهای مالی در امارات متحده عربی به میزان بیش از 70 درصد در سال 2021 نسبت به سال 2020 است. در حالی که کاهش اعداد، اطمینان‌بخش است، این کشور همچنین شاهد افزایش 42 درصدی حملات بدافزار مالی به دستگاه‌های اندرویدی در 2021 نسبت به 2020 بوده است.
این نظرسنجی نشان می‌دهد پاسخگویان در ملاحظات‌شان، قبل از استفاده از برنامه‌های بانکداری و پرداخت تلفن همراه، به ترس خود اعتراف کردند. ترس از ذخیره داده‌های مالی، به صورت آنلاین (37 درصد) بوده و برخی نگران هستند دستگاه‌های شخصی آنها به اندازه کافی (27 درصد)، امنیت ندارد. 4 نفر از 10 نفر نیز فاش کردند که به امنیت این پلتفرم‌ها اعتماد ندارند. همچنین 28 درصد هیچ ملاحظه‌ای ندارند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin