پاسخگویی یک مرده با کمک هوش مصنوعی

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – به گزارش ایرنا از روزنامه «دیلی میل»، فناوری جدید شرکت «استوری‌فایل» در لس‌آنجلس به «مارینا اسمیت» اجازه داد که در مجلس سوگواری خود صحبت کند. اسمیت که ماه ژوئن در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفته بود، در مراسمی پس از کفن و دفنش به شکل یک هولوگرام ظاهر شد و ضمن ایراد سخنانی کوتاه درباره زندگی خود به سوالات اعضای خانواده و شرکت‌کنندگان در مراسم پاسخ داد. این متوفی در واقع مادر دکتر «استیفن اسمیت» مدیر اجرایی شرکت «استوری‌فایل» و یکی از اولین کسانی است که از این فناوری استفاده کرده است.

دکتر اسمیت در این خصوص گفت: مادرم به سوالات خویشاوندان سوگوار جواب داد و نکته جالب اینکه او به سوالات با جزئیات و صداقت جدیدی پاسخ می داد.

وی می افزاید: مردم زمانی که داده‌های خود را ضبط می‌کنند، احساس شجاعت بیشتری می‌کنند و سوگواران با یک نسخه جدید و حقیقی‌تر از عزیز از دست رفته آشنا می‌شوند.

بر اساس این گزارش، نحوه کار فناوری شرکت «استوری‌فایل» به این صورت است که با استفاده از ۲۰ دوربین هماهنگ شده (synchronised) در هنگام پاسخ به یک رشته از سوالات، یک نسخه دیجیتالی از فرد سوژه را تهیه می‌کند.

در مرحله بعد، کارشناسان فیلم تهیه شده را مورد پردازش و ویرایش قرار می‌دهند و از آن برای آموزش دادن به یک برنامه هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این برنامه هوش مصنوعی قادر است، با زبان طبیعی به سوالات جواب بدهد.

یک متوفی با کمک هوش مصنوعی به سوالات حضار در مراسم سوگواری پاسخ داد

محصول نهایی در نهایت روی پلتفرم استوری‌فایل بارگذاری می‌شود و به این ترتیب بعد از فوت آن فرد، امکان تعامل با او از طریق این پلتفرم وجود خواهد داشت و این فناوری احساس یک گفت‌وگوی واقعی و همزمان را به بازماندگان خواهد داد. خانم اسمیت در ماه ژانویه گذشته چند ماه قبل از مرگش چندین ساعت را در یک دوره زمانی دو روزه صرف پاسخ دادن به سوالاتی با استفاده از رایانه و دوربین «وب‌کم» کرد.

افراد داوطلب برای استفاده از این فناوری موضوعاتی را که به گمانشان برای بازماندگان جالب خواهد بود، انتخاب می‌کنند و سپس به ۷۵ سوال از بین ۲۵۰ هزار سوال بالقوه با ویدئوهای دو دقیقه‌ای پاسخ می‌دهند.

این برنامه همانند ویدئوهای جعلی (deepfake) حرف در دهان افراد سوژه نخواهد گذاشت اما اگر پاسخ سوال مطرح شده را نداشته باشد، هولوگرام فرد متوفی به شکلی فرد سوال کننده را ترغیب می‌کند تا سوال دیگری را مطرح کند.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin