3 ترند فناورانه خدمات بانکی در سال 2022

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – سعید میر شاهی – موسسه گارتنر، سه روند فناوری را شناسایی کرده که استفاده از آن در خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری در سال 2022 رو به افزایش است. بر این اساس، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، 623 میلیارد دلار برای محصولات و خدمات فناوری در سال 2022 هزینه می‌کنند.
بانک‌ها، هوش مصنوعی مولد را در زمینه‌های رشد مانند کشف تقلب، پیش‌بینی معاملات و مدل‌سازی عوامل ریسک به کار می‌برند. سیستم‌های خودکار به شکل ابتدایی به‌عنوان مشاوران روبات وجود دارند اما اشکال پیشرفته‌تر پدیدار خواهند شد. تا سال 2025، حدود 60 درصد سازمان‌های بزرگ، از یک یا چند تکنیک محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی استفاده می‌کنند. بر اساس تحقیقات گارتنر، هوش مصنوعی (AI)، سیستم‌های خودکار و محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی، سه روند فناوری هستند که در سال 2022 در خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری مورد توجه هستند. این روندها، طی دو تا سه سال آینده، به رشد خود ادامه می‌دهند و به افزایش رشد و تحول سازمان‌های خدمات مالی کمک می‌کنند.
در این خصوص Moutusi Sau، معاون تحلیلگر گارتنر می‌گوید: «در حالی که رشد، اولویت اصلی است، نیاز به مدیریت ریسک، بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش کارایی نیز نیازمند نوآوری‌هایی در فناوری جدید است. هوش مصنوعی مولد به مدیران ارشد فناوری بانک‌ها امکان می‌دهد تا راه‌حل‌های فناوری را به دنبال رشد درآمد به کسب‌وکار ارائه دهند، در حالی که سیستم‌های خودکار و محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی، راه‌حل‌های بلندمدتی هستند که گزینه‌های جدیدی برای تحول کسب‌وکار در خدمات مالی ارائه می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های فناوری اطلاعات توسط شرکت‌های خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری در سال 2022، با رشد 6,1 درصدی به میزان 623 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. بزرگ‌ترین بخش هزینه‌ها، خدمات فناوری اطلاعات است که خدمات مشاوره و مدیریت را شامل می‌شود و 42 درصدِ کل هزینه‌های فناوری اطلاعات در این بخش به میزان 264 میلیارد دلار است. البته سریع‌ترین رشد به حوزه نرم‌افزار اختصاص دارد. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ها در این حوزه، با افزایش 11.5 درصدی به 149 میلیارد دلار برسد.
به طور کلی، سه فناوری نوظهور شناسایی‌شده از سوی موسسه گارتنر، به اهداف راه‌اندازی، رشد و تبدیل به یک کسب‌وکار کمک می‌کنند و موارد استفاده را در صنعت بانکداری و سرمایه‌گذاری نشان می‌دهند.

1. هوش مصنوعی مولد
بر اساس پیش‌بینی گارتنر، تا سال 2025، حدود 20 درصد کل داده‌های آزمایشی برای موارد استفاده مصرف‌کننده به صورت مصنوعی تولید می‌شود. هوش مصنوعی مولد، یک نمایش دیجیتالی از مصنوعات را از داده‌ها می‌آموزد و خلاقیت‌های جدید و خلاقانه‌ تولید می‌کند که مشابه نمونه اصلی هستند اما آن را تکرار نمی‌کنند. در خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری، کاربرد شبکه‌های متخاصم مولد (GAN) و تولید زبان طبیعی (NLG) را می‌توان در اکثر سناریوها برای کشف تقلب، پیش‌بینی معاملات، تولید داده‌های مصنوعی و مدل‌سازی عوامل خطر دریافت. این پتانسیل، به دلیل توانایی شخصی‌سازی به درجات جدید است.

2. سیستم‌های خودکار
سیستم‌های خودکار، سیستم‌های فیزیکی یا نرم‌افزاری خودمدیریتی هستند که از محیط‌‌شان یاد می‌گیرند و الگوریتم‌های خود را به صورت پویا در زمان واقعی تغییر می‌دهند تا رفتارشان را در اکوسیستم‌های پیچیده بهینه کنند. آنها مجموعه‌ای چابک از قابلیت‌های فناوری را ایجاد کرده که نیازها و موقعیت‌های جدید را پشتیبانی، عملکرد را بهینه و بدون دخالت انسان در برابر حملات، دفاع می‌کنند.
در حال حاضر، سیستم‌های خودکار عمدتا در زمینه بانکداری، مبتنی بر نرم‌افزار هستند. با این حال، روبات‌های انسان‌نما در شاخه‌های هوشمند در حال ظهورند. این روبات‌ها، نمونه‌هایی از سیستم‌های مستقل، مبتنی بر سخت‌افزارند که به مشتریان پاسخ می‌دهند و می‌توان از آنها در مدیریت بدهی مستقل، دستیاران مالی شخصی و وام‌دهی خودکار استفاده کرد. اساسا مشاوران روباتی، سیستم‌های خودکار سطح پایینی هستند و به دلیل سطح بالای اتوماسیون، هنوز نگرانی‌هایی درباره اعتماد به آنها وجود دارد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند تا سال 2024، حدود 20 درصد از سازمان‌هایی که سیستم‌ها یا دستگاه‌های خودکار را می‌فروشند، مشتریان را ملزم می‌کنند که از مقررات غرامت مربوط به رفتار آموخته‌شده محصولات، چشم‌پوشی کنند.

3. محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی
محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی (PEC) پردازش داده‌های شخصی را در محیط‌های غیرقابل اعتماد، ایمن می‌کند. این کار، به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی، حفاظت از داده‌ها و همچنین نگرانی‌های رو به رشد مصرف‌کننده، بسیار حیاتی است و از انواع تکنیک‌های حفاظت از حریم خصوصی استفاده می‌کند تا امکان استخراج ارزش از داده‌ها را فراهم و الزامات انطباق را رعایت کند. بر اساس پیش‌بینی گارتنر، 60 درصد از سازمان‌های بزرگ تا سال 2025، از یک یا چند تکنیک محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی در تحلیل‌ها، هوش تجاری یا رایانش ابری استفاده می‌کنند. در خدمات مالی، داده‌ها، نقش ذاتی در هرگونه تلاش‌های تحلیلی، محاسباتی و کسب درآمد از داده‌ها دارند. پذیرش محاسبات تقویت‌کننده حریم خصوصی در موارد استفاده مانند تجزیه و تحلیل کلاهبرداری، عملیات اطلاعاتی، اشتراک‌گذاری داده‌ها و مبارزه با پولشویی، رو به افزایش است. مشتریان گارتنر می‌توانند در زمینه «روندهای فناوری استراتژیک برتر در خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری برای سال 2022» و «پیش‌بینی هزینه‌های فناوری اطلاعات سازمانی برای بازار خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری» در سراسر جهان، طی سال‌های 2020 تا 2026، از طریق قسمت به‌روزرسانی سه‌ماهه اول (2022)، اطلاعات بیشتری کسب کنند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin