بلاتکلیفی چالش‌ نسخه‌ الکترونیکی با قطعی برق و اینترنت

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی ضمن اشاره به چالش‌ها و مشکلات ناشی از قطعی برق و اینترنت در نسخه‌نویسی الکترونیک، در عین حال از تحقق امضای الکترونیک پزشکان طی هفته‌های آتی خبر داد.

علی سالاریان درباره نسخه نویسی الکترونیک و برخی مشکلاتی که همچنان در این زمینه وجود دارد، گفت: درمورد نسخه الکترونیک عجله وجود داشت و این عجله در اجبار نسخه الکترونیک باعث نارضایتی‌های زیادی شد که هم مردم و هم همکاران پزشک آسیب‌هایی دیدند. قطعی اینترنت و مشکلات داخلی و فنی نسخه نویسی الکترونیک از ابتدا وجود داشت و هنوز هم کماکان برطرف نشده است و خیلی‌ از آن مشکلات را همچنان همکاران پزشک مدیریت می‌کنند.

وی درباره امضای الکترونیک پزشکان با تاکید بر اینکه موضوع امضای الکترونیک پزشکان می‌بایست در کنار نسخه الکترونیک از همان ابتدا انجام می‌شد، اظهار کرد: امضای الکترونیک عاملی برای هویت‌سنجی و انکار ناپذیری است. زمانی که امضای الکترونیک مطرح می‌شود دیگر پزشک نمی‌تواند نسخه مربوطه را انکار کند؛ بنابراین وجود امضای الکترونیک برای حقوق بعدی بیمار و صحت نسخه‌ها لازم است. در این راستا سازمان نظام پزشکی کارت الکترونیک بیش از صدهزار عضو سازمان را چاپ کرده و در اختیارشان قرار داده است، زیرا یکی از ملزومات و احتیاجات امضای الکترونیک، کارت شناسایی الکترونیک است.

سالاریان تاکید کرد: امضای الکترونیک پزشکان هم از طریق کارت‌های شناسایی الکترونیک و هم از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی جهت تسهیل موضوع، بزودی عملیاتی می‌شود. این در حالی است که ما می‌توانستیم خیلی زودتر هم این کار را انجام دهیم، اما پیش‌بینی فضاها و خدمات بعدی باعث شد با احتیاط بیشتری پیش رویم. در نهایت امضای الکترونیک تا هفته‌های آتی محقق خواهد شد.

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی اشتباهات در نسخه نویسی الکترونیک، بیان کرد: در زمینه اشتباه در نسخه نویسی الکترونیک هم مشابه اشتباه در نسخه‌نویسی کاغذی و سنتی، عوارض انتظامی و حقوقی بر عهده پزشک است. البته ما مدت‌ها است تاکید داریم که باید نسخه الکترونیک به شکلی باشد که کاربری آسان داشته باشد و کدهای مختلف و … برای این امر است، اما بسترسازی درست در این رابطه انجام نشده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با تاکید بر لزوم ارایه آموزش‌های کافی کار با سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک برای پزشکان، اظهار کرد: حتی یک اشتباه کوچک هم سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بعد از آن پزشکی که دچار خطا شود هم دقیقا مشابه زمانی که در نسخه‌نویسی کاغذی اشتباه کند، باید پاسخگو باشد؛ اما همه ملاحظات صورت می‌گیرد تا امکان اشتباه کاهش یابد.

وی افزود: البته پس از آن هم قسمتی از مشاوره بر عهده مسوول فنی داروخانه است که باید بتواند برخی اطلاعات را به پزشک ارائه دهد. این درحالی است که الان رابطه پزشک و داروخانه یک سویه است و لازم است این ارتباط دو سویه شده و داروخانه هم بتواند اگر مشکلی را در نسخه‌نویسی متوجه شد به پزشک منتقل کند. در این زمینه نیز باید زیرساخت موضوع فراهم شود. در مجموع در موضوع نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمه‌ها سود کردند ولی وقتی کار بر اساس نظر کارشناسی نباشد، این اشتباهات پیش می‌آید.

معاون سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره امنیت سامانه نسخه نویسی الکترونیک، تصریح کرد: ما کشوری هستیم که در معرض هجوم حملات سایری قرار داریم، بنابراین باید در کلیت کار این موضوع را مد نظر قرار دهیم. در مورد سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک اوایل این مشکل وجود داشت که ممکن است محرمانگی به خوبی رعایت نشده باشد، اما اخیرا کارهایی برای رفع نواقص انجام شده است. قطعا سیستم باگ‌ها و نشتی‌هایی دارد که روز به روز با گزارشاتی که می‌آید، گرفته می‌شود و در نهایت به سرانجام رسیدن امضای الکترونیک پزشکان باز هم درب ورود و هک سامانه را چند قفله‌تر می‌کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *