سود طرح نسخه الکترونیکی به جیب بیمه‌ها رفت

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس با بیان این که بدون فراهم نمودن زیرساخت های لازم طرح نسخه نویسی الکترونیک اجرایی شد؛ گفت:  با توجه به مشکلات موجود طرح نسخه نویسی الکترونیک به نفع سازمان های بیمه گر تمام شد و بار مشکلات  حاصل از آن را مردم و جامعه پزشکی به دوش می کشند.


حسین کرم پور در گفت و گو با خبرنگار اداره کل روابط عمومی با اشاره به این که نسخه الکترونیک مانند اکثر طرح های مشابه با یک جنجال رسانه ای، جو هیجانی و کمترین اقدامات کارشناسی اجرایی شد، اظهار کرد: طرح نسخه نویسی الکترونیک نباید قبل از آماده سازی زیرساخت ها و ارتباطات بین سازمان های بیمه گر اجرایی می شد.

وی نبود اینترنت پر سرعت در بسیاری از مناطق کشور را اولین مشکل این طرح عنوان کرد و افزود: حتی در شهرهای بزرگ با عدم وجود اینترنت پرسرعت و قطعی مواجه هستیم و عدم تجمیع سایت سازمان های بیمه گر برای صدور نسخه و پذیرش آن از سوی مراکز پاراکلینک و داروخانه ها از جمله دیگر مشکلات این طرح است.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت ایرانیان و سازمان بیمه نیروهای مسلح هر کدام سایت جداگانه ای برای نسخه نویسی دارند که در این میان سایت سازمان تامین اجتماعی مشکلات بسیاری دارد؛ لذا وجود سایت های متعدد با راهکارها و عملکردهای متفاوت برای همکاران، بیماران و داروخانه ها و … مشکل ایجاد می کند.

کرم پور به عدم هماهنگی بین سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی اشاره کرد و گفت: بیمه های تکمیلی همواره از بیماران درخواست نسخه خطی می کنند و زمانی که با آن ها تشکیل جلسه می دهیم عنوان می کنند که بیمه های پایه مجوز رویت نسخه را به بیمه های تکمیلی نمی دهند و بار تمام مشکلات این سیکل معیوب بر عهده همکاران مطب ها و مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی است.

وی خاطرنشان کرد: ورود یکسری شرکت های خصوصی و  ارائه نرم افزار برای نسخه نویسی آنلاین مشکلاتی را به لحاظ حفظ اسرار محرمانگی بیماران ایجاد کرده است و بعضا مشاهده شده که برای بیمار پیام تبلیغاتی رفته و به سمت پزشک دیگری سوق داده شده است.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس با بیان این که وجود چنین سیستمی حفظ محرمانگی اسرار بیمار را زیر سوال برده و جو بی اعتمادی بین پزشک و بیمار ایجاد می کند؛ اذعان کرد: ادامه این روند از ورود همکاران به نسخه نویسی الکترونیک و پوشش حداکثری آن جلوگیری می کند و با توجه به مشکلات گفته شده سود حاصل از این طرح به نفع سازمان های بیمه گر خواهد بود.

وی همچنین به هزینه های سرباری این طرح از جمله هزینه های پرینت ، تهیه یک سیستم ساده ، اینترنت و … که در قانون دیده نشده ؛ اشاره کرد و افزود:  این که تنها به صورت دستوری و با یک فرمان حاکمیتی سعی در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک داشته باشیم عملا امکانپذیر نیست و باید هزینه های جانبی این طرح حتما لحاظ می شد .

کرم پور اظهار کرد: با توجه به پایین بودن تعرفه ها این طرح از نظر اقتصادی قابل توجیه نیست و اگر با کار کارشناسی در ابتدا به صورت پایلوت اجریی شده و پس از برطرف شدن نواقص پوشش سراسری می یافت ، قطعا طرح خوبی بود.

به گفته وی چیزی که به عنوان پرونده الکترونیک قرار بود در کشور اجرایی شود؛ محدود به نسخه الکترونیک شده که با این شرایط ناکارآمد بسیاری از همکاران به طرح کاغذی بازگشت نموده و از طرفی امنیت این طرح مشخص نیست و امضای الکترونیک بطور شفاف در آن دیده نشده و مشکلاتی برای همکاران و مردم ایجاد کرده است.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی بندرعباس با تاکید بر این که ابتدا باید زیرساخت های نسخه نویسی الکترونیک فراهم می شد؛ بیان کرد: سیکل معیوبی که در اجرای این طرح مشاهده می کنیم سرانجام موجب شکست آن شده و هم اکنون نیز  بسیاری از بیماران به دلیل مشکلات موجود برای دریافت خسارات خود از بیمه های پایه و تکمیلی اقدامی انجام نمی دهند که این امر به نفع سازمان های بیمه گر است .

وی یاد آور شد: طرح نسخه نویسی الکترونیک ناپخته و پر مشکل است که این امر به دستگاههای اجرایی و سازمان های سیاستگذار و قول هایی که عملی نشد باز می گردد .

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *