متن کامل بسته حمایت از کسب و کارهای اینترنتی

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

به گزارش فارس، مراسم رونمایی از بسته حمایتی دولت برای کسب و کارهای اینترنتی ایران امروز با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و نفاوری اطلاعات و عیسی خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه برخی از کشورها سهمی معادل 30 تا 45 درصد از تولید ناخالص را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دادند، گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ایران حدو 7 درصد است.

وی گفت: برای حمایت از اقتصاد دیجیتال، کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت از دی‌ماه سال گذشته با حضور 11 عضو کاربیمه آغاز به کار کرده و مصوباتی از جمله رفع مشکل بیمه کسب و کارها با بیمه مرکزی و حمایت از آزادکارها یا فریلمسرها را داشته است و دیشب هم مهمترین مصوبه این کارگروه که همان بسته حمایتی کسب و کارهای اینترنتی است، به امضای رئیس‌جمهور رسید.

وی گفت: با توجه به محدودیت‌های یکماهه اخیر در دو پلتفرم اینترنتی خارجی صرف‌نظر از اینکه در ادامه برای این دو پلتفرم چه اتفاقاتی می‌افتد، تصمیم گرفتیم پلتفرم‌های داخلی را برای کسب و کار ایرانی‌ها توسعه دهیم.

وی با اشاره به جزئیات بسته حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی گفت: در این مصوبه 14 ماده با 30 نوع حمایت جدید از کسب و کارها و پلتفرم‌ها دیده شده است و با ایجاد دبیرخانه‌ای، اجرای بند بند این مصوبه را از دستگاه‌ها مطالبه خواهیم کرد و از هفته آینده اجرای بندهای مرتبط با خودمان را با معرفی پلتفرم‌ها و سکوهای مشمول ظرف حداکثر 10 روز آینده آغاز می‌کنیم.

وی توضیح داد: در این بسته موضوعاتی از جمله پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل کالا، زیرساخت، مالیات، تسهیلات، استقرار در پارک علم و فناوری  و احراز هویت کسب و کارها دیده شده است.

وی با اشاره به جزئیات بیشتری درباره مواد این مصوبه گفت: در حوزه پرداخت، خدماتی از جمله حساب امانی (کسر مبلغ خرید پس از اطمینان از سبد کالا) خرید اعتباری (پرداخت وجه با فاصله از دریافت کالا)، پرداخت مستقیم، کیف پول، درگاه پرداخت و رمزریال ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تبلیغات تخفیف حداکثری تبلیغات در دستگاه‌های اجرایی و صدا و سیما برای کسب و کارها و پلتفرم‌ها دیده شده و همچنین پلتفرم موظف شده که با انجام تبلیغات در مدت کوتاهی نصف دنبال‌کننده‌های کسب و کار در پلتفرم‌های خارجی را در پلتفرم داخلی معرفی کند. برنامه‌سازی برای معرفی در صدا و سیما و اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی از دیگر بخش‌های تبلیغات است.

وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل کالا تخفیفاتی در خدمات پستی دیده شده است.

به گفته وی، در بخش زیرساخت، وزارت ارتباطات تأمین زیرساخت برای کسب و کار و پلتفرم را عهده‌دار شده است.

وزیر ارتباطات گفت: در بخش مالیات مقرر شد کسب و کارهایی که سابقه مالیاتی ندارند تا سقف 2 میلیارد تومان از مالیات معاف شوند و همچنین کسب و کارهایی که سابقه مالیاتی دارند، از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند. همچنین هزینه راه‌اندازی و توسعه کسب و کار به عنوان هزینه مالیات پذیرفته شده است.

وی گفت: همچنین در بخش تسهیلات متناسب با دنبال‌کننده‌های حساب کاربری تسهیلات به کسب و کار داده می‌شود و همچنین برای نخستین بار حساب کاربری به عنوان دارایی نامشهود برای اعتبارسنجی یا به عنوان وثیقه نزد بانکها قابل ارائه است. همچنین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به این بخش اختصاص داده می‌شود.

زارع‌پور تصریح کرد: همچنین کسب و کارهای خانگی نیاز به اخذ مجوز ندارند و ثبت نام آنها در پلتفرم به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها است.

وی یادآور شد: در این مصوبه پلتفرم‌های مشمول و سکوهایی که شامل ضوابط این مصوبه می‌شوند، به کسب و کارها معرفی خواهند شد و پلتفرم‌های پر مخاطب حمایت‌های حداکثری را استفاده خواهند کرد.

* مبنای دولت سیزدهم، بازگرداندن قدرت به مردم است

در ادامه این مراسم احسان خاندوزی با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر کسب و کارها ایام سختی را گذراندند، گفت: به ویژه افرادی که به شکل خوداشتغال با تکیه بر فناوری و با استفاده از ایده‌های نو تأمین معیشت می‌کردند، به دلیل فضای ناآرام ایام سختی را داشتند.

وی ادامه داد: تئوری اقتصاد مردمی دولت سیزدهم این است که قدرت را به مردم و فعالان اقتصادی بازگرداند و قدرت مردم و فعالان اقتصادی از دستگاه‌ها بیشتر شود.

وی ادامه داد: برای مثال؛ یکی از موضوعاتی که برای کسب و کارها مشکل‌ساز شده است و درخواست تهاتر مالیات با بدهی به دولت را دارند، اتفاقاً در متن قانون رفع موانع تولید راه‌حل دارد، اما با وجود پیش‌بینی قانونی برای این مشکل هنوز بخش خصوصی در این باره با مشکل مواجه است و از دولت درخواست رفع مشکل را دارد که این موضوع فقط به دلیل کوتاهی خود دستگاه‌ها در عمل به قانون است.

وی گفت: بسیاری از کسب و کارها و مردم می‌پرسند که شش ما یا یک سال دیگر وضعیت چگونه است و آیا این تغییر پایدار خواهد ماند؟

وی اظهار داشت: امیدواریم با مصوبه حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی شاهد ایجاد شرایط پایدار برای کسب و کارهای این حوزه باشیم.

* حتی اگر یک نفر بیکار باشد پیگیری می‌کنیم

همچنین در این مراسم، توانگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس با بیان اینکه آینده حکمرانی در فضای مجازی است، گفت: مصوبه‌ای که امروز اعلام شد و بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی در راستای تقویت حکمرانی در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: مجلس و دولت در تدوین این مصوبه کم‌کاری داشته‌اند و دولت نظر مشورتی مجلس را درباره مفاد مصوبه اخذ کرده است و ما هم روی اجرای بند بند این مصوبه نظارت داریم و آن را مطالبه می‌کنیم.

به گفته این نماینده مجلس، صرف‌نظر از اینکه مردم مطالبه ایجاد اشتغال دارند، همچنین می‌گویند که اگر دولت موانع را بردارد، خودمان بلدیم که اشتغال ایجاد کنیم، از این رو همین برداشتن موانع موجود یک قدم بزرگ است.

توانگر تأکید کرد: نباید شتاب در حوزه اقتصاد دیجیتال متوقف شود و حتی اگر یک نفر از فعالان کسب و کار اینترنتی بیکار باشد، باید آن را پیگیری کنیم و حتی یک نفر هم مهم است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: همچنین رقابتی شدن سکوها و پلتفرم‌ها را دنبال می‌کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *