حساب امانی برای خرید و فروش اینترنتی

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

به گزارش فارس، از ابتدای دولت سیزدهم یکی از موضوعات مورد تأکید دولت، توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال بود. در این رابطه با دستور رئیس جمهور کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور یازده وزیر و مقام دولتی و با اختیارات ویژه تشکیل شد تا موانع موجود از سر راه کسب‌وکارهای این حوزه را کنار بزنند.

یکی از مهمترین مصوبات این کارگروه «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور» است که اخیرا آیین نامه آن رونمایی شد.

با این اقدام اجرای بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور آغاز شد و مسوولان امیدوارند که با اجرای این بسته، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور هموار شود.

در آیین‌نامه «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور» خدمات متنوع پرداخت بخشی از خدماتی است که برای تسهیل خرید و فروش در کسب‌وکارهای مجازی پیش‌بینی شده است.

*خرید و فروش در مشاغل اینترنتی ساده تر می شود

بندهای 1 تا 6 آیین نامه به خدمات متنوع پرداخت اختصاص یافته است.

 راه‌اندازی «حساب امانی»، «خرید اعتباری»، «پرداخت مستقیم»، «کیف پول»، «درگاه پرداخت» و  «رمز ریال» از جمله این خدمات است که منافع آن هم به پلتفرم، هم به کسب و کار و هم به کاربر می رسد.

فراهم شدن امکان راه‌اندازی «حساب امانی» در سکوهای مشمول یکی از این خدمات است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح این بند می گوید: یکی از نگرانی های کاربران در خدماتی از جمله خرید این بود که گاهی هزینه را پرداخت می کردند و کالا یا خدمت آن طور که مورد انتظار بود ارائه نمی شد. در این باره خدمت حساب امانی راه اندازی خواهد شد که پول مشتری در حسابی واسط بین مشتری و فروشنده نگهداری می شود و مشتری پس از اینکه کالا یا خدمت را دریافت کرد و رضایت خود را اعلام کرد، مبلغ به فروشنده پرداخت خواهد شد. بانک مرکزی مکلف شده است که امکانات ویژه‌ای مثل «حساب امانی» برای پلتفرم‌ها پیش‌بینی کند.

امکان دیگر، فراهم شدن امکان «خرید اعتباری» در سکوهای مشمول است.

زارع پور در این باره هم توضیح داد: با سرویس خرید اعتباری، مشتری برای پرداخت وجه کالا یا خدمت خریداری کرده زمان دارد و امکانی برای مساعدت با خریداران فراهم شده است.

بند دیگر به فراهم شدن امکان «پرداخت مستقیم» در سکوهای مشمول اشاره دارد.

یکی از نیازهای کاربران و کسب و کارها در شبکه های اجتماعی، امکان پرداخت مستقیم است. تاکنون کاربران در شبکه های اجتماعی کالایی را می دیدند و با ارتباط گرفتن با فروشنده، شماره حساب و کارت دریافت می کردند و وجه را می پرداختند. با فراهم شدن امکان پرداخت مستقیم، امکان خرید در همان پلتفرم برای کاربر فراهم می شود و همچنین کاربر می تواند در صورت تمایل گزینه پرداخت مستقیم از حساب را فعال کند.

فراهم شدن امکان راه‌اندازی «کیف پول» در سکوهای مشمول، از دیگر از خدمات این آیین نامه است.

فراهم کردن «درگاه پرداخت» برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یکی دیگر از خدمات ویژه دولت به مشاغل اینترنتی است و هر کسب و کار می تواند درگاه پرداخت داشته باشد.

زارع پور افزود: از دیگر امکانات پیش‌بینی‌شده بحث پرداخت اعتباری و برداشت مستقیم از حساب است.

همچنین، در این آیین‌نامه مقرر شده که در صورت راه‌اندازی «رمزریال» سکوهای مشمول می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

به گفته زارع پور، بانک مرکزی به دنبال راه‌اندازی «رمز ریال» است که در صورت راه‌اندازی،بانک مرکزی مکلف شده تا امکان بهره‌مندی از آن را برای پلتفرم‌های مشمول فراهم کند.

*هم پلتفرم هم کسب و کار از خدمات پرداخت استفاده می کند

به تعبیر دیگر با پیش بینی این موارد که خرید و فروش در فضای مجازی را تسهیل می کند، پلتفرم هایی که مشمول حمایت ها شوند می توانند از امکاناتی از جمله «حساب امانی»، «خرید اعتباری»، «پرداخت مستقیم»،  «کیف پول»، «درگاه پرداخت» و «رمز ریال» بهره مند شوند و کسب و کارهایی هم که به این پلتفرم وارد شوند، می توانند از این خدمات استفاده کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *