طوفان دیجیتال در صنعت ارتباطات

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

به گزارش عصر ارتباط، امروزه گسترش روزافزون اتصال تلفن همراه و ثابت، مدل‌های جدید اقتصادی دیجیتال را فعال کرده است به نحوی که حتی قبل از فراگیری ویروس کرونا، تعاملات دیجیتال را به بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی روزمره کسب‌وکارها و مردم تبدیل کرد.

سال‌های کرونا به ویژه در کشور ما نشان داد، سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان و به موقع در صنعت ارتباطات کشور به ویژه از سوی اپراتور اول به عنوان پیشران عرصه ارتباطات ایران که حجم عمده‌ای از زیرساخت‌های ارتباطی در ایران را دایر کرده است، ما را از مواجهه با چه مشکلات و معضلاتی دور نگه داشت.

در این سال‌ها، بخش عظیمی‌از کسب‌وکارها و انبوهی از خدمات الکترونیکی در حوزه‌های متعدد اعم از آموزش، تجارت، دولت، بانکداری، بهداشت و دیگر خدمات مبتنی بر زیرساخت‌های ارتباطی، چگونه با اتکا به زیرساخت‌های ارتباطی از سوی اپراتور همراه اول، امکان تاب‌آوری یافتند.

شدت تحولات دیجیتال در صنعت ارتباطات به حدی سریع و عمیق است که رهبران، تحلیلگران برجسته و مدیران ارشد مخابراتی اروپا از آن با عنوان طوفان در بازار مخابرات و ارتباطات یاد می‌کنند و نظر به گستردگی آن، در حال ترسیم مسیر آینده هستند.

پیام اصلی نیز این است که شرکت‌های مخابراتی اروپا دیگر نمی‌توانند بایستند و اگر می‌خواهند فضای خود را در چشم انداز فناوری گسترده تر احیا کنند، باید در تمام جنبه‌های شبکه، عملیات و سازمان خود سرمایه گذاری و بهبود یابند.

طبق آخرین پیش‌بینی  IDC، بین سال‌های 2021 تا 2026، میزان داده‌های ایجاد شده، جمع‌آوری‌شده، تکثیر شده یا مصرف‌شده در اروپا بیش از 126 درصد افزایش خواهد یافت و این مساله فشار را بر شرکت‌های مخابراتی اروپایی برای ادامه سرمایه گذاری هنگفت در ارتقای ظرفیت شبکه در طول دهه برای حفظ عملکرد محصولات اصلی خود افزایش می‌دهد.

این موضوع نیز به طور مشخص شامل راه اندازی شبکه‌های دسترسی 5G  و افزایش باند پهن فیبر آنها می‌شود.

همچنین علاوه بر سرمایه‌گذاری در ارتقای ظرفیت، اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی برای بهبود مدیریت، ایجاد و تجربه خدمات خود، باید در معماری شبکه اصلی خود و پشتیبانی از سیستم‌های فناوری اطلاعات نیز سرمایه گذاری کنند.

در بررسی تحول دیجیتال IDC در سال 2022 از شرکت‌های مخابراتی اروپا، 58 درصد از سرمایه‌گذاری BSS به عنوان تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاری تحول برای افزایش درآمد نام بردند. سیستم‌های پشتیبانی کسب و کار (business support systems) در حوزه‌های مخابراتی به مفهوم استفاده از روشی مقرون به صرفه و انعطاف پذیر برای مدیریت شبکه‌های مخابراتی است.

سرمایه‌گذاری‌های دیگر عبارتند از مدرن‌سازی سیستم‌ها برای تبدیل شدن به فضای ابری، همگرایی شبکه‌های اصلی برای پشتیبانی از خدمات ثابت و تلفن همراه، و توسعه پلتفرم‌های OSS/BSS که از درآمدزایی عمیق‌تر شبکه و نتایج بهتر مشتری پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه گزارش IDC آمده ما انتظار داریم که FTTP تا سال 2024 اکثر خطوط باند پهن را به خود اختصاص دهد و تا پایان سال 2025 تا 58٪ از کل خطوط را به خود اختصاص دهد.

ما انتظار داریم تا سال 2025 شبکه 5G  بیشترین اتصالات شبکه تلفن همراه را به خود اختصاص دهد و تا پایان آن سال به 57 درصد از کل اتصالات تلفن همراه برسد.

همچنین 40 درصد از اپراتورهای بزرگ اروپایی، ادغام سرویس‌های شریک در اکوسیستم خود را به‌عنوان تاثیری حیاتی از یک استراتژی مبتنی بر API در بررسی تحول دیجیتالی اروپای مخابراتی IDC در سال 2022 شناسایی کردند.

از سوی دیگر در حالی که بخش عمده ای از درآمدهای مخابراتی به طور سنتی از خدمات مصرف کننده به دست می‌آید، کالایی شدن اتصال، رشد درآمد را تنها با فروش دقیقه، متن و حجم داده دشوارتر کرده است. در نتیجه و با گسترش فناوری 5G، اپراتورها به دنبال افزایش جایگاه خود در زنجیره ارزش سازمانی هستند.

این به معنای تعقیب فرصت‌هایی مانند ۸۳ درصد از شرکت‌های اروپایی است که از فناوری‌های IoT در عملیات خود در دو سال آینده استفاده می‌کنند یا قصد دارند از آن استفاده کنند. این تغییر در هدف مشتری نمی‌تواند بدون تغییرات اساسی در نحوه عملکرد شرکت‌های مخابراتی و بینش قوی از شرکای قابل اعتمادی که درک می‌کنند اپراتورهای پایگاه‌های مشتری B2B و B2B2C قصد ایجاد ارزش برای آنها را دارند، موفقیت‌آمیز باشد.

از آنجایی که اپراتورها به دنبال به دست آوردن بخش‌های جدید هستند، آنها همچنین در حال مبارزه برای حفظ مشتریانی هستند که دارند. بیش از 95 درصد از شرکت‌های مخابراتی اروپایی در AI/ML سرمایه‌گذاری می‌کنند و مورد اصلی آنها بهبود بینش مشتری است.

ایجاد بینش عمیق‌تر برای مشتری یک هدف دوگانه دارد – راضی نگه داشتن مشتریان برای مدت طولانی‌تر و کمک به شرکت‌های مخابراتی برای شناسایی، توسعه و تولید ارزش جدیدی که ارایه می‌کنند.

به این ترتیب شرکت‌های مخابراتی با عمیق‌ترین بینش‌ها در بلندمدت موفق‌ترین خواهند بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *