چرا روبیکا بیشتر مورد اقبال کاربران است؟

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

به گزارش عصر ارتباط فارغ از میزان اقبال و جست‌وجوی بیشتر روبیکا نسبت به سایر رقبا، آمارهای نصب و کاربران خود پلتفورم‌ها نیز گویایی پیشتازی این اپلکیشن در قیاس با دیگر رقباست.

اما سوال مهم اینجاست که چرا روبیکا با اقبال بیشتر کاربران ایرانی مواجه شده است و ترند بازار به سمت جست‌وجو، تحقیق و نصب بیشتر این اپلیکیشن است؟

  • حریم خصوصی و امنیت

در حدود 2 ماه گذشته مباحث زیادی در خصوص مساله امنیت و حریم خصوصی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شده است که هر بار نیز توضیحات و پاسخ‌هایی را از سوی برخی گردانندگان این اپلیکیشن‌ها به دنبال داشته است و برخی دیگر نیز کاملا سکوت کرده‌اند و پاسخ و اخباری از آنها یافت نمی‌شود. موضوعی که از نظر برندینگ و اعتمادسازی برای مخاطبان، قاعدتا آثار منفی دارد.

با این وجود در واقع هیچ مزیت و امتیاز ویژه‌ای از نظر میزان و سطح دسترسی‌های مجاز و مرسوم میان اپلکیشن‌ها دیده نمی‌شود و در مواردی حتی اپ‌های خارجی دسترسی بیشتری به گوشی کاربران می‌خواهند.

پس مساله طبیعی دسترسی اپلکیشن‌ها به بخش‌هایی از گوشی کاربران برای ارایه خدمات، یک موضوع است و اینکه مالکان و گردانندگان این اپلیکیشن‌ها چه اشخاص و شرکت‌هایی هستند یک موضوع دیگر است که به اعتماد و انتخاب کاربران کمک می‌کند.

  • گردانندگان روبیکا

اما همانطور که ذکر شد، مساله گردانندگان اپلیکیشن‌ها و سابقه آنها از جهت اعتماد، امنیت و پایداری خدمات و … از سوی کاربران یک آیتم مهم دیگر محسوب می‌شود.

در این مورد باید گفت روبیکا یک سوپر اپلیکیشن ایرانی است که سرمایه‌گذاران اصلی آن همراه اول و ایرانسل هستند.

این در حالیست که در حدود یک دهه قبل همراه اول و ایرانسل اپلیکیشن‌های بسیار متعددی را برای ارایه خدمات به کاربران ایرانی عرضه کرده‌اند که مجموع کاربران تمامی این اپلیکیشن‌ها به ده‌ها میلیون کاربر می‌رسد و از این جهت تجربه زیادی در ارایه خدمات مشابه در تیم مدیریتی و فنی ایشان وجود دارد.

نکته مهم دیگر آنکه در طول یک دهه گذشته خبر و گزارش خاصی از مشکلات فنی و امنیتی این اپلکیشن‌ها برای کابران ایرانی منتشر نشده است.

این یعنی توان فنی، مالی، زیرساختی، پشتیبانی، پاسخگویی، علمی، امنیتی، طراحی و انسانی دو غول اصلی و ارتباطی کشور یعنی همراه اول و ایرانسل، تجمیع و پشتوانه روبیکا شده است.

لذا کاربرانی که سال‌هاست از دیگر اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری، این دو اپراتور استفاده می‌کنند، اعتماد کافی و لازم در استفاده از دیگر خدمات این اپلیکیشن‌ها را نیز پیدا کرده‌اند.

البته پشتوانه اپراتوری روبیکا مزیت دیگری در دسترسی سریع‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر از طریق بسترهای اپراتوری همراه اول و ایرانسل را نیز به همراه دارد.

  • قابلیت‌های روبیکا

اما خدمات فنی و کاربردی هم قاعدتا در انتخاب کاربران نقش مهمی ایفا می‌کند. لذا باید به طرح این پرسش نیز پرداخت که روبیکا دقیقا چیست، چه امکاناتی دارد و آیا توان رقابت با نمونه‌های مشابه داخلی و احتمالا خارجی را دارد؟

آنچه از طراحی و استخوان‌بندی این اپلیکیشن چند منظوره مشاهده می‌شود این است که ظاهرا روبیکایی‌ها تلاش کرده‌اند که در ساخت این اپلیکیشن، با شناسایی عمده‌ترین و پرکاربردترین خدمات و نیازهای کاربران ایرانی، با یک تیر چند نشان بزنند.

لذا روبیکا یک اپلیکیشن است که در واقع مجموعه‌ای از چندین اپلیکیشن و خدمات را پوشش می‌دهد.

در واقع روبیکا:

– یک پیام رسان است.

– یک شبکه اجتماعی با نام روبینو است که یک شبیه‌ساز پروفایل اینستاگرام بوده و دارای دو بخش پست و استوری و اشتراک‌گذاری محتوا با سایر کاربران روبیکا است.

– یک بخش مشابه اکسپلور در پلتفورم اینستاگرام با نام ویترین است.

– یک پلتفورم نمایش فیلم و سریال است.

– دیگر بخش‌ها و خدمات روبیکا شامل ارسال پیام، برقراری تماس صوتی (در آینده حتی به سمت مشترکان همراه اول و ایرانسل)، پرداخت قبوض، خرید شارژ، خرید کتاب‌های الکترونیکی، اشتراک‌گذاری فیلم و عکس، عضویت در کانال‌های مختلف، کیف پول دیجیتال، خدمات نیکوکاری و دسترسی به اخبار است.

لذا همانطور که ذکر شد تقریبا بخش عمده‌ای از علایق و خدمات مورد نیاز کاربران ایرانی که در مجموع شامل چندین اپلیکیشن روی گوشی‌های ایرانی‌ها می‌شود، به یکباره و به صورت یکپارچه و تجمیعی، در یک سوپر اپلیکیشن ظاهر شده و با ورود به آن بخش زیادی از خدمات قابل دریافت است.

فارغ از موضوعات فوق، این روزها محور توجه رسانه‌های کشور و فضای مجازی اعم از انتقادی یا تشویقی نیز بیشتر متوجه روبیکا است و همین موضوع نیز تاییدی تلویحی بر نفوذ بیشتر این اپلیکیشن در میان کاربران و متقاضیان ایرانی دارد.

لذا به نظر می‌رسد تحلیل شرایط و مجموع آنچه ذکر شد، از اصلی‌ترین دلایل استقبال ایرانیان به استفاده از روبیکا باز می‌گردد و به جهت همین مزیت‌های رقابتی نیز به نظر می‌رسد اپلیکیشن قالب در ایران نیز روبیکا باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *