جنگ‌ها و ارتش‌های آینده هوشمند می‌شوند

سرمایه‌گذاری روی اینترنت اشیا نظامی

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

اینترنت اشیای نظامی(IoMT) ، بخشی از دستگاه‌های متصل ناهمگن است که برای جنگ‌های آینده به کار می‌رود و کاربردهای گسترده در عملیات رزمی پیشرفته و جنگ‌های اطلاعاتی دارد.
به گزارش عصر ارتباط برای مثال، این فناوری، امکان اتصال بی‌درنگ بین دستگاه‌ها، مانند وسایل نقلیه بدون سرنشین و ایستگاه مرکزی فرماندهی را فراهم می‌کند.
به همین ترتیب، یک مفهوم جنگی گسترده‌تر را که توسط ارتش ایالات متحده به عنوان فناوری JADC2 (فرماندهی و کنترل مشترک همه‌دامنه) تعبیر می‌شود، ممکن می‌سازد. فناوری JADS2 مبتنی بر شبکه مشابهی از حسگرهاست که دستگاه‌های میدان جنگ را به هم متصل می‌کند.
مهین شفیق در سایت مدرن دیپلماسی نوشت: اکثر واحدهای نظامی بسیار پیشرفته،IoMT را در عملیات میدان نبرد خود ادغام کرده‌اند تا راهبردهای نظارتی و واکنشی را تقویت کنند. این مفهوم، چندین گزینه استراتژیک را به ارتش ارایه می‌دهد. به عنوان مثال، استقرار چندین حسگر IoMT در حوزه‌های مختلف (هوا، زمین، دریا، فضا و سایبر)، می‌تواند از داده‌ها برای کسب آگاهی موقعیت جامع و درک اکوسیستم اطلاعاتی میدان جنگ پشتیبانی کند.
این امر، در نهایت، چرخه مشاهده، جهت‌یابی، تصمیم‌گیری و اقدام (OODA) را تسریع و به برنامه‌ریزی و اجرای سریع و دقیق در جنگ‌های آینده کمک می‌کند.
• اینترنت اشیا در خدمت نظامیان
اینترنت اشیای نظامی، نه تنها دستگاه‌های میدان نبرد، بلکه نیروهای نظامی را از طریق ابزارهای پوشیدنی متصل می‌کند. در مناطق چالش‌برانگیز مانند کوه‌ها، جنگل‌ها یا زمین‌های متروک، ابزار‌های پوشیدنی مانند ژاکت یا مچ‌بند، می‌توانند وضعیت سلامتی سربازان، وضعیت سلاح، شرایط جوی و مکان‌های نسبی را تشخیص داده، ردیابی کرده و تمام این اطلاعات را به فرماندهی مرکزی منتقل کنند.
فرماندهی مرکزی می‌تواند داده‌های تاکتیکی سربازان را برای تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات لحظه‌ای دریافتی، تجزیه و تحلیل کند.
انتظار می‌رود با پیشرفت شبکه‌های عصبی، ابزارهای پوشیدنی نیز وضعیت جسمی، روانی و عاطفی خلبان نیروی هوایی را ارزیابی کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود دستگاه‌های میدان نبرد خودکار مانند تک‌تیراندازهای مکانیزه به IoMT مجهز شوند.
چنین تک‌تیراندازی دو واحد دارد: یک واحد شلیک و یک واحد کنترل. آنها یک و‌ب‌کم و یک سنسور حرکت را تشخیص می‌دهند، در حالی که واحد کنترل، دستور آتش می‌دهد.
رایانش ابری برای ذخیره‌سازی داده‌های جمع‌آوری‌شده از چندین حسگر IoMT ضروری است. بنابراین، اتصال 5G، برای انتقال داده از طریق پهنای باند بالا و تأخیر کم، حیاتی است. به همین ترتیب، هوش مصنوعی (AI) و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پردازش آن بسیار مهم است.
• سرمایه‌گذاری چین، آمریکا، هند و پاکستان
ایالات متحده و چین، فعالانه در حوزه IoMT سرمایه‌گذاری‌کرده‌اند. ارتش آمریکا یک شبکه جنگی یکپارچه ایجاد کرده است که تمام داده‌های حسگرها، رادارها و ماهواره‌های IoMT را با یکدیگر همگرا و ترکیب می‌کند. این داده‌ها برای تعیین دقیق داده‌های حیاتی به منظور ماموریت‌های موفق فیلتر می‌شوند.
راه‌حل‌های IoMT همچنین برای ادغام سیستم دفاع موشکی بالستیک ارتش و شبکه‌های ارتباطی طبقه‌بندی‌شده در یک محور، مرکزی برای تعامل و مقابله با تهدیدات استفاده شده است. پیمانکاران دفاعی ایالات متحده، روی عناصر مختلف این شبکه نبرد یکپارچه کار کرده‌اند.
به طور مشابه، چین نیز علاقه زیادی به IoMT نشان داده است. مدلی که چین برای توسعه IoMT اتخاذ کرده، شامل سطح بالایی از همکاری بین سازمان‌های تحقیقاتی دانشگاهی و دولتی، بخش خصوصی و مجتمع‌های صنعتی دفاعی است. چین نیز مانند آمریکا، یک طرح کلی استراتژیک برای جنگ یکپارچه ایجاد کرده است.
کتاب سفید دفاع ملی چین (NDWP 2019) جنگ آینده را به عنوان «جنگ هوشمند» توصیف می‌کند. استفاده پیشگامانه از فناوری‌های پیشرفته اینترنت اشیا، می‌تواند منجر به توسعه یک ارتش هوشمند و در نهایت، ایجاد یک نیروی نظامی مدرن برای آینده شود. انتظار می رود این فرایند تا سال 2035 تکمیل شود.
همچنین ارتش هند از IoMT برای اهداف ارتباطی استفاده می‌کند. این کشور در حال توسعه یک شبکه ارتباطی تلفن همراه مبتنی بر LTE با حسگرهای IoMT یکپارچه برای ارایه یک سیستم ارتباطی ایمن است. این سیستم ارتباطی، دارای امنیت لایه‌ای برای صدا، داده و ویدئو خواهد بود و از شبکه در برابر نفوذ و رهگیری محافظت می‌کند.
این سیستم ارتباطی در اختیار تشکیلات و واحدهای نظامی مستقر در مرز با پاکستان و چین قرار خواهد گرفت. برای توسعه این شبکه ارتباطی مبتنی بر اینترنت اشیا، ارتش هند فقط فروشندگان هندی و شرکت‌های خارجی‌ای را انتخاب می‌کند که دفاتری با زیرساخت‌های تولید، نگهداری و تعمیر در کشور دارند.
اکوسیستم اینترنت اشیا در پاکستان، به دلیل کمبود زیرساخت‌های اساسی برای تولید دستگاه‌های اینترنت اشیا در مقیاس بزرگ، هنوز نوپاست. در حال حاضر، استارتاپ‌های کوچک از طریق برون‌سپاری، عمدتا به چین، مشغول ساخت دستگاه‌های IoT هستند. این استارتاپ‌ها، دستگاه‌های پزشکی، پوشیدنی، لوازم خانگی هوشمند، ردیاب‌های مصرف برق و غیره را توسعه داده‌اند.
دستگاه‌های IoMT به بودجه بالایی نیاز دارند. با این حال، این برنامه‌ها، مزایای طولانی‌مدت ارایه می‌دهند. از آنجا که پاکستان به شدت، به توسعه ظرفیت خود در فناوری‌های نوظهور تمایل دارد، IoMT را نباید نادیده گرفت، زیرا می‌تواند یک نیروی مضاعف باشد که شبکه ارتباطات و انتقال داده را تسهیل می‌کند.
در واقع، IoMT همراه با پیشرفت‌های صنعت مخابرات و 5G، می‌تواند قابلیت‌های نظامی موثر و دقیقی ارایه دهد که به مقابله با هر محیط تهدید در آینده کمک می‌کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *