13 دلیل برای برنامه‌نویسیِ رایانه‌ایِ کودکانِ عصرِ دیجیتال

گذار از فین‌تِک به فان‌تِک؟!

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

سعید میرشاهی – دنیای تکنولوژیک، عصر گذار است؛ گذارهای سریع! اینک، پیشگامان «فین‌تک» یا فناوری‌های مالی، با همه پیشرفت‌ها و نوآوری‌‌ها، باید به «فان‌تِک» خوشامد بگویند! تعجب نکنید! بهتر است خواندن این مطلب را در کنار کودک‌تان و در حالی که به آینده وی فکر می‌کنید، ادامه دهید تا ماجرا، روشن‌تر شود. غفلت از این فرصت کم‌نظیر، برابر با یک عمر پشیمانی است! شانس، یک‌بار دَرِ خانه‌تان را می‌زند، پس فرصت را غنیمت بدانید و هرچه سریع‌تر به دنیای فان‌تک بپیوندید!

دادن بهترین شانس موفقیت به فرزندتان در آینده و همچنین کمک به رشد تحصیلی او، در سال‌های شکل‌گیری، کاری است که هر پدر و مادر، تمایل به انجام آن دارد. یادگیری کدنویسی و برنامه‌نویسی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید کودکان را به بهترین شکل برای آینده آماده کنید، آنها را در مدرسه پیش ببرید یا از یادگیری کنونی آنها، حمایت و البته تقویت‌شان کنید.

این امر، فقط مزایای تحصیلی و شغلیِ کدنویسی نیست بلکه بر اساس تحقیقات، اگر کودک‌ شما کدنویسی را فرا بگیرد، این کار به او در مهارت‌های دیگر مانند سازماندهی، پشتکار، حل مساله و حتی اعتماد به نفس کمک می‌کند. اگر اکنون بحث درباره این است که آیا زمان مناسبی برای کمک به فرزندتان برای یادگیری کدنویسی است یا خیر، یا حتی سن مناسبی برای شروع است، این راهنما، مزایای کدنویسی را تشریح می‌کند و به هر سوال شما، پاسخ می‌دهد.

  • سن شروع کدنویسی

علی‌رغم برخی تصورات غلط رایج در بسیاری از والدین، حتی کودکان پیش‌دبستانی می‌توانند برنامه‌نویسی محاسباتی را یاد بگیرند. کدنویسی از عناصر و اقدامات مختلف با درجات پیچیدگی متفاوت تشکیل شده که عناصر ساده‌تر در حیطه وظایف کودکان هستند.

در دهه 1980، فشارهایی در مدارس ابتدایی برای کودکان ایجاد شد تا با استفاده از کامپیوترهای بی‌بی‌سی که اکنون از بین رفته‌اند، اصول محاسبات را بیاموزند. حتی ماشین اسباب‌بازی محبوب Big Trak در دهه 1980 به مدارس بریتانیا آورده شد تا به کودکان کمک کند اصول برنامه نویسی را فرابگیرند.

اکنون سیستم‌های کدنویسی وجود دارد که حتی کودکان هفت ساله نیز می‌توانند با آنها مواجه شوند و اگر برنامه و رویکرد یادگیری درست را انتخاب کنید، تسلط بر اصول اولیه، طول نمی‌کشد. به عنوان مثال، Scratch with Ozobot یکی از اردوهای تابستانی کدنویسی است که در زمان تعطیلات مدرسه برگزار می‌شود.

در این رابطه، از یک ویرایشگر کدگذاری کشیدن و رها کردن استفاده می‌شود که به کودکان امکان می‌دهد انیمیشن‌ها، داستان‌ها و بازی‌ها را در یک محیط تعاملی سرگرم‌کننده ایجاد کنند. این برنامه، برای کودکان 7 تا 10 ساله مناسب است.

با این حال، همواره سوالاتی مانند فواید یادگیری کدنویسی برای کودکان چیست؟ و اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای یادگیری کدنویسی توسط کودک است؟ مطرح می‌شود. در اینجا، ۱۳ دلیل اصلی برای یادگیری برنامه‌نویسی رایانه‌ای توسط کودکان آورده شده است.

  • کدنویسی به عملکرد مدرسه و تحصیل کمک می‌کند

کودکانی که کدنویسی را یاد می‌گیرند می‌توانند جنبه‌های مختلف برنامه آموزشی خود از جمله ریاضیات، نوشتن و خلاقیت را بهبود بخشند و توسعه دهند. این کار، همچنین می‌تواند به افزایش اعتماد‌ به ‌نفس کودکان در مدرسه یا سایر موقعیت‌های اجتماعی کمک کند.

  • کدنویسی به حل مسائل ریاضی و منطقی کمک می‌کند

از منظر ریاضی، کدنویسی به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم انتزاعی بیشتری را در قالب سرگرم‌کننده تجسم کنند. این امر، به آنها اجازه می‌دهد ریاضیات را در حل مسائل زندگی واقعی به کار ببرند. علم کامپیوتر و کدنویسی فقط درباره توسعه برنامه برای حل یا انجام وظایف نیست بلکه در مورد حل منطقی مساله، با استفاده از مبانی اصلی ریاضیات است.

  • کدنویسی به مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت کمک می‌کند

وقتی صحبت از نوشتن می‌شود، برنامه‌نویسی کامپیوتری می‌تواند به فرزندتان اجازه دهد مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود بخشد و رویکردی مختصر و ساختارمندتر، برای داستان‌سرایی و زبان انگلیسی ایجاد کند. هنگام کدنویسی، کودک، اغلب متوجه می‌شود بیش از یک راه، برای حل یک مشکل وجود دارد. گاهی اوقات، راه‌حل ساده‌تر و کارآمدتر می‌تواند بهتر باشد. تحلیل تفکر انتقادی آنها و حل مسائل، می‌تواند به کاربرد معنادارتر زبان نوشتاری و گفتاری منجر شود.

با آزمایش کدهای کامپیوتری، آنها یاد می‌گیرند رویکرد متفاوتی برای حل وظایف به روش‌های خلاقانه داشته باشند که شاید قبلا به آن فکر نمی‌کردند. هنگامی که یک کودک یک زبان برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرد، می‌تواند آموزش ببیند که محتوای دیجیتال ایجاد کند نه اینکه فقط آن را مصرف کند. به جای استفاده از یک برنامه یا یک بازی ویدئویی، کودک‌تان می‌تواند مغز ورای تخیل، برنامه‌ریزی و توسعه آن باشد. بدون‌ شک با حل مشکل از طریق کد، مغز کودک می‌تواند قوی‌تر و سازگارتر شود.

4- کدنویسی به اعتماد به نفس کمک می‌کند

والدینِ دارای فرزندانی که در دوره یا کلاس برنامه‌نویسی FunTech بوده‌اند، اغلب معتقدند اعتماد به نفس و ارتباطات فرزندشان بهبود یافته است. این موضوع را می‌توان نه تنها در اصول اولیه یادگیری فعالیت‌های جدید فراتر از محدوده راحتی ذهن آنها، بلکه به همکاری با سایر کودکان در یک محیط مبتنی بر کلاس درس خلاصه کرد.

5-  کدنویسی سرگرم‌کننده است

در حالی که برنامه‌نویسی کامپیوتری، یک فعالیت مبتنی بر منطق است، همچنین بسیار خلاقانه است. بسیاری از جذابیت‌های یادگیری کدنویسی، چالش و پاداشی است که وقتی فرزندتان می‌بیند کدش زنده می‌شود، به دست می‌آورد. در یک محیط کلاس درس، با کودکان دیگر، یادگیری، حتی بیش از پیش، رخ می‌دهد.

6-  کدنویسی فقط مربوط به کامپیوتر نیست

در زندگی مدرن، تقریبا هر دستگاهی که به طور روزانه با آن در تعامل هستیم، توسط یک کامپیوتر، تغذیه می‌شود. خواه این دستگاه، گوشی هوشمند، لوازم خانگی، ماشین پول نقد یا سیستم چراغ راهنمایی هنگام عبور از جاده باشد. این موضوع، فقط درباره رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی یا تبلت‌ها نیست. برای کودکان مهم است بدانند یک فرد، دستورالعمل‌های کدنویسی برای رایانه‌ها نوشته تا در چالش‌ها و وظایف روزمره به ما کمک کند. این امر، به فرزندتان کمک می‌کند تا امکاناتی را برای اینکه چگونه کدگذاری و فناوری می‌تواند مشکلات آینده را حل کند، در ذهن، تجسم نماید.

7- کدنویسی، زبان دنیاست

نرم‌افزار، جزء مهمی است که در زندگی ما، بسیار تاثیرگذار است و می‌توان آن را زبان دنیا دانست. ما معتقدیم اگر کودکی زبان کامپیوتر را نمی‌داند، می‌تواند به اندازه بی‌سواد بودن، امروز، مشکل ایجاد کند. اکنون بدیهی است که هر شغل در آینده، به مهارت‌های کدنویسی نیاز ندارد اما یادگیری اصول کدنویسی برای کودکان بسیار مهم است، زیرا به آنها در زمینه تفکر محاسباتی کمک می‌کند.

8- کدنویسی به مهارت‌های نرم اصلی کمک می‌کند

هنگامی که کودک شما شروع به یادگیری کدنویسی می‌کند، فرایندها و مشکلات پیچیده‌تری را پشت سر می‌گذارد. همان-طور که آنها کدهای پیچیده‌تر را توسعه می‌دهند، طبیعتا باید تمرکز و مهارت‌های سازمانی بهبودیافته را نیز توسعه دهند. کدنویسی همچنین می‌تواند به آنها کمک کند انعطاف‌پذیری و ارتباطات خود را بهبود بخشند.

9- کدنویسی می‌تواند به تغییر جهان کودک کمک کند

کودکانی که زود شروع می‌کنند و از سنین پایین، کدنویسی را یاد می‌گیرند، پیشگامان آینده خواهند بود. فرزند شما می‌تواند با کار بر روی برنامه‌ها، رباتیک و سایر برنامه‌های محاسباتی که به شکل‌گیری بهتر آینده در بخش‌های آموزش، سلامت و انرژی کمک می‌کنند، زندگی خود را تغییر دهد.

10- کدنویسی در داستان‌سرایی به کودکان کمک می‌کند

ما از برنامه Scratch (اسکرچ) برای آموزش کدنویسی به کودکان استفاده می‌کنیم. این، یک زبان بصری است که توسط موسسه فناوری ماساچوست، توسعه پیدا کرده و برای هر نوع داستان‌سرایی، عالی است. چرا این برنامه، مهم است؟ داستان-سرایی از کودکان در تفکر رویه‌‌محور حمایت می‌کند و این مهارت‌ها بسیار مورد توجه دروس Scratch هستند. هنگام توسعه بازی‌های ویدئویی با Scratch، فرزندتان می‌تواند داستان‌های خود را کدنویسی کند. این برنامه، با غنی‌سازی تخیل کودکان، با سوق دادن آنها به مکان‌های دور و با شخصیت‌های عجیب و غریب، به کودکان کمک می‌کند تا با موقعیت‌های زندگی واقعی کنار بیایند.

تحقیقات نشان می‌دهد نوع فعالیت مغز در لحظات تخیلی، تقریبا مشابه فعالیت مغزی است که در سناریوهای زندگی واقعی، نشان داده شده است. با خواندن، بازی کردن یا حل یک مشکل در یک محیط تخیلی، کودک شما می‌تواند یاد بگیرد چگونه آن مساله را در واقعیت حل کند.

11- کدنویسی به کودکان کمک می‌کند تا به رویاهای خود برسند

دیک کاستلو، مدیرعامل سابق توییتر می‌گوید: «اگر بتوانید یک رایانه را برنامه‌نویسی کنید، می‌توانید به رویاهای خود برسید. یک رایانه به پیشینه خانوادگی و جنسیت شما اهمیت نمی‌دهد. فقط به این دلیل است که شما می‌دانید چگونه کدنویسی کنید اما ما فقط در تعداد کمی از مدارس آن را آموزش می‌دهیم. چرا؟»

12-  برنامه‌نویسی کلاس‌های تابستانی، کودکان را مشغول می‌کند

اردوهای برنامه نویسی FunTech (فان‌تک)، به صورت هفتگی در طول تابستان اجرا می‌شوند. شما با دانستن این موضوع که این برنامه، یک فعالیت ارزشمند است، خیال‌تان راحت خواهد بود. اردوهای برنامه‌نویسی در جنوب انگلستان، از ساعت 9 صبح تا 5 عصر ادامه دارد. این ساعت، دقیقا زمان مناسبی برای والدینِ شاغل است و به آنها امکان می‌دهد برنامه کاری‌شان را درباره یادگیری تابستانی فرزندشان برنامه‌ریزی کنند.

13-  کدنویسی به ثبات آینده شغلی کودک کمک می‌کند

بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی کمیسیون استخدام و مهارت‌های بریتانیا، تقریبا نیمی از مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)، به سختی پر می‌شوند. با توجه به اینکه در دهه آینده، فرزند شما، به طور بالقوه، به سن اشتغال می‌رسد، داشتن پیشینه برنامه‌نویسی، می‌تواند به این معنا باشد که در دهه 2020، تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. برای یافتن شغل مناسب، نباید ترسی وجود داشته باشد.

نه تنها، این موضوع، بلکه با وجود نگرانی واقعی مبنی بر اینکه ربات‌ها و هوش مصنوعی قرار است در 10 سال آینده، برخی از وظایف شغلی را حذف کنند، هرگز زمان بهتری از این لحظه، برای یادگیری کدنویسی توسط فرزندتان وجود ندارد.

بر اساس نتایج نظرسنجی انجمن سلطنتی هنرها، فناوری می‌تواند برخی از نقش‌های شغلی پیش پاافتاده را از بین ببرد و احتمالا چهار میلیون شغل در معرض خطر باشد. آنها نظرات کارفرمایان بریتانیا را بررسی کردند که 13 درصد معتقدند بیش از 30 درصد مشاغل تا سال 2027 خودکار خواهد شد. با تقاضای فزاینده برای مهارت‌های برنامه‌نویسی رایانه‌ای که متاسفانه با متقاضیان شغلی مناسب، مطابقت ندارد، بازار کار دیجیتال، بازاری است که همچنان به رشد سریع خود ادامه می‌دهد.

در این رابطه، FunTech (فان‌تک)، چگونه می‌تواند به کودک شما در یادگیری کدنویسی کمک کند؟ این برنامه، از سال 1996 به توسعه مهارت‌های فنی کودکان، کمک کرده و مدارس فناوری و اردوهای تابستانی را از طریق برنامه‌های یادگیری مبتنی بر سرگرمی برگزار می‌کند. همه کلاس‌ها، دوره‌ها و اردوها، برای ارایه برنامه‌ سرگرم‌کننده، تعاملی و خلاقانه به کودکان طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها، نه تنها فرزندتان را آموزش می‌دهد، بلکه او را خارج از ترم، سرگرم و اشتیاق به فناوری را تقویت می‌کند.

یکی از کمپ‌های تابستانی که از مکان‌های مختلف، در سراسر لندن و جنوب انگلستان اجرا می‌شود، Scratch with Ozobot است که از دوشنبه تا جمعه، ساعت 9 صبح تا 5 عصر اجرا می‌شود و برای کودکان 7 تا 10 سال، مناسب است. این فضا، محیط اید‌ه‌آل برای آموزش کدنویسی به فرزندتان است و در قالب امن و سرگرم‌کننده، او را در طول برنامه هفته، درگیر می‌کند. فرزندتان از طریق Scratch، با حمایت مربیان متخصص، کدنویسی را یاد می‌گیرد. Scratch یک برنامه ملی مشهور است که از یک رابط کشیدن و رها کردن، برای کارهای برنامه‌نویسی استفاده می‌کند و به کودک، اجازه می‌دهد با کودکان دیگر در پروژه‌ها همکاری کند از جمله کارهای کدنویسی مانند توسعه بازی‌ها، انیمیشن‌ها، داستان‌ها و صداها. این برنامه، به کودکان کمک می‌کند مشکلات‌شان را خلاقانه، حل و ایده‌های‌شان را بیان کنند. اردوهای برنامه‌نویسی کودکان FunTech بسیار محبوب هستند و سریع، تکمیل می‌شوند. جست‌وجوی دوره‌ها برای کمک به فرزندتان در یادگیری کدنویسی، مزایای فراوانی برای او، هم در مدرسه و هم در آینده شغلی‌اش دارد. این اتفاق، می‌تواند شروع آینده روشن برای فرزند شما باشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *