افزودن شرکت چینی «تیاندی» به فهرست سیاه آمریکا

فروشنده فناوری نظارت تصویری به ایران تحریم شد

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

شرکت اینتل مستقر در ایالات متحده می‌گوید تجارت با شرکت چینی فناوری‌های تیاندی (Tiandy Technologies) را متوقف کرده است.

به گزارش عصر ارتباط فناوری تشخیص چهره در دفتر مرکزی شرکت تیاندی واقع در تیانجین چین، در 22 فوریه 2019 ارایه شد. در همین رابطه، دولت بایدن، اخیرا این شرکت فناوری نظارت تصویری چینی را که گفته می‌شود در سرکوب اویغورها در چین دخیل است و بر اساس ادعای رسانه‌ها، فناوری ساخت آمریکا را در اختیار ایران قرار داده، در فهرست سیاه قرار داد.

بر اساس گزارش قبلی NBCnews، شرکت تیاندی که در لیست سیاه قرار دارد، نرم‌افزار تشخیص چهره خود را برای کمک به مقامات چینی در شناسایی اویغورها یا سایر اقلیت‌های قومی و همچنین جداول بازجویی «هوشمند» طراحی کرده است.

تحریم‌های اخیر وزارت بازرگانی علیه تیاندی، شرکت‌های آمریکایی را از صادرات قطعات به این شرکت منع می‌کند.

در همین راستا شرکت اینتل، غول نیمه‌هادی مستقر در کالیفرنیا، پردازنده‌هایی را برای سیستم‌های ضبط ویدئوی شبکه‌ای تیاندی ارایه کرده اما قبل از اعلام تصمیم تحریم‌ها، اینتل ارجاع به تیاندی را از ‌سایت خود حذف کرد.

پنی بروس، سخنگوی شرکت اینتل به ان‌بی‌سی‌نیوز گفت که این شرکت پس از بررسی داخلی، تجارت خود را با تیاندی متوقف کرد.

شرکت فناوری‌های تیاندی، به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد. از دست دادن ارتباط تجاری با  اینتل، یک شکست بالقوه جدی برای تیاندی به عنوان یک شرکت خصوصی مستقر در شهر شمالی تیانجین است که در بین شرکت‌های نظارت تصویری برتر در چین و جهان قرار دارد.

طبق یک نظرسنجی صنعتی، این شرکت در سال 2021، بیش از 800 میلیون دلار درآمد حاصل از فروش داشت. این شرکت می‌گوید در بیش از 60 کشور شعبه دارد.

ان‌بی‌سی نیوز اوایل ماه گزارش داد که مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا در نامه‌ای از دولت بایدن خواسته تا فعالیت تیاندی را بررسی و با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در چین و ایران، تحقیق کند که آیا این شرکت باید تحت قوانین ایالات متحده تحریم شود یا خیر. روبیو اعمال تحریم‌ها را «کار درست» خواند اما تاکید کرد اقدامات بیشتری لازم است.

وی در ایمیلی آورده است: «حزب کمونیست چین برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی خود از شرکت‌های فناوری سلاح استفاده می‌کند. وزارت بازرگانی باید در استفاده از همه ابزارهای موجود برای شناسایی و مجازات بازیگران بد، تهاجمی‌تر عمل کند.»

وزارت بازرگانی با اعلام این تحریم‌ گفت: تیاندی در اجرای کمپین سرکوب، بازداشت دسته جمعی و نظارت با فناوری پیشرفته بر اویغورها، قزاق‌ها و سایر اعضای گروه‌های اقلیت مسلمان در نقض حقوق بشر و سوءاستفاده در منطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور نقش داشته است.

همچنین بنا به ادعاهای مطرح‌شده، این شرکت با فروش محصولاتی که شامل قطعات ساخت آمریکا می‌شود، به ایران، امکان دستیابی به فناوری ساخت آمریکا را داد که بر اساس اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، تحت تحریم‌های ایالات متحده است. مدافعان حقوق بشر و قانون‌گذاران نگرانند که مقامات ایران از فناوری نظارت تصویری تیاندی، برای مقابله با اعتراضات ضدحکومتی در کشور استفاده کنند.

هنوز مشخص نیست ایران چگونه از فناوری تیاندی استفاده می‌کند، این شرکت فناوری، دقیقا چه تجهیزاتی ارایه می‌کند و چگونه ممکن است به دولت درباره استفاده از آن مشاوره دهد. با این حال، کارشناسان می‌گویند دولت ایران با الگوگرفتن از روش چین برای استفاده از فناوری دیجیتال به منظور تقویت کنترل و مقابله با منتقدان و مخالفان است.

شرکت تیاندی، یکی از 36 شرکت و سازمانی است که اخیرا به فهرست نهاد وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شد که در آن شرکت‌هایی که فعالیت‌های خلاف منافع امنیت ملی ایالات متحده دارند، در فهرست سیاه قرار می‌دهد.

تیاندی درباره جدول بازجویی این شرکت برای مقامات چینی، پستی منتشر کرده مبنی بر اینکه «بازجویی با یک کلیک» و «پروف ریدینگ»  ارایه می‌کند. این شرکت می‌گوید با این اقدام، کارآیی بازجویی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *