ایران، عراق و کویت هدف قرار گرفتند

افشاگری از عملیات مخفی ارتش آمریکا و توییتر

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

آسیه فروردین – در اخبار و گزارش‌ها آمده بود که توییتر به درخواست ارتش ایالات متحده، برخی از حساب‌های فعال در این پلتفورم اجتماعی را در وایت لیست (فهرست سفید) قرار داده بود. این حساب‌ها برای انتقال محتوای شکل‌دهنده افکار در سراسر عراق، ایران، کویت و خاورمیانه استفاده می‌شد.

مرکز این عملیات روانی سایبری در فورت گوردون، محل استقرار افسران درجه‌دار اطلاعات نظامی و اطلاعاتی است که حملات شبکه‌ای از سوی دشمنان مختلف مانند حملات دولت- ملت، تروریست‌ها و هکتیویست‌ها را تحت‌نظر دارند و به آن پاسخ می‌دهند.

در هشتمین افشاگری ایلان ماسک، مالک جدید توییتر، درباره اقدامات مدیریت سابق (جک دورسی)، مشخص شد توییتر به درخواست ارتش آمریکا، عملیات جنگ روانی در خاورمیانه را با حفاظت داخلی و ویژگی حساب کاربری تاییدشده اجرا کرده است. (تیک آبی). ماسک هشتمین افشاگری‌اش را تحت‌فایل‌های توییتر از طریق لی فانگ، نویسنده سایت خبری Intercept انجام داد.

فانگ در یک‌سری توییت، مکاتبات بین توییتر و سنتکام فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) را فاش کرد که در آن درخواست گنجاندن حساب‌هایی شده که بخشی از عملیات روان‌شناختی سنتکام در لیست حفاظتی (وایت لیست) و اعطای علامت حساب تاییدشده است.

فانگ نوشت: مدیران توییتر سال‌ها ادعا کردند که این شرکت، تلاش کرده کمپین‌های تبلیغاتی مخفی تحت حمایت دولت را در پلتفرم خود شناسایی و خنثی کند.

  • توییتر: از عملیات روانی تا افشاگری

با این حال، توییتر با قرار دادن برخی حساب‌های عملیات روانی در وایت لیست، به درخواست ارتش ایالات متحده، حفاظت داخلی را فراهم کرد.

وی افزود: توییتر از این حساب‌های محافظت‌شده برای انتقال محتوای شکل‌دهنده افکار در سراسر عراق، کویت و خاورمیانه استفاده می‌کند.

 فانگ افزود: سنتکام ابتدا ارتباط مستقیم خود را با این حساب‌ها فاش کرد اما به مرور زمان، استراتژی خود را تغییر داد و ارتباط خود را پنهان کرد.

به گفته فانگ، پیوند بین توییتر و ارتش ایالات متحده به پنج سال قبل بازمی‌گردد و توییتر به‌هیچ‌وجه در این حساب‌ها دخالت نمی‌کند، حتی اگر این اقدام به معنای سوءاستفاده آشکار از پلتفرم باشد.

در نامه‌ ناتانیل کاهلر، یک افسر سنتکام، در تاریخ 26 ژوئیه 2017، که توسط فانگ به اشتراک گذاشته شد، کاهلر فهرستی از حساب‌های عربی را که ایالات متحده برای انتشار موثرتر برخی پیام‌ها استفاده می‌کند، به یکی از مقامات تیم سیاست عمومی شرکت ارسال کرد. از آنها با «علامت حساب تاییدشده» و  از سایر حساب‌ها در قالب وایت لیست در برابر شکایات و مداخلات سایبری محافظت می‌کرد.

کاهلر به مقام توییتر گفته است که برخی از حساب‌های سنتکام، با هشتگ وارد این فهرست نشده‌اند و ممکن است به آنها برچسب ربات داده شده باشد.

او همچنین خاطرنشان کرد تعداد انگشت‌شماری، طرفداران زیادی جمع‌آوری کرده‌اند و فرماندهی مستقر در خاورمیانه قصد دارد آنها را بازیابی کند. این افسر سنتکام اعلام کرده در صورت لزوم، می‌تواند اسناد بیشتری از سنتکام و فرماندهی نیروهای ویژه ارایه کند.

فانگ نیز اظهار داشت که توییتر در حال گسترش سیستم تشخیص سوءاستفاده از خود، برای شناسایی رفتارهای مخرب و مرتبط با داعش و سایر سازمان‌های تروریستی فعال در خاورمیانه است. در نتیجه، به طور منظم با گروه‌های حامی تروریست تحت نظارت ارتش آمریکا همکاری داشته است.

فانگ مشاهده کرد که کاهلر در همان روز مکاتبات قبلی، جدولی از 52 حساب را ایمیل کرد.

وی همچنین درخواست خدمات اولویت‌دار برای شش حساب، از جمله حساب «yemencurrent@» که برای توزیع اطلاعات مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در یمن است، ارسال کرد.

فانگ اظهار داشت حساب‌های اضافی در این فهرست از سازمان تروریستی YPG/PKK موردحمایت ایالات متحده در سوریه و احساسات ضدایرانی در عراق حمایت می‌کنند.

حساب کاربری “@yemencurrent” که در آن زمان به حالت تعلیق درآمد، ادعا کرده که حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده واقعی، بوده و تروریست‌ها را کشته‌اند نه غیرنظامیان و اینکه حواسش به محتوای پیام‌های ارسال‌شده، بوده است.

فانگ فاش کرد که حساب دیگری در کویت، مشکلات قانونی ایجاد می‌کند. زمانی که سنتکام شروع به استفاده از حساب “@dala2el” در یمن برای ارسال پست علیه سوریه کرد، توییتر به درخواست فرماندهی سنتکام، یک برچسب حفاظتی و معافیت اعمال‌نشده برای این حساب‌ها معرفی کرد که به ربات‌های ضداسپم اجازه می‌داد به این حساب‌ها اضافه شوند. این حساب‌ها در برابر تعلیق حساب و اتوماسیون ایمن است که دیده شدن آنها را کاهش می‌دهد.

فانگ گفت که حساب‌های وابسته به سنتکام اغلب در کمپین‌های افترا علیه ایران در حمایت از منافع آمریکا در خاورمیانه شرکت می‌کنند.

  • آگاهی قبلی توییتر

فانگ ایمیلی را که توسط یکی از کارمندان توییتر به نام لیزا رومن، برای یکی از مقامات پنتاگون نوشته شده بود، فاش کرد. در این ایمیل بیان شده بود مدیریت ارشد توییتر نیز از عملیات اساسی پنتاگون آگاه بوده است. در این پیام، نماینده توییتر به نماینده پنتاگون اطلاع داد که آنها قادر به تایید صحت رابطه بین حساب‌ها و ارتش ایالات متحده نیستند و خواستار تایید این حساب‌ها هستند.

به گفته فانگ، بسیاری از این حساب‌ها تا ماه می به پست کردن ادامه دادند.

وی در مطالعه آگوست توسط مرکز مشاهدات اینترنتی استنفورد نوشت: برخی از حساب‌های مرتبط با پنتاگون که ایالات متحده در فیس‌بوک، توییتر و تلگرام برای عملیات روانی استفاده می‌کند و اطلاعات نادرست با عکس‌های پروفایل تحریف‌شده توسط توییتر، محافظت شده و توییتر از آن زمان این حساب‌ها را به حالت تعلیق درآورده است.

  • تعلیق بیش از 150 حساب کاربری

توییتر و فیس‌بوک در ماه آگوست اعلام کردند که بیش از 150 حساب کاربری متعلق به شبکه‌ای را که اطلاعات نادرست بین‌المللی به نفع آمریکا توزیع می‌کرد، مسدود کرده‌اند.

بعد از این ماجرا، کالین کال، معاون وزیر دفاع برای سیاست دفاعی، تحقیقاتی را درباره فعالیت‌های تمامی واحدهای عملیات اطلاعات نظامی انجام داد.

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز اظهار داشت که نه فیس‌بوک و نه توییتر، هیچ اطلاعاتی درباره حساب‌های بسته‌شده به پنتاگون ارایه نکرده‌اند.

به گفته وی، شیوه‌های تجاری واحدهایی که عملیات پشتیبانی اطلاعات نظامی را به عنوان فعالیت‌های جنگ روانی انجام می‌دهند، بررسی می‌شود.

وی گفت: فعالیت‌های جنگ روانی توسط واحد روابط عمومی ارتش ایالات متحده انجام نمی‌شود، بلکه توسط واحدهایی انجام می‌شود که هم در داخل و هم در خارج از ارتش فعالیت دارند.

رایدر اظهار داشت: عملیات پشتیبانی اطلاعات نظامی که قبلا به عنوان عملیات روانی شناخته می‌شد، یکی از قابلیت‌های وزارت دفاع است که قدمت آن به اندازه مفهوم جنگ است. این عملیات در چارچوب منافع بین‌المللی ما انجام می‌شود. این اقدامات مطابق با قوانین آمریکا و سیاست‌های وزارت دفاع است و روند مناسبی برای اطمینان از این امر وجود دارد.

  • حمایت از افشاگری

فایل‌های توییتر ایلان ماسک، از افشای خبرنگارانی که درباره سوابق داخلی توییتر در هفته‌های گذشته تحقیق کرده‌اند، حمایت کرده است.

این رشته توییت‌ها، که توسط رهبری جدید توییتر و روزنامه‌نگاران مستقل با نام مستعار «فایل‌های توییتر» شناخته می‌شوند، به عنوان تلاشی برای نشان دادن این موضوع هستند که دولت قدیمی توییتر، صداهای محافظه‌کاران را به دلیل اعتقادات سیاسی خود خفه کرده است.

در بخش هفتم از پرونده‌های توییتر، ایلان ماسک، توییتی از مایکل شلنبرگر، روزنامه‌نگار مستقل را بازنشر کرد که در آن ادعا می‌کرد الویس چان، مامور ویژه FBI سانفرانسیسکو، مدیران توییتر را تحت فشار قرار داده و مسائل خاصی را هدایت کرده است. مانند عبارت پرونده هانتر بایدن درباره پسر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا.

او توضیح داد که قصد انجام چه کاری را دارد. ماسک قبلا جیمز بیکر، معاون سابق مشاور عمومی توییتر و مشاور عمومی سابق اف‌بی‌آی، را کنار گذاشت و دلیل آن را نقش بالقوه او در سرکوب مطالب حیاتی برای گفتمان عمومی عنوان کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *