افزایش همکاری و هماهنگی ارتش‌ها

ناتو حملات سایبری را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

دانیال رمضانی – با فشار یک دکمه، سربازی که یک لپ‌تاپ در دست دارد، جرقه‌هایی را روی تخته مدار می‌فرستد که باعث می‌شود ژنراتور برق با بلندتر شدن صدای بوق، چشمک قرمز بزند. این، نشان‌دهنده زیرساخت‌های قدرت یک کشور است که تحت یک حمله سایبری قرار گرفته است.

پاسکان داویس در یورونیوز نوشت: اگرچه نقشه تخته‌های مدار، جزیره‌ای خیالی با خیابان‌هایی به نام‌های «خیابان بلاک‌چین» و «خیابان مکینتاش» را به تصویر می‌کشد اما ممکن است یک حمله سایبری واقعی به این اندازه قابل مشاهده نباشد. با این حال، اثرات آن بر زیرساخت‌ها می‌تواند به همان اندازه ویرانگر باشد و باعث از دست دادن برق یا آب منازل شود.

این سناریو، فقط یک شبیه‌سازی است اما به عنوان یک مکان آموزشی برای سربازان محدوده سایبری ناتو در تالین پایتخت استونی عمل می‌کند. در محدوده سایبری CR14 ناتو، حدود 145 فرمانده در محل، از 30 کشور دارد که اکثر آنها کشورهای عضو ناتو و برخی غیرعضو هستند و درباره نحوه جلوگیری از حمله سایبری آموزش می‌بینند.

این عملیات شبیه‌سازی درون ساختمان سه طبقه است. طبقه اول جایی است که غذا و نوشیدنی دارد و برخی نوآوری‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. طبقه دوم برای آموزش است و همراه داشتن تلفن در این طبقه مجاز نیست. طبقه سوم جایی است که عمل واقعی اتفاق می‌افتد اما ورود روزنامه‌نگاران ممنوع است.

  • اوکراین و ماده 5

احتمال افزایش حملات سایبری در پی جنگ اوکراین وجود دارد. این، چیزی است که استونی از Web War One آموخت. عملیات سایبری یک هفته‌ای ناتو، که چندی پیش انجام شد، به طور سالانه اتفاق می‌افتد. این شبه‌عملیات، امسال بیشترین شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده که البته با توجه به جنگ در اوکراین، جای تعجب ندارد.

دیوید کاتلر، دستیار دبیرکل در امور اطلاعات و امنیت درناتو گفت: «آنچه در اوکراین دیده‌ایم واقعاً حملات سایبری بی‌وقفه از ماه فوریه، درست قبل از شروع جنگ است». عملیات سایبری اضافی در حال انجام است. برخی از این عملیات‌ها با اطلاعات نظامی روسیه، مرتبط بوده‌اند و به وضوح برای ایجاد اثرات روانی و اتمام منابع دفاع سایبری طراحی شده‌اند تا مجددا نقشی را که حمله سایبری در یک بحران ایفا می‌کند، برجسته کند.

ناتو حملات سایبری را چنان جدی می‌گیرد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سال جاری گفت که حملات سایبری علیه یکی از اعضای ناتو می‌تواند باعث ایجاد ماده 5 یعنی  article 5شود، به این معنا که حمله به همه اعضای ناتو تلقی می‌شود و ائتلاف ناتو  می‌تواند به آن واکنش نشان دهد.

جنگ در اوکراین، کشاورزی این کشور را تهدید کرده است.

  • حقیقت ماجرا

بازگشت به محدوده سایبری و داستان‌های ساخته‌شده برای شرکت‌کنندگان به منظور حل آن، شامل جزیره ساختگی  «Icebergen» می‌شود که محل زندگی کشورهای عضو ناتو است. در این زمینه،«Anduaria»  و ««Harbardus، دشمن هستند. این وضعیت در اوکراین، از نظر چگونگی وقوع اتفاق، که جدیت بیشتری به همراه دارد، نشان می‌دهد دیگر آن‌قدرها هم ساختگی نیست. این، تفاوتی است که این موضوع به همراه دارد. اگرچه خطوط داستانی توسط شرکت‌کنندگان و ناتو، بسیار مخفی نگه‌داشته می‌شود، آنها می‌گویند که این امر، می‌تواند شامل حملات زیرساختی، نفوذ به شبکه و تهدیدات بالقوه داخلی باشد.

مارکوس ریهون، فرمانده اصلی دفاع نیروهای دفاعی فنلاند بر این باور است که تمرکز این شبه‌عملیات بر این است که چگونه هر کشور شرکت‌کننده، اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد و می‌تواند در صورت حمله، به جای رقابت، به دیگری کمک کند.

این عملیات سپرهای قفل‌شده نامیده می‌شود؛ یک تمرین واقعی که کشورها، واکنش نشان می‌دهند و به دیگران کمک می‌کند. این موضوع، تمرکز را بر همکاری قرار می‌دهد، نه چیز دیگر. اگر شروع به رقابت کنید، در موقعیتی قرار می‌گیرید که در آن چیز زیادی با هم شریک نمی‌شوید، زیرا می‌خواهید در موقعیت مناسبی در عملیات سپرهای قفل‌شده باشید و با اشتراک‌گذاری، امتیاز کسب کنید.

البته، همیشه یک جنبه رقابتی وجود خواهد داشت به این معنا که همه تکنسین‌ها می خواهند مسائل فنی را خودشان حل کنند و اولین کسانی باشند که آنها را حل می‌کنند. بنابراین از این نظر، این یک عنصر رقابتی در تمرین است. اگرچه سوئد در حال حاضر عضو ناتو نیست، اما ممکن است به زودی اعضای ناتو به سرعت از درخواست این کشور برای پیوستن به این ائتلاف در کنار همسایه فنلاند پس از تهاجم روسیه به اوکراین استقبال کنند. این، اولین بار نیست که سوئد در برنامه‌های آموزشی ناتو شرکت می‌کند.

حدود 10 یا 12 سال است که حضور در این تمرین وجود داشته، بنابراین چیز جدیدی نیست. تصاویر بیانگر آزمایش‌های امنیت سایبری است که در محدوده سایبری ناتو انجام می‌شود اما برای ما کار کردن با یکدیگر در زمینه دفاع سایبری خوب است. ما چیزهای زیادی یاد می‌گیریم و فکر می‌کنم می‌توانیم چیز جدیدی را درباره نحوه کار به ناتو بیاوریم. اگرچه سوئد و فنلاند قبلا در اینجا حضور داشته‌اند اما حضور آنها امسال برای این کشورها مهم بوده است.

مارکوس ریهونن، فرمانده ارشد دفاعی نیروهای دفاعی فنلاند می‌گوید: «امسال در توانایی و تبادل اطلاعات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. من واقعا احساس غرور کردم که صمیمانه با من رفتار شد. بخشی از این امر به این دلیل است که با افرادی در اینجا قدم می‌زنم که به نوعی به عنوان یک متحد با من رفتار می‌کنند. من مشتاقانه منتظر برخورداری دو کشور فنلاند و سوئد از سطح بالای امنیت سایبری هستم که برای ناتو نیز بسیار سودمند است. این، چیزی است که ناتو به من اطلاع داده و بسیار مشتاقانه منتظر الحاق و ادغام در آینده هستند.

  • نوآوری‌های فنی

ناتو با استارتاپ‌های متعدد امنیت سایبری در فنلاند و سوئد، دلایلی  هیجان‌انگیز درباره پیوستن کشورها دارد. ما بسیار مشتاقانه منتظریم از فنلاند و سوئد در اکوسیستم نوآوری خود استقبال کنیم تا از برتری فناوری خود محافظت کنیم.

منظور این است که آنها در حال حاضر شرکا یا دعوت کنندگان در سطح جهانی هستند و متحدان نزدیک واقعی نیز وجود دارند. تهدید فضای سایبری واقعی و در حال رشد است. ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در تقویت دفاع سایبری و تخصص بیشتر داشته باشیم و به‌ویژه با بخش خصوصی همکاری خود را افزایش دهیم.

دیوید ون ویل، دستیار دبیر کل ناتو در حوزه چالش‌های امنیتی نوظهور معتقد است این دو کشور (فنلاند و سوئد)، خصوصا در زمینه نوآوری، بسیار توانا هستند. آنها سابقه تعامل قوی با بخش خصوصی خود دارند. آنها دارای اکوسیستم‌های نوآوری در حال شکوفایی هستند.

به گفته ون ویل، همکاری با بخش خصوصی و دانشگاه برای دفاع سایبری بسیار مهم است و می‌توان آن را در نحوه کمک شرکت‌هایی مانند استارلینک و مایکروسافت به اوکراین مشاهده کرد. ناتو متعهد به حفظ برتری فناوری خود است. مانور‌هایی مانند ائتلاف سایبری به ما کمک می‌کند تا فناوری‌های جدید را آزمایش کرده و در عمل به کار ببریم.

در ساختمان محدوده سایبری ناتو، نوآوری به شکل اولین اسکوترهای 5G جهان که در راهروهای طولانی چرخ می‌زنند، به نمایش گذاشته می‌شود. اگرچه فقط موضوعاتی برای الهام گرفتن وجود دارد اما نحوه حمل‌ونقل نشان می‌دهد کار کردن روی 5G، ممکن است، مورد تهدید قرار گیرد. به طور مشابه، یک شبیه‌ساز کشتی جنگی نیز وجود دارد که در صورت هک شدن نقشه دیجیتالی، ممکن است کشتی مورد استفاده و ناپدید شدن کشورها یا جزایر، مورد حمله سایبری قرار گیرد.

بزرگ‌ترین آزمون برای کشورهای شرکت‌کننده در زیرساخت‌هایی مانند چراغ‌های خیابانی، تامین آب و گرمایش، در معرض حملات سایبری است. در دنیای واقعی، این، یک تهدید جدی است که اوکراین از اکتبر پس از شروع حمله روسیه، آن را تجربه کرده است. زیرساخت‌های انرژی این کشور، یعنی حدود 30 درصد از نیروگاه‌ها در سراسر کشور، ویران و سبب شده بسیاری از آنها در زمستان بدون گرمایش یا نور باشند.

گرجستان، همسایه روسیه نیز نگران حملات سایبری است. این کشور که عضو ناتو نیست، پس از فروپاشی شوروی، 13 سال پیش در یک جنگ پنج‌روزه مورد حمله روسیه قرار گرفت. بسیاری از زیرساخت‌های گرجستان نیز در طراحی و نصب وابسته به شوروی (سابق) است.

نیکا گوگیندزه از وزارت دفاع گرجستان درباره امنیت سایبری گفت: امنیت سایبری برای وزارت دفاع، یک اولویت‌ اصلی است زیرا با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم. او گفت که هفته امنیت سایبری ناتو به او اجازه داده تا همکاری سایبری گرجستان با سایر کشورها را بهبود بخشد.

به گفته وی، هدف فعالیت، بهبود هماهنگی با متحدان، ماهیت آن و کاهش زمان یافتن راه‌های جدید برای برقراری ارتباط در زمان بحران حملات سایبری است. بنابراین هدف، محقق شده و این امر مایه خوشحالی است. همان‌طور که هفته امنیت سایبری، به پایان می‌رسد، بدیهی است هرگونه اثر سایبری از عملیات‌های شبیه‌سازی که در این هفته رخ داده و همه لاگین‌های ایمیل نیز پاک شده و هفته جدیدی برای عملیات آموزش سایبری جدید آغاز می‌شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *