6 پیش‌بینی از امنیت سایبری در سال 2023

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

سعید میرشاهی – همزمان با پایان سال 2022، اکنون زمان آن فرا رسیده که درباره 365 روز گذشته نتیجه‌گیری کنیم و نگاه دقیق‌تری به آنچه سال 2023 برای صنعت نرم‌افزارهای امنیتی به ارمغان خواهد آورد، بیندازیم.

در طول 12 ماه گذشته، روندها در حال رشد بوده و نگاه‌ها را به آینده امنیت سایبری در جهان جلب کرده است. در این میان، استفاده از خدمات VPN به طور تصاعدی به عنوان یک سلاح دفاعی در بین کاربران روزمره در دوره ناآرامی و جنگ در سراسر جهان رشد کرد؛ از جنگ در اوکراین گرفته تا اعتراضات در ایران و نیز درگیری دولت و شورشیان منطقه تیگرای در اتیوپی.

شهروندان برای دور زدن محدودیت‌های اینترنت و محافظت از ناشناس بودن آنلاین، بیشتر از همیشه به بهترین ارایه‌دهندگان VPN روی آوردند.

 همزمان، کار از راه دور همچنان به رشد بیشتر خود در بسیاری از سازمان‌ها ادامه می‌دهد. این موضوع، چالش‌های امنیتی جدیدی را ایجاد می‌کند که بسیاری از بخش‌ها اغلب در تلاش هستند تا با آنها مواجه شوند.

مجرمان سایبری نیز باهوش‌ترشده‌اند و این موضوع استراتژی دفاعی چندوجهی در برابر بدافزارها را برای کاربران و سازمان‌ها، به یک ضرورت واقعی تبدیل می‌کنند.

در همین زمینه، کیارا کاستر در ‌سایت تکرادار، شش پیش‌بینی برتر در حوزه امنیت سایبری در سال 2023 را واکاوی کرده است.

  1. حرکت به سمت پایداری

با توجه به افزایش مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و بحران انرژی که بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه اروپا را فلج کرده، چرخش قوی‌تر علیه سیاست‌های پایدار، موضوعی است که در سال 2023 در هر نوع کسب‌وکاری گسترده‌تر خواهد شد. بخش امنیت سایبری نیز از این امر مستثنی نیست.

استیو سانتاماریا، مدیرعامل Folio Photonics می‌گوید: «تا سال 2025، مراکز داده بیش از 3 درصد از برق جهان را مصرف خواهند کرد و ذخیره‌سازی داده می‌تواند بین 10 تا 30 درصد از مصرف انرژی کلی یک مرکز داده را تشکیل دهد. این امر باعث ایجاد فشاری در صنعت به سمت فناوری‌های ذخیره‌سازی پایدار می‌شود که نسبت به سخت‌افزار قدیمی از نظر انرژی کارآمدتر هستند.»

این روند همچنین با این واقعیت تقویت می‌شود که اکثریت بزرگ مصرف‌کنندگان یعنی بیش از 80 درصد معتقدند احتمال بیشتری برای حمایت از مشاغل با شیوه‌های اجتماعی و زیست محیطی قوی وجود دارد.

  1. افزایش راه‌حل‌های مبتنی بر ابر

برایان داناگان، معاون مهندسی  Retrospectمی‌گوید: «آزادی و انعطاف‌پذیری، عملا به شعار هر متخصص حرفه‌ای مدیریت داده در سال آینده تبدیل خواهد شد.»

با افزایش روزافزون افرادی که از خانه کار می‌کنند، رایانش ابری به هسته اصلی اکثر زیرساخت‌های محل کار تبدیل شده است. این بدان معناست که فشار جدیدی برای به حداقل رساندن خطرات امنیتی این نوع محیط وجود دارد. همزمان، برخی کارشناسان نیز نیاز به بهبود بازار شبکه‌های ابری فعلی را برای واکنش موفقیت‌آمیز به تهدیدات سایبری جدیدی که کار از راه دور و ترکیبی ایجاد کرده، ابراز می‌کنند.

به همین دلیل راه‌حل‌های مش VPN جدید، مانند آنچه که توسط Netmaker ارایه شده، در تلاش برای بازسازی این صنعت هستند.

  1. پایان محبوبیت VPNها نزد متخصصان IT

در حالی که تعداد فزاینده‌ای از کاربران روزمره در طول سال گذشته، خدمات VPN ایمن را دانلود کرده‌اند، انتظار می‌رود کسب‌وکارها در 12 ماه آینده به سایر انواع نرم‌افزارهای امنیتی روی آورند.

دان باکسلی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران DH2i می‌گوید: «VPNها، محبوبیت خود را از دست خواهند داد زیرا اکنون یک راه‌حل قابل اجرا وجود دارد که می‌تواند به متخصصان فناوری اطلاعات کمک کند تا بر چالش‌های ذاتی آن غلبه کنند.»

باکسلی پیش‌بینی می‌کند در سال 2023 محیط نرم‌افزاری ‌تعریف‌شده (SDP) جایگزین VPNها به عنوان فناوری غالب برای اتصال ایمن کاربران و دستگاه‌های راه دور مختلف خواهد شد. این روند رو به رشد، شرکت‌های فناوری اطلاعات را تقویت می‌کند که با جستجوی گزینه‌های جایگزین، به افزایش حملات مبتنی بر VPN تجاری، واکنش نشان دهند.

  1. تهدید رو به رشد باج افزارها در دنیا

گزارش تهدید جهانی CrowdStrike 2022 نشان می‌دهد نشت داده‌های مربوط به باج‌افزار، ۸۲ درصد افزایش داشته است. در همان زمان، 4100 نقض اطلاعات عمومی در سال 2022 رخ داد که توییتر، Revolut و Uber تنها برخی از معروف‌ترین سازمان‌های مورد هدف هستند. چنین روندی، نشانه‌ای از توقف به این زودی‌ها را نشان نمی‌دهد‌.

سوریا واراناسی مدیر ارشد فناوری StorCentric  می‌گوید: «راه‌حل‌های کانال و کاربران نهایی، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی داده‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند و می‌توانند مطمئن‌ترین محافظت و امنیت اثبات‌شده در دنیای واقعی را ارایه دهند.»

به گفته وی، این امر، بدین معناست که ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند حالت قفل، اثر انگشت فایل، بلاک‌چین خصوصی و الگوریتم‌های راستی‌آزمایی قوی داده‌ها، پس از آن، از حالت « توصیه‌ای به ضروری»، تبدیل می‌شوند.

  1. رشد حملات موبایلی

همان‌طور که اشاره شد حملات بدافزار در حال افزایش است. به همین ترتیب، میزان زمانی که همه ما صرف گوشی‌های هوشمند می‌کنیم نیز در حال افزایش است. طبق گزارش Verizon دستگاه‌های تلفن همراه نسبت به یک سال قبل، به 53 درصد داده‌های حساس‌تر دسترسی دارند.

ناگفته نماند گوشی‌های هوشمند به طور فزاینده به هدف اصلی مجرمان سایبری تبدیل می‌شوند. این امر با وجود ارایه‌دهندگانی که ورای برخی از بهترین نرم‌افزارهای آنتی ویروس هستند، مطرح شده که پیشنهاد خود را برای محافظت از چندین جبهه و دستگاه مختلف شکل می‌دهند.

در شرکت‌های VPN نیز همین امر صدق می‌کند، زیرا آنها به طور فزاینده، خدمات خود را با ویژگی‌های محافظت از بدافزار در برنامه‌های VPN تلفن همراه خود ادغام می‌کنند. کارشناسان همچنین از کاربران می‌خواهند اقدامات بیشتری مانند روش‌های احراز هویت چندگانه برای ورود ایمن به حساب‌های شخصی یا دانلود نرم‌افزار مدیریت رمز عبور برای ایمن کردن جزییات ورود خود انجام دهند.

همچنین ضروری است یاد بگیرید چگونه علائم هک شدن گوشی را بشناسید و بر اساس هشدارها عمل کنید.

  1. مقررات بیشتر برای اینترنت باز

در نهایت، در سال 2022 شاهد تعداد فزاینده‌ای از کشورها در سراسر جهان بودیم که سعی می‌کردند اینترنت باز را مقررات‌گذاری و محدود کنند. در همین حال در شرایطی که دخالت بیش از حد دولت‌ها ممکن است آزادی آنلاین را تهدید کند، اما سیاست‌های حفظ حریم خصوصی برای به حداقل رساندن اطلاعات جمع‌آوری‌شده و به اشتراک گذاشته شده در مورد همه ما نیز ضروری است.

در همین راستا سال 2023 با لایحه حفاظت از داده‌های شخصی هند و ADPPA در ایالات متحده که در ژانویه مورد بررسی قرار می‌گیرد، پیشرفت‌های جدید در این زمینه آغاز می‌شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *