گوگل رقیب ChatGPT را معرفی کرد

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

به گزارش فارس به نقل از وایرد، شرکت گوگل امروز اعلام کرد که یک چت بات به نام بارد (Bard) را در هفته‌های آینده عرضه خواهد کرد. به نظر می‌رسد این راه‌اندازی پاسخی به ChatGPT، چت بات پرطرفدار هوش مصنوعی است که توسط استارت‌آپ OpenAI با بودجه مایکروسافت توسعه یافته است.

ساندار پیچای مدیر عامل گوگل، در یک پست وبلاگی نوشت که بارد در حال حاضر در دسترس تست‌کنندگان مورد اعتماد است و برای قرار دادن دانش بسیاری در پشت یک رابط مکالمه ای طراحی شده است. این مدل از یک نسخه کوچکتر از مدل هوش مصنوعی قدرتمند به نام لامدا استفاده می کند که اولین بار گوگل در ماه می 2021 آن را معرفی کرد و مبتنی بر فناوری مشابه ChatGPT است. این شرکت می گوید این وییگی به آن امکان می دهد چت بات را به کاربران بیشتری ارائه دهد و برای کمک به رفع چالش های مربوط به کیفیت و دقت پاسخ های چت بات، بازخورد جمع آوری کند.

گوگل و OpenAI هر دو در حال ساخت ربات‌های خود بر روی نرم‌افزار تولید متن هستند. نیاز به کاهش نقص‌ها و این واقعیت که این نوع نرم‌افزار را نمی‌توان به راحتی با اطلاعات جدید به‌روزرسانی کرد، امیدها را برای ساخت محصولات جدید قدرتمند و پرسود از جمله پیشنهاد اینکه چت‌بات‌ها می‌توانند جستجوی وب را متحول کنند؛ به چالش می‌کشد.

پیچای همچنین گفت که گوگل قصد دارد فناوری زیربنایی را از طریق یک API در دسترس توسعه دهندگان قرار دهد (همانطور که OpenAI با ChatGPT انجام می دهد) اما در مورد آن جدول زمانی ارائه نکرد.

هیجان سرسام آور الهام گرفته شده از ChatGPT منجر به این گمانه زنی شده که گوگل برای اولین بار در سال های اخیر با چالش جدی برای تسلط دیگران بر جستجوی وب خود مواجه است. مایکروسافت که اخیراً حدود 10 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده؛ امروز یک رویداد رسانه‌ای با خالق ChatGPT در ساعت 21:30 به وقت ایران برگزار می‌کند که گمان می‌رود به ویژگی‌های جدید موتور جستجوی بینگ متعلق به این شرکت، مربوط می‌شود. سام آلتمن مدیر عامل OpenAI، اندکی پس از اعلام گوگل، عکسی از خود با ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، توییت کرد.

توانایی ChatGPT که نوامبر گذشته توسط OpenAI راه‌اندازی شد در پاسخ به سؤالات پیچیده با انسجام و وضوح ظاهری، بسیاری از کاربران را در رویای انقلابی در آموزش، تجارت و زندگی روزمره غرق می کند. اما برخی از کارشناسان هوش مصنوعی توصیه می‌کنند که باید در مورد استفاده از آن احتیاط کنید.

ChatGPT بر روی ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد (GPT) ساخته شده است، مدل هوش مصنوعی که به عنوان یک ترانسفورماتور شناخته می شود و برای اولین بار در گوگل اختراع شد و رشته ای از متن را می گیرد و اتفاقات بعدی را پیش بینی می کند. ChatGPT با ارائه بازخورد به پاسخ‌های مختلف به مدل هوش مصنوعی دیگر (که خروجی را دقیق تنظیم می‌کند) GPT را بهبود می‌بخشد.

به اعتراف گوگل این شرکت تصمیم گرفته که با احتیاط در مورد افزودن فناوری لامدا به محصولات اقدام کند. علاوه بر دادن اطلاعات نادرست، مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی متن‌های وب، مستعد نشان دادن تعصبات نژادی و جنسیتی هستند. این محدودیت‌ها توسط محققان گوگل در مقاله تحقیقاتی منتشر شده در سال 2020 برجسته شد که با  استدلال برای احتیاط در مورد فناوری تولید متن، برخی مدیران را عصبانی و منجر به اخراج دو محقق برجسته هوش مصنوعی اخلاقی، تیمنیت گبرو و مارگارت میچل شد.

سایر محققان گوگل که بر روی فناوری موجود در پشت لامدا کار می کردند، از تردید گوگل ناامید شدند و شرکت را ترک کردند تا استارت آپ هایی بسازد که از آن استفاده می کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *