بعد از استقرار در ایران و اوکراین مطرح شد

نوبت عرضه استارلینک در افغانستان

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

سمیه مهدوی پیام – استارلینکِ کارآفرین میلیاردر، ایلان ماسک، با مجموعه ماهواره‌هایی که ارتباطات اینترنتی، صوتی و متنی را مستقیما از فضا فراهم می‌کنند، نحوه ارتباط افراد با یکدیگر را تغییر داده است. این سیستم همچنین بر کشورهایی که درگیر کشمکش‌ هستند، تاثیر می‌گذارد.

مارک آر. وایتینگتون* در نشریه هیل نوشت، استارلینک مدتی می‌شود که در حال ارایه سلاح حیاتی به اوکراین در جنگ علیه مهاجمان روسی است. این سیستم ارتباطی مبتنی بر فضا، همچنین به مردم ایران در اعتراضات ماه‌های گذشته کمک کرده است. کما اینکه یکی از مقامات ادعا می‌کند800 پایانه زمینی به ایران قاچاق شده است. با این همه، اکنون وضعیتی در افغانستان ایجادشده که استارلینک باید به این کشور که در حال حاضر توسط طالبان متعصب و تئوکراتیک اداره می‌شود، گسترش یابد.

یکی از تاثیرات خروج سریع نظامی آمریکا از افغانستان، سرکوب شدید زنان آن کشور به دست طالبان بوده است. طالبان زنان افغان را از تحصیل منع کرده است و ظاهرا تئوری آنها این است که زنان تحصیل‌کرده سرکش‌تر هستند.

طبق گزارش‌ها، تعداد بیشتری از زنان افغان در تلاش برای دور زدن دستور طالبان علیه تحصیل، کلاس‌های آنلاین را شروع کرده‌اند.

در حال حاضر یک دانشگاه آنلاین در ایالات متحده به نام University of the Peopleو دانشگاه دیگری در بریتانیا به نامFuture Learn ، شاهد افزایش تقاضاهای زنان افغان برای تحصیل، در ادامه سرپیچی از طالبان بوده‌اند.

اما یکی از موانع اصلی ایجاد سیستم آموزش آنلاین برای زنان افغان، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی کشور است.

سیستم  استارلینک برای رفع این عدم دسترسی مناسب است. این سیستم می‌تواند تمام افغانستان را به یک مدرسه آنلاین تبدیل کند.

هرچند برای طالبان غیر ممکن نیست که جلوی فعالیت استارلینک را بگیرد ولی این کار، خیلی دشوار است.

گسترش استارلینک به افغانستان همچنین می‌تواند به جنبش مقاومت نوپای آن کشور کمک کند.

به گفته بنیاد تحقیقاتی آبزرور، یک اندیشکده مستقر در دهلی هند، مقاومت در برابر طالبان، از تظاهرات خیابانی به رهبری زنان گرفته تا حملات مسلحانه توسط تعدادی از گروه‌ها، در درجه اول جبهه مقاومت ملی، انجام شده است. چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای موفقیت مخالفان طالبان کمرنگ است. با این حال، با گذشت زمان، قدرت و مشروعیت مخالفان طالبان باید افزایش یابد.

دسترسی به استارلینک، مطمئناً کمک بزرگی به آن دسته از مردم افغانستان خواهد کرد که به دنبال سرنگونی طالبان هستند؛ همان‌طور که استارلینک به ارتش اوکراین و معترضان ایران کمک کرد.

توانایی برقراری ارتباط فوری در فواصل دور، در زمینه هماهنگ کردن اقدامات طراحی‌شده برای شکست طالبان و بازگرداندن آزادی به افغانستان کمک می‌کند.

البته راه‌اندازی شبکه استارلینک افغانستان یک فرایند دشوار است، زیرا ایستگاه‌های زمینی باید به کشور قاچاق و سپس در نقاط مختلف از دید طالبان پنهان شوند.

با این حال، به نظر می‌رسد روند راه‌اندازی این سیستم در ایران موفقیت‌آمیز بوده است، بنابراین انجام همین کار در افغانستان نیز باید قابل تحقق باشد.

تلاش برای گسترش سیستم استارلینک به افغانستان باید توسط دولت ایالات متحده در اسرع وقت انجام شود.

عقب‌نشینی شدید و شرم‌آور آمریکا از این کشور، یک تعهد اخلاقی را در قبال مردمی که به زحمت طالبان را پشت‌سر گذاشته بودند، برای ایالات متحده ایجاد کرده است. همچنین انگیزه استراتژیک دیگری برای راه‌اندازی یک جنگ اطلاعاتی در افغانستان وجود دارد.

تعریف قدرت فضایی و استفاده از دارایی‌های فضایی برای تحمیل اراده ملی، هنوز در حال تحول است. بخشی از این تعریف، دفاع از دارایی‌های فضایی آمریکا و تهدید کردن دارایی‌های دشمن است. با این حال، استارلینک، فرصتی را برای ارایه کالایی که ظالمان از آن می‌ترسند، فراهم می‌کند: اطلاعات رایگان و بی‌طرف.

حکومت‌های اقتدارگرا از زمان‌های بسیار قدیم بر کنترل اطلاعات برای نظارت بر شهروندان خود متکی بوده‌اند. اگر کنترل اطلاعات را از دست بدهند، در نهایت، کنترل همه چیز را از دست خواهند داد.

ایالات متحده، با همکاری اسپیس‌ایکس، باید از استارلینک برای کمک به زنان افغانستان استفاده کند تا با سرپیچی از طالبان، تحصیل کنند. این مشارکت همچنین باید استارلینک را در اختیار مقاومت نوظهور افغانستان در برابر حاکمیت تئوکراتیک قرار دهد که در پی عقب‌نشینی آمریکا، قدرت را به دست گرفت.

هزینه جنگ اطلاعاتی علیه طالبان ناچیز خواهد بود. پتانسیل سرنگونی رژیم تئوکراتیک و سرکوبگر و نیز احیای اقتدار اخلاقی آمریکا، که به دلیل خروج از افغانستان، از دست رفته، فراتر از ارزیابی است.

  • مارک آر. وایتینگتون، نویسنده مطالعات اکتشاف فضایی با عنوان «چرا بازگشت به ماه این‌قدر سخت است؟»، «ماه، مریخ و فراتر از آن» و «چرا آمریکا به ماه برمی‌گردد؟» است.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *