مروری بر کتاب «اینترنت غیرقابل هک»

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

آزاده کیاپور – اگر می‌دانستید یک حمله، آینده امنیت ملی را خلع سلاح می‌کند، شبکه برق را از بین می‌برد، شبکه‌های بانکی را نابود می‌کند و باعث از بین رفتن پول‌تان می‌شود، آیا دوست نداشتید دولت از آن جلوگیری کند؟

توماس پی. وارتانیان، کارشناس خدمات مالی و فناوری، در کتاب جدیدش «اینترنت غیرقابل هک: چگونه بازسازی فضای مجازی می‌تواند امنیت واقعی، ایجاد و از فروپاشی مالی جلوگیری کند؟» (پرومته، فوریه 2023)، نشان می‌دهد دنیای آنلاین ما چقدر در برابر آسیب‌های حیرت‌انگیز حملات دشمنان، از رقبای ژئوپلیتیکی تا کارتل‌های جنایتکار، آسیب‌پذیر است.

وارتانیان، مساله بسیار خطرناک «هک‌های مخرب» را که در راه است، توصیف می‌کند. مگر اینکه ایالات متحده و سایر کشورهای دموکراتیک جهان، گام‌های دشواری را برای بازسازی امنیت جهانی اینترنت بردارند. در این زمینه، بریجت جانسون، سردبیر HSToday با توماس وارتانیان گفت‌وگو کرده است.

وارتانیان، مدیر اجرایی مرکز فناوری مالی و امنیت سایبری، ضعف‌های شبکه‌های آنلاین را که امروز به آنها تکیه می‌کنیم، آشکار و نقض‌های اخیر امنیت سایبری را که به‌طور فزاینده‌ای توسط کشورهایی مانند روسیه، کره‌شمالی، ایران و چین، طراحی شده‌، تشریح می‌کند.

او همچنین نارسایی‌های سیستم‌های محاسباتی کنونی و ناکارآمدی بوروکراسی‌هایی را که بر آنها نظارت می‌کنند، آشکار می‌سازد. حملات به سولار ویندز از طرف هکرهایی که گمان می‌رود با اطلاعات روسیه مرتبط هستند، دسترسی بی‌سابقه‌ای به آژانس‌های فدرال و شرکت‌های خصوصی داده تا نقض داده‌های گزارش‌دهی اعتباری در Equifax که اطلاعات تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها را به خطر انداخت، مشاهده کنند. همه آنها بر نیاز حیاتی و فوری برای امنیت بهتر داده‌ها و پول کشور تاکید می‌کنند.

وارتانیان در کتاب «اینترنت غیرقابل هک»، راهکارهایی را برای مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، از جمله تکمیل اینترنت با شبکه‌های خصوصی امن اختصاص داده‌شده به زیرساخت‌های حیاتی مانند تراکنش‌های مالی ارائه می‌دهد. این شبکه‌ها بر احراز هویت، حاکمیت، اجرا و kill switches  تکیه می‌کنند.

اگر مسیر خود را تغییر ندهیم، شاید در آینده نه چندان دور، دچا یک حمله سایبری شویم که وارتانیان آن را «پرل هاربر دیجیتال» نامیده است. این کتاب، به طور دقیق و هشداردهنده، چگونگی رسیدن ما به این نقطه را شرح می دهد اما مهم‌تر از آن، این است که چگونه می‌توانیم و چگونه باید از خود در برابر این طوفان آتش مجازی محافظت کنیم.

توضیح: توماس پی. وارتانیان، مدیر اجرایی مرکز غیرانتفاعی فناوری مالی و امنیت سایبری است. او در طول زندگی حرفه‌ای خود، در 30 مورد از 50 فروپاشی موسسه مالی بزرگ کشور، نماینده احزاب و در خط مقدم ایجاد و اجرای فناوری‌های مالی جدید بوده است. او به عنوان مشاور عمومی هیئت بانک وام مسکن فدرال در طول بحران S&L، به عنوان دستیار ویژه مشاور ارشد دفتر کنترل ارز و به عنوان رئیس کمیته حقوقی فضای سایبری انجمن وکلای آمریکا خدمت کرد. وی همچنین مهمان دائمی رسانه‌های ملی از جمله تلویزیون بلومبرگ، سی‌‌ان‌ان، فاکس‌نیوز و برنامه‌های مختلف رادیویی بوده است. وی مولف «200 سال هراس مالی آمریکا» است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *