به منظور حمایت از متحدان سایبری انجام شد

کمک سایبری آمریکا به کاستاریکا

  • توسط نویسنده
  • ۱۲ ماه پیش
  • ۰

آزاده کیاپور – کاخ سفید اعلام کرد در حوزه امنیت سایبری به کاستاریکا کمک 25 میلیون دلاری خواهد کرد. یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که این کمک‌ها برای ایمن‌سازی شبکه‌های این کشور و دفاع از زیرساخت‌های حیاتی آن استفاده می‌شود.

این مقام ارشد دولت آمریکا خاطرنشان کرد: نزدیک به یک سال پس از اینکه کاستاریکا، متحمل یک‌سری حملات ویرانگر باج‌افزار به دست یک گروه جنایت سایبری مرتبط با روسیه شد، دولت ایالات متحده اعلام کرد برای تقویت تلاش‌های امنیت سایبری به این کشور، کمک 25 میلیون دلاری ارائه می‌کند.

به گفته وی، این بودجه در پاسخ به درخواست مستقیم رودریگو چاوز، رئیس‌جمهور کاستاریکا از بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده صورت می‌گیرد.

طبق اظهارات این مقام ارشد دولت آمریکا، این امر، حقیقتا بیانگر تلاش‌های گسترده‌تر رئیس‌جمهوری این کشور برای کمک به اقدامات شرکا به منظور ایجاد زیرساخت دیجیتال امن، باز و قابل اعتماد در سراسر جهان است.

تعهد مالی آمریکا به کاستاریکا یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که یوری کیم، سفیر ایالات متحده در آلبانی، کمک مالی 25 میلیون دلاری را در پاسخ مستقیم به یک‌سری حملات سایبری مخرب که تابستان سال قبل، شبکه‌های دولتی و خصوصی آلبانی را هدف قرار داده بود، اعلام کرد. آلبانی پس از این حملات که ادعا شده توسط ایران صورت گرفته، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرد. دولت ایالات متحده نیز در پاسخ به این حملات، وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد.

اعلام کمک آمریکا به امنیت سایبری کاستاریکا در حالی اعلام شده که بایدن دومین اجلاس سران برای دموکراسی را به همراه رهبران کاستاریکا، هلند، جمهوری کره، جمهوری زامبیا و دیگران افتتاح کرد.

به گفته این مقام ارشد آمریکا، کاستاریکا درخواست خود برای کمک را هنگام پیوستن به برنامه ابتکار مقابله با باج‌افزار که اواخر سال گذشته برگزار شد، اعلام کرده است.

یکی از اولین اقدامات رسمی چاوز، رئیس‌جمهوری کاستاریکا، پس از سوگند در 8 مه 2022، اعلام وضعیت اضطراری ملی در نتیجه حمله باج‌افزار Conti بود که در 17 آوریل به چندین سازمان دولتی حمله کرده و بیش از 672 گیگابایت اطلاعات را به سرقت برده بود. دو روز قبل از آن، در 6 مه 2022، وزارت امور خارجه آمریکا، جایزه 10 میلیون دلاری را برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی فرد یا مکانِ کسی که نقش رهبری کونتی را دارد، اعلام کرد.

همچنین برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا محکومیت مشارکت‌کنندگان در حمله باج‌افزار Conti شود، یک جایزه پنج میلیون دلاری از سوی دولت ایالات متحده تعیین شد.

حمله باج‌افزار کونتی به کاستاریکا، خدمات مهمی مانند سیستم‌های جمع‌آوری مالیات و قرار ملاقات‌های پزشکی در این کشور را با مشکل مواجه کرد. حمله دوم، بعدا در ماه مه، مرتبط با HIVE، کشور را هدف گرفت. برت کالو، تحلیل‌گر تهدید Emsisoft، در آن زمان با ارائه نظرات خود در Wired، این وضعیت را «احتمالا مهم‌ترین حادثه باج‌افزاری تا امروز» توصیف کرد.

باج‌افزار کونتی در روزهای پس از تهاجم روسیه به اوکراین، با ارسال پیامی از دولت روسیه حمایت کرد. پشتیبانی عمومی در نهایت باعث نشت گسترده فایل‌ها و پیام‌های داخلی شد. این موضوع، ارتباطات احتمالی بین برخی از اعضای رهبری کونتی و عناصر دولت روسیه را نشان داد.

این مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد اهمیت حملاتی که کاستاریکا متحمل شد، حمایت مالی ایالات متحده را از این کشور تقویت کرد. به گفته وی، چاوز معتقد است حمایت کشورش از اوکراین، ممکن است عاملی برای حملاتی در این مقیاس باشد و بر پیامدهای ژئوپلیتیکی جرایم سایبری در سطح بالا متمرکز شود.

بدیهی است در شرایط کنونی، حمایت آمریکا از امنیت متحدان و شرکا، در چارچوب اقداماتی که برای حمایت از متحدان و شرکای اروپایی در برابر حملات سایبری روسیه انجام می‌شود، در چارچوب رقابت گسترده‌تر ایالات متحده با چین، حائز اهمیت است. آمریکای لاتین نیز در این زمینه، نقش بسیار کلیدی دارد.

https://cyberscoop.com/white-house-announces-25-million-in-cybersecurity-aid-to-costa-rica

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *