احتمال تعطیلی صرافی رمزارز بایننسِ آمریکا

  • توسط نویسنده
  • ۱۲ ماه پیش
  • ۰

سمیه مهدوی‌پیام – چانگ پنگ ژائو (معروف به CZ)، مدیرعامل بایننس در اولین گفت‌وگو پس از سقوط صرافی FTX در نوامبر، همچنان تاکید داشت بایننس یک صرافی تمیز است که با معاملات مطابقت دارد اما معاملات آتی (futures trading) انجام نمی‌دهد یا مانند یک فروشگاه معاملاتی عمل نمی‌کند.

مدیرعامل بایننس، 15 نوامبر 2022 در برنامه Twitter Spaces، یک روز پس از سقوط FTX گفت: «ما یک تجارت بسیار تمیز و بسیار ساده هستیم. ما خودمان نیز معاملات آتی انجام نمی‌دهیم. ما شرکت pawn-trading نداریم. بنابراین سعی نمی‌کنیم از تجارت خودمان پول دربیاوریم…»

او گفت: «ما بازارساز داریم و به شدت به بازارسازی شخص ثالثی که نقدینگی را تامین می‌کند، متکی هستیم. یک بازارساز وجود دارد که من سرمایه‌گذار و سهامدار آن هستم و آن تامین‌کننده نقدینگی سودی به‌دست نمی‌آورد. ما سعی می‌کنیم پول خود را از دست ندهیم، بنابراین آنها فقط نقدینگی را در بازار فراهم می‌کنند و سودمحور نیستند.»

در همان مصاحبه، مدیرعامل بایننس (CZ) اعتراف کرد که یکی از حسابرسان و ارزیابان بایننس، حسابرس FTX نیز بوده اما نام او را ذکر نکرد. حسابرسان و ارزیابان FTX که ثبات ذخایر آن را بررسی کردند، از مجموعه Armanino LLP بودند اما از زمان فروپاشی FTX، ارایه خدمات بررسی ارزهای دیجیتال را متوقف کردند.

با این حال، شکایت اخیر که توسط کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) علیه بایننس، CZ مدیرعامل و ساموئل لیم، مدیر ارشد انطباق یا مسوول تطبیق ارایه شد، نشان می‌دهد این شرکت، قطعا یک فروشگاه تجاری است. طبق شکایتی که در دادگاه فدرال شیکاگو ارایه شده، بایننس عملیات تجاری ثبت‌نشده را از طریق quant desk دارد.

بر اساس اعلام کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، بایننس روی پلتفرم خود با 300 اکانت که همگی به CZ یا شرکت‌های تجاری مستقر در ایالات متحده مانند Merit Peak و Sigma Chain مرتبط بودند، معامله کرد. مدیرعامل بایننس با دو اکانت شخصی خود معامله می‌کرد، در حالی که Merit Peak با مشتریان بایننس وارد معاملات OTC می‌شد. بایننس هرگز فاش نکرد که در حال معامله در بازارهای خود در برابر مشتریان است.

علاوه بر این، CFTC ادعا می‌کند بایننس و CZ به طور معمول، مشتقات غیرقانونی ارایه می‌کردند و در زمینه بررسی‌ در حوزه احراز هویت مشتری (KYC) و ضدپولشویی (AML) برای مشتریان ایالات متحده شکست خوردند.

این کمیسیون، پیام‌هایی را که توسط مدیران ارشد شرکت ارسال می‌شد، مصداق این موضوع می‌دانند که تصمیم‌گیرندگان از عملیات‌های مبهم مدیران ارشد آگاه بودند و آنها فعالانه دیگران را تشویق می‌کردند.

مدیرعامل بایننس می‌گوید ادعای نماینده CFTC نادرست است اما می‌تواند منجر به مسدود شدن Binance US شود. بنابراین CZ به ادعاهای CFTC پاسخ داد. وی در پست وبلاگ بایننس که همزمان با روز شکایت کمیسیون منتشر شد، اعلام کرد «Binance.com تحت هیچ شرایطی برای سود، معامله نمی‌کند یا بازار را دستکاری نمی‌کند.»

در حالی که CZ اذعان داشت بایننس در موقعیت‌های مختلف معامله می‌کند اما همه آنها فعالیت‌های تجاری ضروری هستند که برای تبدیل درآمدهای ارزهای دیجیتال به فیات انجام می‌شود تا برای پوشش هزینه‌ها یا معامله با شرکت‌های وابسته به کار روند.

در این بیانیه آمده است: «این شرکت‌های وابسته به‌طور خاص نظارت می‌شوند تا سود زیادی نداشته باشند.»

مدیرعامل بایننس ادامه داد کارمندان شرکت از جمله خودش، مجاز به انجام معامله در معاملات آتی نیستند. او نوشت: «من هرگز در Binance Launchpad، کسب درآمد، حاشیه سود یا معاملات آتی شرکت نکردم.»

علاوه بر این، CZ ادعاهای CFTC مبنی بر اینکه بایننس نتوانسته یررسی‌های مربوط به KYC و AML را اجرا کند، رد کرد. وی گفت: ما کاربران ایالات متحده را بر اساس ملیت، IP، شرکت مخابراتی تلفن همراه، اثر انگشت دستگاه، سپرده‌ها و برداشت‌های بانکی، سپرده‌ها و برداشت‌های بلاک‌چین، شماره بن کارت اعتباری و موارد دیگر مسدود می‌کنیم. ما نمی‌دانیم آیا شرکت دیگری از سیستم‌های جامع‌تر یا موثرتر از بایننس استفاده می‌کند یا خیر. اکنون جدی گرفتن ادعاهای بایننس مبنی بر توجه به احراز هویت برای فعالان رمزارز، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

یکی از سخنگویان بایننس نیز در گفت‌وگو با protos می‌گوید: ما طی دو سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم کاربران آمریکایی فعال در پلتفرم خود نداریم. در طی آن دوره، ما از طریق حدود 100 نفر در تیم انطباق خودمان به 750 پرسنل اصلی و پشتیبان انطباق رسیدیم که تقریبا 80 پرسنل باتجربه قبلی در اجرای قانون یا آژانس نظارتی و حدود 260 پرسنل با گواهینامه‌های حرفه‌ای انطباق را شامل می‌شود.

با این حال، CFTC تنها نهادی نیست که ادعا می‌کند بایننس، کاربران را تشویق کرده بررسی KYC و AML را دور بزنند. گزارش منتشرشده اخیر CNBC، با شواهد قوی نشان می‌دهد کارمندان بایننس به کاربران در چین گفته‌اند از VPNها برای ثبت‌نام استفاده کنند تا دیگران فکر کنند در تایوان هستند.

به طور خاص به آنها گفته شد که از VPNهای ایالات متحده، سنگاپور یا هنگ‌کنگ استفاده نکنند، زیرا بایننس کاربران آن کشورها را محدود می‌کند.

در ژوئیه 2022، گزارش رویترز نشان داد که بایننس با ارایه خدمات به کاربران مستقر در ایران، تحریم‌های ایالات متحده را دور زده است. رویترز شواهدی ارایه کرد که نشان می‌داد مدیران ارشد از این خلأ آگاه بودند و حتی در داخل مجموعه درباره آن حرف می‌زدند.

بر اساس گزارش کارگزاری برنشتاین، بایننسِ ایالات متحده، در حال حاضر کمتر از 5 درصد عملیات صرافی بین‌المللی را تشکیل می‌دهد. با این حال، وکیل پرونده CFTC به یک بسته گزارش مالی داخلی اشاره می‌کند که بر این اساس، بایننسِ ایالات متحده 16 درصد از درآمد معاملاتی بایننس را تامین می‌کند.

اگر ادعاهای CFTC در دادگاه فدرال ثابت شود، کمیسیون نمی‌تواند علیه مدیرعامل بایننس اتهامات کیفری ارایه کند. با این حال، این قدرت را دارد که بایننس را با جریمه‌های سنگین محکوم یا بایننسِ ایالات متحده را به طور کلی در قالب یک توافق‌نامه تعطیل کند.

به گفته برنشتاین، این امر، تاثیر قابل توجهی بر بازارهای کریپتو نخواهد داشت زیرا برای درآمد کلی بایننس اهمیتی ندارد. با این حال، نمی‌توان همین موضوع را درباره تاثیر آن بر بقای بایننس مطرح کرد. تعطیلی و از دست رفتن جایگاه بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده، می‌تواند اثراتی بر نظارت‌ها در سایر حوزه‌های قضایی داشته باشد. هرچه مدیرعامل بایننس ادعاهای نسبتا قابل توجه را انکار کند، باور اینکه این ادعاها درست نیستند، دشوارتر می‌شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *