سه وزارتخانه پیگیر فعال‌کردن مکالمه تصویری از طریق تلفن همراه هستند

  • توسط نویسنده
  • ۱۲ ماه پیش
  • ۰

به گزارش فارس، امکان برقراری تماس ویدئویی از طریق اپراتورها مدت هاست که در ایران مطرح شده است. عیسی زارع پور هم در اوایل امسال از برقراری آزمایشی این طرح خبر داده بود.

برقراری امکان مکالمه ویدئویی، به معنای فراهم کردن امکان ارتباط بصری بین دو یا چند نفر در هر مکانی با استفاده از تکنولوژی ارتباطی، مانند تلفن همراه است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این امکان به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است.

این نه تنها امکان برقراری ارتباط بهتر و موثرتر را فراهم می کند، بلکه به صورت گسترده در زمینه های مختلفی همچون تجارت، آموزش، پزشکی و خانوادگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا، برقراری امکان مکالمه ویدئویی بر بستر اپراتورها، نقش مهمی در توسعه و گسترش این فناوری و همچنین تسهیل ارتباطات بین افراد بازی می کند.

برای وجود این قابلیت روی گوشی کاربران ایرانی‌ باید سازندگان تلفن همراه آن را روی گوشی آن ها فعال کنند؛ که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی خبر از رایزنی در این مورد را داده و اعلام کرده که با دو شرکت سامسونگ متعلق به کره و هواوی چین در حال رایزنی است.

زارع پور در این راستا گفت: « این طرح اکنون به صورت آزمایشی اجرایی شده، البته رایزنی در مورد وجود این امکان برای اپراتورها، خارج از حوزه کاری ما است با این حال در حال رایزنی در این مورد هستیم.»

وزیر ارتباطات خبر داده که در جهت تسهیل ارائه خدمات ویدئویی و تماس تصویری از طریق اپراتورها در حال پیگیری از طریق وزارت های صمت و امور خارجه است تا از تولیدکنندگان خارجی این مدل گوشی‌ها خواسته شود این قابلیت را فعال کنند.

تفاوت تماس تصویری از طریق اینترنت و از طریق اپراتورها

تماس تصویری از طریق اینترنت و به وسیله اپراتورها دو روش متفاوت برای برقراری تماس تصویری هستند. در زیر به برخی از تفاوت های این دو روش اشاره می کنیم:

نیاز به اینترنت: برای برقراری تماس تصویری از طریق اینترنت، باید دستگاه های شما و شخص مقابل به اینترنت متصل باشند. در صورتی که از طریق اپراتورها تماس تصویری برقرار کنید، اینترنت لازم نیست و به جای آن از شبکه تلفن همراه استفاده می شود.

کیفیت تصویر: در بسیاری از موارد، کیفیت تصویر در تماس تصویری از طریق اینترنت بهتر است. به این دلیل که بیشتر بسترهای اینترنتی، بهترین فناوری ها و پهنای باند را برای ارسال داده ها در اختیار دارند. اما در تماس تصویری از طریق اپراتورها، کیفیت تصویر ممکن است کمتر باشد، زیرا این روش از شبکه تلفن همراه استفاده می کند.

هزینه: برای برقراری تماس تصویری از طریق اینترنت، باید برای اینترنت خود هزینه کنید، به همین دلیل این روش ممکن است برای شما هزینه بر باشد. در مقابل هزینه برقراری تماس تصویری از طریق اپراتورها مشخص است.

پهنای باند: برای برقراری تماس تصویری از طریق اینترنت، نیاز به پهنای باند بیشتری نسبت به تماس تصویری از طریق اپراتورهاست.

نیاز به دسترسی به نرم افزارهای مشخص: برای برقراری تماس تصویری از طریق اینترنت، باید از نرم افزارهای مشخصی که این قابلیت را در خورد دارند و ثبتنام در آن ها استفاده کرد درحالیکه در تماس تصویری از طریق اپراتورها اینگونه نیست و این قابلیت از طریق شرکت سازنده گوشی فعال می شود.

مزایای استفاده از مکالمه ویدئویی

با برقراری امکان مکالمه ویدئویی بر بستر اپراتورها، افراد می توانند از امکانات و قابلیت های این شبکه ها برای برقراری ارتباطات بصری استفاده کنند. هنوز افراد زیادی هستند که امکان اتصال به اینترنت و استفاده از نرم افزارها را ندارند؛ یا به هر دلیلی کار از طریق اپراتورها و برقراری تماس برای آن ها راحت تر است.

این ارتباطات می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، البته به شرط کیفیت و پوشش خوب و سازگاری داشتن با برندهای مختلف تلفن همراه.

به عنوان مثال، این فناوری در حوزه تجارت، به کسب و کارها کمک می کند تا به راحتی با مشتریان و همکاران خود در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و کارهای خود را با هزینه کمتر و بهتر انجام دهند.

هزینه برقراری این تماس توسط سازمان تنظیم مقررات در تاریخ 2/11/1401 برای سیمکارت های دائمی و اعتباری به مبلغ هر دقیقه ۱۵۰۰ ریال تصویب شد و اپراتورها نمی‌توانند علاوه بر آن، مبلغی اضافه را هم برای اینترنت یا ترافیک داده دریافت کنند. البته اگر تماس شما از یک اپراتور به اپراتور دیگر باشد، تعرفه تماس تصویری می‌تواند تا سقف ۲۲۵ تومان بر دقیقه افزایش یابد.

این تماس همچنین در حوزه آموزش و پژوهش، می تواند به عنوان ابزاری مؤثر در ارتباط بین دانشجویان و اساتید استفاده شود.

این فناوری در حوزه پزشکی نیز مؤثر است. بیماران با برقراری امکان مکالمه ویدئویی، می توانند با پزشکان خود در ارتباط باشند و از راه دور به درمان خود ادامه دهند. همچنین، به پزشکان کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن درمان بیماران را پیگیری کنند.

به طور کلی، برقراری امکان مکالمه ویدئویی مزایای فراوانی برای افراد و سازمان ها به دنبال دارد. برقراری امکان مکالمه ویدئویی بر بستر اپراتورها نه تنها ارتباطات افراد را بهبود می بخشد، بلکه به صورت قابل توجهی در سهولت و راحتی ارتباطات در زمینه های مختلف موثر است. به همین دلیل، این فناوری به عنوان یکی از راه حل های موثر در ارتباطات بین افراد، مورد استفاده و توسعه قرار می گیرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *