برای مقابله با تشدید فیلترینگ از سوی دولت انجام شد

ارایه سرویس ممتاز VPN به پاکستانی‌ها

  • توسط نویسنده
  • ۱۱ ماه پیش
  • ۰

آزاده کیاپور – کاربران VPN رایگان در پاکستان، در مسیر تلاش برای مبارزه با سانسور اینترنت، اکنون می‌توانند سه‌برابر بیشتر از داده‌های مجاز بهره‌مند شوند.

سایت یاهو در گزارشی نوشت یک شرکت عرضه‌کننده فیلترشکن غربی روز 12 می، یک کد کمکی منتشر کرد تا از شهروندانی که توانایی مالی اشتراک سرویس VPN ممتاز، برای دسترسی به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مسدودشده را ندارند، حمایت کند.

مردم پاکستان از 9 می 2023 با قطعی اینترنت که توسط دولت اعمال شده، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خاموشی اینترنت، ابزاری برای توقف موج اعتراضاتی است که در بحبوحه دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در کشور، شعله‌ور شده است. به نظر می‌رسد خدمات رسانه‌های اجتماعی و اتصالات اینترنت تلفن همراه، از 15 ماه مه برقرار شده، با این حال، با وجود آشفتگی سیاسی که هنوز بالاست، اختلالات اینترنتی بیشتر، از جمله گزینه‌های روی میز است.

  • بدترین قطعی اینترنت در پاکستان

ایده قطعی اینترنت، همیشه وجود داشته و در روح این شرکت عرضه‌کننده فیلترشکن و اینکه چرا در وهله اول، یک طرح رایگان موردنیاز است، تاثیرگذار بوده است. کسانی که به VPN برای استفاده حیاتی نیاز دارند، معمولا توانایی پرداخت هزینه را ندارند. در این شرایط ما، به افراد کمک می‌کنیم تا به VPN دسترسی پیدا کنند.

ایگور ساک، موسس این شرکت در گفتگو باTechRadar می‌گوید: هدف افراد، دسترسی رایگان به محتوا و خدمات مسدودشده توسط دیکتاتوری‌های مستبد است.

وی خاظرنشان می‌کند: «امیدواریم برخی ثبت‌نام کنند و مبلغی به ما بپردازند، زیرا این تنها راهی است که می‌توانیم در این تجارت باقی بمانیم و خدمات رایگان ارایه دهیم.»

بسیاری از مردم پاکستان در هفته‌های قبل، به شدت به یک VPN نیاز داشتند. استفاده از VPN به عنوان راهی برای تقویت حریم خصوصی کاربران آنلاین، به دلیل توانایی این نرم‌افزار در جعل آدرس‌های IP واقعی افراد و دسترسی آنها به خدمات مسدودشده در سراسر جهان افزایش یافته است.

شدیدترین سانسور چند وقت اخیر در پاکستان که مشکلات اتصال را چندبرابر کرد، 9 می، یعنی زمانی آغاز شد که شهروندان خشمگین به خیابان‌ها آمدند تا علیه دستگیری عمران خان اعتراض کنند.

همان‌طور که داده‌های ناظران اینترنتی مانند نت‌بلاکس (Netblocks) و کلودفلر (Cloudflare) نشان می‌دهد، به اداره مخابرات پاکستان (PTA) دستور داده شد تا اتصالات اینترنت تلفن همراه و تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ از جمله توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب را متوقف کند. این خاموشی‌ها، به عنوان تاکتیک رو به رشد در بازی دولت‌های مستبد، نه تنها حقوق بشر، آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات شهروندان را محدود می‌کند، بلکه بر اقتصاد کشور نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

در اقتصاد پاکستان که اکنون نیز به لحاظ اقتصادی عقب‌ماندگی دارد، میلیون‌ها نفر از شهروندان که در حوزه دلیوری‌ها،  تجارت الکترونیک و مشاغل آزاد، به اینترنت متکی هستند، به شدت تحت‌تاثیر قرار گرفتند. البته طبق گزارش بی‌بی‌سی، مقامات پاکستان، اکنون اتصالات اینترنتی را بازگردانده و پلتفرم‌ها را از حالت مسدود بودن خارج کرده‌اند. طبق اظهارات آلپ توکر، بنیانگذار نت‌بلاکس، مقامات پاکستان اکنون به «شدیدترین سانسوری که طی چند وقت اخیر برای پاکستان ردیابی کرده‌ایم»، پایان داده‌اند.

  • سه‌برابر شدن سهمیه داده کاربران پاکستانی

از آنجا که پاکستانی‌ها در حال دانلود سرویس‌های VPN ایمن برای دور زدن اختلالات بودند، این شرکت عرضه‌کننده فیلترشکن به این نتیجه رسید که زمان آن رسیده تا از شهروندانی که قادر به پرداخت هزینه سرویس ممتاز نیستند، حمایت کند. این اقدام به این خاطر صورت گرفت تا مطمئن شود شهروندان امنیت آنلاین خود را با روی آوردن به برخی برنامه‌های رایگان خطرناک موجود در آنجا به خطر نمی‌اندازند. بنابراین سهمیه داده کاربران جدید و قدیمی استفاده‌کننده رایگان از VPN، با اعمال کد کمکی ZINDABAD (زنده‌باد) در صفحه حساب کاربری در وب‌سایت این شرکت، اکنون سه‌برابر شده و از 10 به 30 گیگابایت داده در ماه می‌رسد.

بنیانگذار این شرکت می‌گوید: ما شاهد افزایش متعدد افراد برای ثبت‌نام بودیم. البته نمی‌توانیم دقیقا تعیین کنیم منبع ثبت‌نام‌ها کجاست، زیرا چنین داده‌هایی را ذخیره نمی‌کنیم اما شاهد بیش از 100 هزار بازخرید این کد بودیم. بنابراین می‌توان تصور کرد بیشتر آنها در پاکستان بوده‌اند.

وی از مردم سایر کشورها خواست تا از این توافق سوءاستفاده نکنند: «همه افراد، چیزهای رایگان را دوست دارند؛ خصوصا زمانی که واقعا موردنیاز است و جایگزین مناسب برای آن وجود ندارد.»

این، اولین بار نیست که ارائه‌دهنده VPN برای حمایت از افرادی که با قطعی اینترنت مواجه هستند، به چنین ابزاری متوسل می‌شود. این شرکت، همین کار را برای اوکراینی‌ها پس از تهاجم روسیه، برای کمک به شهروندان ایرانی به منظور دسترسی به برنامه‌های کلیدی رسانه‌های اجتماعی در جریان اعتراضات تکان‌دهنده (سال گذشته) و همچنین برای ترکیه، پس از زلزله ویرانگر اخیر انجام داد، زیرا مردم بعد از مسدود کردن توییتر توسط دولت، به تداوم ارتباط نیاز داشتند.

اخیرا این شرکت، اقدام مشابهی را در بین جوامع مربوطه و نیز کانال های تلگرامی در سراسر سودان توزیع کرده است. ساک در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های بیشتر این شرکت برای حمایت از کاربران در آینده نزدیک می‌گوید: «بله، ما این کار را ادامه خواهیم داد. متاسفانه، این روزها بلایای جهانی کم نیستند.»

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *