همراه اول تنها یک اپراتور نیست

  • توسط نویسنده
  • ۹ ماه پیش
  • ۰

احمد محمدغریبان – شرکت ارتباطات سیار ایران با نام تجاری همراه اول در آستانه ورود به بیست و نهمین سالگرد آغاز به کار خود است. بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران که توانسته جایگاه بزرگترین اپراتور خاورمیانه را با خدمات دهی به ده‌ها میلیون مشترک ایرانی از آن خود کند.

به شکل طبیعی عمده کاربران و ایرانی‌ها، همراه اول را تنها یک اپراتور موبایل و اینترنت می‌شناسند. اما واقعیت این است که همراه اول تنها یک اپراتور نیست و امروز حتی تصور نبود یا هرگونه اختلال و کندی در رشد و توسعه این اپراتور، نیز سخت و ناممکن است.

بخشی از اقدامات و خدمات مهم و باارزش همراه اول که در پشت صحنه رخ داد، در سه سالی که کشور درگیر بحران کرونا بود، دیده شد. جایی که ده‌ها میلیون دانش‌آموز و دانشجو توانستند بر بسترها و سرمایه‌گذاری‌های کلان و سریع اپراتور اول، بدون کوچکترین اختلالی به ادامه تحصیل بپردازند.

اما آموزش تنها بستری نبود که کشور و مردم از خدمات همراه اول بهره‌مند شدند. تجارت، خدمات مالی و بانکی، ایجاد مشاغل خرد و کلان، انواع سرگرمی و … نیز بر بستر زیرساخت‌های همراه اول از روستاهای کوچک گرفته تا کلان‌شهرها ایجاد شدند، رشد کردند و پابرجا ماندند.

به عبارت دیگر زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال، رفع شکاف‌های دیجیتال و عدالت ارتباطی، امروز از مسیر زیرساخت‌هایی می‌گذرد که به دست مدیران و کارکنان همراه اول ایجاد شده است.

در یک نمونه شاید برخی فراموش کرده باشند که همراه اول با اقدامی انقلابی و شجاعانه، پیشتاز و الگوی حذف و جلوگیری از هزینه‌های چاپ و کاغذ صدها میلیون قبوض کاغذی از سوی نهادهای مختلف در کشور شد و متعاقب آن علاوه بر کاهش واردات، مانع قطع درختان و حفظ محیط زیست کشور شد.

در نمونه‌ای دیگر با وجود گسترش رسانه‌های دیجیتال، همراه اول اما یار و یاور مطبوعات و نشریات چاپی کشور نیز بود و امروز چراغ کار و اشتغال انبوهی از رسانه‌ها با کمک این اپراتور روشن مانده است.

برای آنکه درک بهتری از خدمات گسترده همراه اول داشته باشیم بد نیست مروری بر این اقدامات داشته باشیم. این اپراتور در حالی که این متن نوشته می‌شود در قالب طرح نيکوکاری خود، کمک هزينه تهيه داروهاي بيماران سرطاني، کمک هزينه تأسيس و راه اندازي مدارس توليد در مناطق کم برخوردار، خدمات دندانپزشکي در مناطق کم برخوردار و اهداي اقلام سرمايشي و گرمايشي در مناطق کم برخوردار را در دستور کار دارد.

در حمایت از اقدامات و رویدادهای ورزشی نیز همراه اول کارنامه درخشانی در حمایت و توفیق ملی، منطقه‌ای و جهانی ورزشکاران ایرانی در تیم ملی فوتبال امید ایران، مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور، مسابقات کبدی قهرمانی جوانان جهان، دومین دوره مسابقات بین المللی اسکواش، فدراسیون بدمینتون و … دارد.

در حوزه رویدادهای هنری، فرهنگی و مذهبی نیز در کارنامه همراه اول مواردی همچون حمایت از نمایشگاه بین المللی کتاب، جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی، جشنواره شعر غدیر، موسیقی و تعزیه آزادمرد، ایجاد بستر USSD جهت جلب مشارکت مردم در راستای کمک به بازسازی عتبات عالیات و … دیده می‌شود.

در حوزه رویدادهای علمی و تخصصی نیز همراه اول به حمایت از کارگاه نظریه اطلاعات و مخابرات، انجمن رمز ایران، بوت کمپ اینترنت اشیاء، مسابقه ره نشان، رویداد کارآفرینی ویتا، تیم رباتیک مدرسه دانش، همایش سراسری بلاک چین، کنگره بین المللی آینده پژوهی و … پرداخته است.

در زمینه اقدامات خیریه و بشردوستانه نیز دست یاری همراه اول در حمایت از سیل زدگان استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان و سیستان و بلوچستان، حمایت از خیریه محسنین، حمایت از طرح محسنین کمیته امداد امام خمینی(ره)، حمایت از پویش مشق احسان به منظور تهیه و توزیع لوازم التحریر بین کودکان مناطق محروم، ایجاد بستر USSD جهت جلب مشارکت مردم در نوسازی مدارس مناطق محروم و … همیشه فعال بوده است.

در حوزه محیط زیست نیز اقداماتی نظیر تأمین هزینه خرید تجهیزات آب شیرین کن جهت برطرف کردن مشکل تأمین آب شرب در شهرستان آبادان، حمایت مالی از باغ گیاهشناسی ملی ایران و انعقاد تفاهمنامه همکاری در راستای کاشت، حفظ و نگهداری گونه‌های گیاهی و … از سوی همراه اول به عمل آمده است.

مخلص کلام اینکه تیم مدیریتی و کارکنان همراه اول امروز به عنوان یک سرمایه باارزش ملی نشان دادند که اگر بنا به کار و خدمت باشد هزار و یک اقدام می‌توان کرد. برای درک بهتر موضوع شاید بد نباشد تا اقدامات همراه اول را با بخش زیادی از بانک‌های کشور مقایسه کرد که عمده منابعی که باید در اختیار مردم و کشور قرار گیرد، درون خود بانک‌ها و شرکت‌های تابعه و بنگاه‌داری ایشان جذب می‌شود.

به سهم خود تولد بیست و نهمین سال همراه اول را به همه مدیران، کارکنان و دیگر همکاران خدوم این مجموعه پیشرو تبریک گفته و برای آنها آرزوی تداوم توفیقات را داریم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *