قانون جدید چین برای کنترل فناوری اپلیکیشن موبایل

  • توسط نویسنده
  • ۹ ماه پیش
  • ۰

به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزیر صنعت و اطلاعات چین دیروز اعلام کرد اپلیکیشن های بدون جزئیات کافی را پس از یک مهلت مشخص که مارس سال آینده پایان می یابد، مجازات می کند. به گفته کارشناسان چنین اقدامی احتمالا تعداد اپ ها را محدود می کند و به توسعه دهندگان کوچک نرم افزار خسارت می زند.

«یو یونتینگ» یکی از وکلای شرکت حقوقی «دی باوند لا» معتقد است این دستور نیازمند تایید وزارتخانه است. قانون جدید در اصل با هدف مقابله با کلاهبرداری آنلاین ارائه شده اما روی تمام اپلیکیشن های موجود در چین تاثیر می گذارد.

ریچ بیشاپ، یکی از بنیانگذاران اپ «AppInChina» معتقد است قانون جدید احتمالا روی گروهی از توسعه دهندگان خارجی نرم افزار نیز تاثیر می گذارد که نتوانسته اند اپلیکیشن هایشان را از طریق فروشگاه اپلیکیشن اپل به راحتی و بدون ارائه هیچ اسنادی به دولت چین منتشر کنند.

وی در این باره می گوید: برای پیروی از قوانین جدید، توسعه دهندگان اپلیکیشن باید شرکتی در چین داشته باشند یا با یک ناشر محلی همکاری کنند.

اپل تاکنون اظهار نظری نکرده است. پس از آنکه چین قانون جدید دریافت مجوز برای ایجاد اپلیکیشن های هوش مصنوعی را ارائه کرد، سازنده آیفون هفته گذشته با هدف پیروی از قوانین صدها اپلیکیشن هوش مصنوعی را از اپ استور خود بیرون کرد.

در بیانیه وزارت صنعت و اطلاعات چین اشاره شده بخش هایی که از طریق اپلکیشن ها در سرویس های اینترنت اطلاعات فعالیت می کنند نیز شامل این قانون می شوند و باید جزئیات کسب و کار خود را در اختیار دولت بگذارند. بخش های مذکور شامل حوزه های خبر، نشر، آموزش، فیلم و تلویزیون و مذهب است.

چنین الزامی روی دسترسی به شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند ایکس(توئیتر سابق)، فیس بوک و اینستاگرام تاثیر می گذارد. استفاده از چنین اپلیکیشن هایی در چین مجاز نیست، با این وجود می توان آنها را از فروشگاه های اپ دانلود کرد. به این ترتیب کاربران چینی هنگام سفر به خارج از کشور از آنها استفاده می کنند.

دولت چین هم اکنون بخش بازی های موبایل را ملزم کرده تا قبل از ارائه محصولشان در این کشور، مجوز دریافت کنند و از سال ۲۰۲۰ میلادی هزاران اپ بدون مجوز را از فروشگاه های اپلیکیشن مختلف بیرون کرده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *