نتایج یک روش تحقیقاتی جدید نشان داد

امارات قهرمان سانسور اینترنت در دنیا شد

  • توسط نویسنده
  • ۹ ماه پیش
  • ۰

سعید طاهری – تحقیقات جدید، پرده مجازی را از کشورهای دارای بیشترین سانسور در فضای اینترنت برانداخت.

سایت دیجیتال اینفورمیشن در گزارش نوشت، از آنجا که آگاهی پیشران ماست، این پرده‌ها به‌تدریج برداشته می‌شود. عجیب آنکه یک رقیب جدید میان مظنونان اصلی سانسور اینترنت در دنیا، همانند کره‌شمالی، ایران، چین و روسیه، پیشتاز شده است. این کشور، امارات متحده عربی است!

پروکسی‌رک (Proxyrack) با استفاده از ترکیب منحصربه‌فرد داده‌های اینترنتی، تحلیلی جامع انجام داده و محدودیت‌های مرتبط با محتواهای پورنوگرافی، فراوانی کاربران شبکه‌ اختصاصی مجازی  (VPN)، فرهنگ تورنت (torrent culture) و درصد کاربران اینترنت در هر کشور را بررسی کرده است. (تورنت، شبکه‌ای متشکل از کامپیوترهای متصل به یکدیگر است که فایل‌های موجود در آنها که معمولا فیلم و موسیقی را شامل می‌شوند، برای دانلود رایگان، اشتراک‌گذاری شده‌اند.)

نتایج حاصل از این بررسی، شگفت‌آور بود. امارات با امتیاز خیره‌کننده 8.03 از 10، عنوان متمایز یک کشور با بیشترین سانسور را در سطح جهان کسب کرد!

جالب اینکه کره‌شمالی، ایران، چین و روسیه، به طور قابل توجهی در این تورنمنت غایب بودند.

البته شاید به دلیل اشتغال زیاد در فعالیت‌های آنلاین، حاضر به شرکت در آن نبودند. در همین حال اوکراین و روسیه با جسارت عقب‌نشینی کردند و اجازه دادند امارات در صدر سانسورکنندگان اینترنت قرار گیرد!

در نگاه وسیع‌تر، در امارات، تقریبا همه به اینترنت متصل هستند اما اینجاست که تغییر جالب ایجاد می‌شود: تقریبا نیمی از آنها (43.2 درصد) برای دسترسی به برخی حوزه‌ها در وب، از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند. تورنت و وب‌سایت‌های پورنوگرافی شدیدا ممنوع هستند. این امر موجب می‌شود امارات در صدر جایگاه سانسورچی‌ها باشد و در مسابقه سانسور، با کسب مدال طلا خود را به بهترین شکل نشان دهد.

البته دیگر کشورها هم در این لیست وجود دارد. قطر، رقیب شجاع دیگر امارات، با امتیاز 6.95 از 10، رتبه دوم را کسب کرد. با این حال، قطر برخلاف امارات، جرات داشت تورنت‌ها را در دسترس بگذارد و درصد کمتری از شهروندانش یعنی 39.2 درصد از VPN استفاده کردند.

عربستان نیز مکان سوم را کسب کرد. در این کشور، 27.1 کاربران از VPN برای عبور از مارپیچ دیجیتال استفاده می‌کنند.

نکته قابل‌تامل اینجاست! چه‌کسی گمان می‌کرد یک کشور اروپایی وارد این رقابت داغ ‌شود؟

بلاروس، شرکت‌کننده جسوری است که مقام نهم را به خود اختصاص داد و با افتخار، نشان محدودسازی اینترنت را به تن کرد. البته اگر ترکیه را اروپایی لحاظ کنیم، این کشور در رتبه دهم قرار می‌گیرد و از شرکت در مسابقه خارج نمی‌شود.

استرالیا نیز رتبه هشتم را در محدودسازی اینترنت کسب کرد. این امر، بیانگر این است که سانسور، مرزهای جغرافیایی را محترم نمی‌شمرد.

روسیه، اوکراین و کره‌شمالی نیز تصمیم گرفتند در این ماراتن شرکت نکنند.

در بین افتخارات این تورنمنت، عمان، قزاقستان، سنگاپور و مالزی، هریک رویکرد خاص خود را نسبت به سانسور اینترنت دارند.

با این حال، بهتر است برای یک مسیر پر پیچ‌وتاب آماده باشید! در این رده‌بندی، انگلستان در رتبه پانزدهم قرار گرفت؛ یعنی سه قدم عقب‌تر از آمریکا. ظاهرا مهربانی همیشه به موفقیت در حوزه سانسور دیجیتال نمی‌انجامد.

نتیجه آنکه، در اینجا از فهرست کشورهای دارای بیشترین سانسور، پرده‌برداری شده است. امارات پرچمدار است، با این حال، دینامیک قدرت اینترنت به حرکت و تکامل خود ادامه می‌دهد.

چه کسی در برابر این قهرمانان قرار می‌گیرد و چه کسی از عنوان خود دفاع می‌کند؟ زمان، آینده این نمایش جذاب درباره محدودیت اینترنت را نشان می‌دهد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *