ابزاری که موازنه قدرت در دنیا را به دست گرفته است

هراس جهانی از اینترنت ماهواره‌ای ماسک

  • توسط نویسنده
  • ۹ ماه پیش
  • ۰

آسیه فروردین – ایلان ماسک، میلیاردر فناوری، به قدرت برتر فناوری اینترنت ماهواره‌ای تبدیل شده اما روش‌های خاص او، نگرانی‌های جهانی را برانگیخته ‌است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مشروح به قلم 4 تحلیلگر خود، به نگرانی دنیا از افزایش غیرقابل مهار قدرت اینترنت ماهواره‌ای شرکت ایلان ماسک و تسلط شخصی او به آینده این حجم از نفوذ و قدرت زیاد پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

سرپرست کمیته مشترک ستاد ارتش و ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، طی تماسی درباره تجاوز روسیه به اوکراین گفتگو کردند. این دو رهبر نظامی، از طریق خط امن، درباره سیستم‌های دفاع هوایی، ارزیابی‌ زمین جنگی در زمان واقعی و اشتراک اطلاعات درباره خسارت‌های نظامی روسیه صحبت کردند.

به گفته سه فرد مطلع از محتوای این تماس، صحبت درباره ماسک بخشی از گفتگوی آنها بود و زالوژنی، موضوع استارلینک یا فناوری اینترنت ماهواره‌ای را که توسط اسپیس‌ایکس ساخته شده، مطرح کرد.

  • 08

تصمیمات میدان جنگ اوکراین وابسته به استفاده از استارلینک برای ارتباطات بود.

زالوژنی گفت که کشورش می‌خواهد اطمینان یابد به این سرویس دسترسی دارد و درباره چگونگی تامین هزینه‌های آن مذاکره کند.

وی همچنین از ایالات متحده پرسید آیا از ایلان ماسک، به عنوان کسی که علایق کسب‌وکاری پراکنده و سیاست‌های مبهم دارد، ارزیابی خاصی دارند؟ مقامات آمریکایی اما به این پرسش، پاسخ ندادند.

ماسک که سرپرست شرکت‌های اسپیس‌ایکس، تسلا و توییتر است، به عنوان مهم‌ترین بازیگر عرصه فضایی شناخته شده، زیرا به تدریج، قدرت خود را در زمینه اینترنت ماهواره‌ای به عنوان یک اتفاق مهم و استراتژیک افزایش داده است. با این حال، با وجود کمترین مقررات و نظارت، شیوه نامنظم و شخصیت‌محور او، نگرانی‌های نظامی رهبران سیاسی در سراسر دنیا را به همراه داشته است، زیرا او مرتبا با اختیارات خود به روش‌های پیش‌بینی‌نشده اقدام می‌کند.

از سال 2019، ماسک تقریبا هر هفته، موشک‌های اسپیس‌ایکس را به فضا فرستاده که ده‌ها ماهواره به اندازه‌ نصف یک ‌صندلی را به مدار می‌فرستند. این ماهواره‌ها با ترمینال‌هایی در زمین ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین می‌توانند اینترنت با سرعت بالا را تقریبا به هرکجای جهان ارسال کنند.

  • 4500 ماهواره استارلینک در آسمان

در حال حاضر، بیش از 4500 ماهواره استارلینک در آسمان‌ها قرار دارند که بالغ بر 50 درصد از تمام ماهواره‌های فعال را تشکیل می‌دهند. آنها در حال تغییر ظاهر آسمان شب هستند، حتی قبل از لحاظ کردن طرح‌های ماسک برای داشتن 42000 ماهواره در مدار در سال‌های آینده. اکنون قدرت این فناوری، که به افزایش ارزش اسپیس‌ایکس به میزان تقریبی140 میلیارد دلار کمک کرده، احساس می‌شود.

استارلینک به طور معمول، تنها راهی است که در مناطق جنگی، مناطق دورافتاده و مناطقی که تحت‌تاثیر فاجعه‌های طبیعی قرار گرفته‌اند، برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شود. استفاده از استارلینک برای هماهنگی حملات پهپادی و جمع‌آوری اطلاعات صورت می‌گیرد.

در نمونه‌ای دیگر فعالان در ایران و ترکیه تلاش کرده‌اند تا از این سرویس به عنوان یک ابزار در برابر کنترل‌های دولتی استفاده کنند. همچنین وزارت دفاع ایالات متحده، بزرگ‌ترین مشتری استارلینک است، در حالی که نیروهای نظامی دیگر نیز مانند ژاپن در حال تست این فناوری هستند. با این حال، کنترل تقریبا کامل ماسک بر اینترنت ماهواره‌ای، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

شخصیت قابل اشتعال این مرد ۵۲ ساله، وفاداری‌ها و اخلاق‌مداری‌اش را مبهم می‌کند.

ماسک که به عنوان نوآور در این زمینه، تشویق و تحسین شده‌، تنها کسی است که می‌تواند تصمیم بگیرد دسترسی به اینترنت استارلینک را برای یک مشتری یا یک کشور متوقف کند. او همچنین توانایی استفاده از اطلاعات حساسی که این سرویس جمع‌آوری می‌کند، دارد.

  • انحصار ماسک، افزایش نگرانی‌ها

اکنون این نگرانی‌ها افزایش یافته‌اند، زیرا هیچ شرکت یا دولتی تا به حال نتوانسته‌ به آنچه او ساخته‌، نزدیک شود. در اوکراین، برخی از ترس‌ها به واقعیت پیوسته‌اند. افرادی که با این وضعیت آشنا هستند، می‌گویند ماسک چندین بار دسترسی به استارلینک را در طول جنگ محدود کرده ‌است.

در یک نمونه، در یک بخش، او درخواست نیروهای نظامی اوکراین برای روشن کردن استارلینک نزدیک کریمه، منطقه تحت کنترل روسیه را رد کرد و این امر، تاکتیک‌های میدانی را تحت‌تاثیر قرار داد.

در سال گذشته، او «طرح صلح» برای جنگ را مطرح کرد که به نظر می‌رسید با منافع روسیه هماهنگ باشد. گاهی اوقات، ماسک به طور آشکارا قابلیت‌های استارلینک را نمایان می‌کند.

او در آوریل این پیام را توییت کرد: «بین تسلا، استارلینک و توییتر، ممکن است بیشترین داده‌های اقتصادی جهانی را در زمان واقعی بیشتر از هرکسی در اختیار داشته باشم.»

در همین حال ماسک به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد. اسپیس‌ایکس هم از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

دولت اوکراین، نگران وابستگی زیاد به فناوری ماسک است و به همین دلیل، با سرویس‌های دیگر ارتباط برقرار کرده‌ است. اگرچه آنها اعتراف می‌کنند هیچ‌کدام از این سرویس‌ها به پای استارلینک نمی‌رسد.

میخائیلو فدورف، وزیر دیجیتال اوکراین، در یک مصاحبه گفت: «استارلینک، واقعا خون سیروسیاحت کل زیرساخت ارتباطی ماست.»

حداقل 9 کشور، از جمله کشورهای اروپایی و خاورمیانه، در 18 ماه گذشته درباره استارلینک با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کرده‌اند و برخی از آنها، توانایی ماسک در قدرت تکنولوژی را مورد سوال قرار داده‌اند.

  • استارلینک در مدار پایین زمین

ماسک همچنین به یک حوزه پژوهشی جدید علاقه‌مند بود که در آن اقمار کوچک در ارتفاعی چند صد مایل بالاتر از سطح دریا قرار می‌گیرند؛ یک منطقه که به نام «ارتفاع پایین زمین» شناخته می‌شود. کار آنها با یکی از نمونه‌های ابتدایی تمرکز ماسک روی فناوری بود که به پایه  استارلینک کمک می‌کند. اقمار مصنوعی از دهه ۱۹۶۰ معمولا بزرگ‌تر هستند (اغلب به اندازه اتوبوس‌های مدرسه) و البته در فضا با ارتفاع بالاتری قرار دارند. آنچه به عنوان «مدار همگام» شناخته می‌شود که توانایی‌های ارتباطی آنها را محدود می‌کند.

اقمار کوچک اما می‌توانند در ارتفاع کمتری به دور مدار بچرخند؛ به طوری که قادرند با ترمینال‌هایی روی زمین ارتباط برقرار کرده و خدمات اینترنت با سرعت بالا را به مکان‌های دوردست ارسال کنند. برای این کار نیاز به تعداد زیادی اقمار کوچک است. این امر به این دلیل است که هنگامی که یک قمر مصنوعی از یک ترمینال استارلینک روی زمین عبور می‌کند، سیگنال اینترنت را به قمر مصنوعی دیگری که در پشت آن قرار دارد، منتقل می‌کند تا جریان تکرار نشده‌ای را برای کاربران زیرین حفظ کند.

ماسک اولین اقمار استارلینک خود را در سال ۲۰۱۹ به مدار فرستاد. در آن زمان، اینترنت اقماری به عنوان یک کار پوچ محسوب می‌شد. در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، شرکت‌های دیگر نیز به سمت اقمار ارتباطی مدار پایین پیش رفته بودند اما به دلیل هزینه و مشکلات فنی در فرستادن آنها به فضا، با موفقیت کمتر مواجه شدند.

با این حال، کار ماسک مزیت خاصی داشت. موشک‌های اسپیس‌ایکس پس از سفر به فضا، به زمین بازگشت می‌کنند و به طور جزئی، قابل استفاده مجدد هستند. این امر به طور موثر به او امکان کنترل یک قطار اکسپرس برای ارسال اقمار به فضا به طور مداوم را داد، گاهی اوقات ده‌ها قطعه را در یک زمان به فضا می‌فرستاد. اکنون تقریبا هر هفته، یک موشک اسپیس‌ایکس با اقمار استارلینک بارگیری‌شده از یک محل در کالیفرنیا یا فلوریدا پرواز می‌کند. هر قمر مصنوعی، به طور تقریبی برای حدود 3.5 سال طراحی شده است.

آن‌قدر قمرهای زیادی در مدار وجود دارند که اغلب به عنوان ستاره‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. نجوم‌شناسان تصدیق کرده‌اند که این دستگاه‌ها با تلسکوپ‌های تحقیقاتی، تداخل داشته‌اند و از خطر تصادم نیز خبر داده‌اند.

به گفته پاتریک سیتزر، یک نجوم‌شناس در دانشگاه میشیگان که مطالعاتی درباره زباله‌های مداری انجام می‌دهد، «آسمان شب، یکی از زیباترین نمایش‌هایی است که طبیعت ارایه می‌دهد و انسان‌ها در حال تغییر دائمی آن هستند.»

  • استارلینک: 50 کشور و 1.5 میلیون مشترک

استارلینک، سرعت دانلود اینترنت را به طور معمول حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ارایه داده است. طبق آمار وب‌سایت استارلینک، این سرویس که به طور رسمی در سال 2021 در تعدادی از کشورها راه اندازی شد، اکنون در بیش از 50 کشور و منطقه از جمله ایالات متحده، ژاپن، بخش‌های زیادی از اروپا و بخش‌هایی از آمریکای لاتین در دسترس قرار گرفته است. در آفریقا، جایی که دسترسی به اینترنت، کمتر از بقیه جهان است، اینترنت  استارلینک در نیجریه، موزامبیک و رواندا در دسترس است و بیش از 12 کشور دیگر تا پایان سال 2024 این سرویس را دنبال می‌کنند. ماسک در پادکست جو روگن در سال 2020 پیش‌بینی کرد: «همه جای زمین، به اینترنت با پهنای باند بالا و تاخیر کم دسترسی خواهد داشت.»

اکنون نیروهای نظامی، شرکت‌های مخابراتی، خطوط هوایی، خطوط کروز و حمل‌ونقل به سوی استارلینک جذب شده‌اند. این شرکت اعلام کرده بیش از 1.5 میلیون مشترک دارد. در همین حال رقبا با مشکلاتی روبرو شده‌اند. اگرچه رقابت در حال رشد است اما شرکت بریتانیایی وان‌وب (OneWeb)، با مشکلات مالی مواجه شده و امیدوار است توسط دولت بریتانیا نجات یابد و به یک گروه سرمایه‌گذاری فروخته شود.

شرکت آمازون که توسط جف بزوس تاسیس شده و صاحب شرکت Blue Origin نیز است، قصد دارد رقیبی برای استارلینک با نام Project Kuiper  راه‌اندازی کند اما تاکنون موفق به ارسال ماهواره‌ به فضا نشده است.

  • مسیر حیات در میدان جنگ

 هیچ رویدادی، به اندازه جنگ اوکراین، قدرت استارلینک و تاثیر ماسک را نشان نداده است. در حال حاضر، بیش از 42 هزار ترمینال استارلینک توسط نیروهای نظامی، بیمارستان‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌های حمایتی در اوکراین استفاده می‌شوند.

 طی حملات بمباران روسیه در سال گذشته که باعث قطعی‌های گسترده برق شده بود، نهادهای عمومی اوکراین به استارلینک روی آوردند تا آنلاین بمانند. یک فرمانده اوکراینی که با نام مستعار زوب یا دندان شناخته می‌شود و به دلایل امنیتی به صورت ناشناس صحبت کرده، گفت: «بدون استارلینک، نمی‌توانیم پرواز کنیم و ارتباط برقرار کنیم.»

استارلینک در فوریه 2022 وارد اوکراین شد، هنگامی که روسیه به این کشور حمله کرد و با یک هجوم سایبری که بعدا به روسیه نسبت داده شد، یک سیستم ماهواره‌ای را که توسط شرکت ارتباطات با سرعت بالا Viasat برای نیروهای نظامی اوکراین استفاده می‌شد، از کار انداخت.

با توجه به نیروها و فرماندهانی که آفلاین شده بودند، فدروف، وزیر دیجیتال اوکراین، از ماسک درخواست کمک کرد. در عرض چند ساعت، ماسک با فدروف تماس گرفت و گفت استارلینک در اوکراین فعال شده است.

چند روز بعد، ترمینال‌های استارلینک وارد شدند. به گفته سربازان، این فناوری در جنگل‌ها، مزارع و روستاها و نیز روی سقف خودروهای نظامی نصب شده است. این اقدام یک مزیت عظیم به ارتش اوکراین در برابر نیروهای روسی بخشید و این امکان را برای تیم‌های توپخانه، فرماندهان و خلبانان فراهم کرد تا به طور همزمان، تصاویر پهپاد را تماشا و به صورت آنلاین چت کنند. همچنین زمان پاسخ، از شناسایی هدف تا ضربه زدن به آن، از 20 دقیقه به حدود یک دقیقه، کاهش یافته است.

فدوروف گفت: «نمی‌توان محاسبه کرد استارلینک، چه تعداد زیادی از جان‌ها را نجات‌ داده و به آنها کمک کرده است. این، یکی از اجزای اساسی موفقیت ماست.»

  • در خواست 400 میلیون دلاری از آمریکا

با این حال، نگرانی‌ها در بین مقام‌های اوکراینی و غربی به خاطر تسلط ماسک بر فناوری افزایش یافته و در پاییز گذشته، به اوج خود رسید؛ زمانی که او مکررا، نظراتی درباره جنگ ابراز کرد. این دیدگاه‌ها، سوالاتی درباره تعهد او نسبت به تداوم خدمات استارلینک در اوکراین مطرح کرد.

در ماه سپتامبر، ماسک در یک رویداد خصوصی درباره امور جهانی و تجاری در اسپن کلرادو، که با حضور نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس در آن زمان و دیگران برگزار شد، طرح صلح برای اوکراین را ارایه داد که شامل الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه بود. این پیشنهاد موجب عصبانیت بیشتر حاضران شد. در این زمان، سوالاتی درباره پرداخت هزینه خدمات استارلینک در اوکراین پیش آمد.

اسپیس‌ایکس ابتدا برخی از هزینه‌ها را پوشش داده بود و ایالات متحده و سایر متحدان نیز به تامین مالی آن کمک کرده بودند. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان که توسط نیویورک تایمز تایید شد، در همان ماه، اسپیس‌ایکس به وزارت دفاع ایالات متحده گفت که نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد و درخواست کرد وزارت دفاع دولت ایالات متحده، هزینه‌ها را تامین کند.

این شرکت هزینه‌ها را حدود 400 میلیون دلار طی 12 ماه برآورد کرد.

دولت بایدن، به کالین اچ. کال، مقام برجسته وزارت دفاع دستور داد تا واسطه شود. در 7 اکتبر، کال با ماسک تماس گرفت. او اظهار نگرانی کرد که اوکراین با استفاده از استارلینک، نه تنها از خود دفاع نکند، بلکه عملیات‌های تهاجمی برای بازپس‌گیری سرزمینی که توسط روسیه تصرف شده، انجام دهد. این کار ممکن است منجر به تلفات نظامی روسیه شود. به گفته یک مقام سابق، کال به ماسک گفت که اگر استارلینک متوقف شود، تعداد بیشتری از مردم اوکراین تحت فشار قرار می‌گیرند.

  • استارلینک در جبهه جنگی

با این همه، ماسک، دسترسی برخی از ترمینال‌های استارلینک را در اوکراین قطع کرد. در پایان سال گذشته، حدود 1300 ترمینال استارلینک که از طریق تامین‌کننده بریتانیایی خریداری شده بود، در این کشور کار نکرد، زیرا دولت اوکراین نتوانست برای هرکدام از آنها، ماهانه 2500 دلار پرداخت کند. این خبر، توسط دو نفر از افرادی که اطلاعاتی در این زمینه داشتند، ارایه شد.

دسترسی به استارلینک همچنین با توجه به جابجایی‌های جنگی تغییر کرده، زیرا روسیه سرزمین‌ها را تصرف کرد و اوکراین تلاش کرد آنها را بازپس بگیرد. هنگامی که خطوط جنگی تغییر می‌کنند، ماسک با استفاده از فرایندی به نام ژئوفنسینگ (محدوده‌بندی مکانی)، محدودیت‌های دسترسی به استارلینک را در مناطق جبهه جنگی اعمال می‌کند. اسپیس‌ایکس از داده‌های مکانی جمع‌آوری‌شده توسط سرویس خود برای اجرای محدوده‌بندی‌ها استفاده می‌کند اما این امر مشکلاتی ایجاد کرده است.

هنگامی که نیروهای اوکراینی قصد بازپس‌گیری شهرهایی مانند خرسون در مناطق تحت کنترل روسیه در پاییز را داشتند، نیازمند دسترسی به اینترنت برای ارتباط بودند.

فدوروف و اعضای نیروهای مسلح، درخواست‌هایی برای بازیابی خدمات در مناطقی که ارتش در آنجا پیشروی می‌کرد، به ماسک و کارمندان اسپیس‌ایکس ارسال کردند. فدوروف گفت که اسپیس‌ایکس بسیار سریع واکنش نشان داد.

البته ماسک خطوط قرمز دیگری داشت. او سال گذشته درخواست اوکراین را برای دسترسی به استارلینک، نزدیک به کریمه، شبه‌جزیره تحت کنترل روسیه، رد کرد تا یک موشک دریایی پرانفجار را به سمت کشتی‌های روسی در دریای سیاه ارسال کند. این اطلاعات را دو نفر از افراد آشنا با مذاکرات داده‌اند.

ماسک اعلام کرده که استارلینک نمی‌تواند برای حملات موشکی با برد طولانی استفاده شود. مقامات آمریکایی نیز در این موضوع دخالت کرده‌اند.

در ماه ژوئن، لوید آستین وزیر دفاع، موافقت کرد که تایید معامله‌ای برای خرید 400 تا 500 ترمینال و خدمات استارلینک جدید را از پنتاگون دریافت کند. این معامله به پنتاگون اختیار می‌دهد که محدوده انتشار اینترنت استارلینک درون اوکراین را برای این دستگاه‌های جدید تعیین کند تا «توانایی‌های کلیدی و برخی ماموریت‌ها» را اجرا کنند. دو نفر از افراد آشنا با موضوع، این اطلاعات را ارایه داده‌اند. به نظر می‌رسد این اقدام به منظور ارایه ترمینال‌ها و خدمات اختصاصی به اوکراین برای انجام وظایف حساس بدون ترس از وقفه باشد.

برخلاف پیمانکاران دفاع سنتی که فروش اسلحه به کشورهای خارجی را غالبا از طریق دولت فدرال انجام می‌دهند، استارلینک یک محصول تجاری است. این امر به ماسک اجازه می‌دهد در مسیرهایی گام بردارد که گاهی با منافع ایالات متحده تطابق ندارد، مانند زمانی که اسپیس‌ایکس اعلام کرد نمی‌تواند تامین مالی استارلینک را در اوکراین ادامه دهد.

گرگوری سی. آلن، یک مقام سابق وزارت دفاع که در  Blue Originکار می‌کرد و اکنون در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی فعالیت دارد، گفت: «بی‌شک مدت طولانی است که یک شرکت و یک فرد مانند او را به طور کاملا آشکار علیه سیاست خارجی آمریکا در اوج یک جنگ دیده‌ایم.»

رفتار ماسک، دیدگاه مسئولان اوکراین را دوگانه کرده است. میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، ماه فوریه در توییتر اظهار داشت که اسپیس‌ایکس باید یک طرف را انتخاب کند اما فدورف وزیر دیجیتال گفت که سوالات درباره تعهد ماسک، ناعادلانه است.

وی تصریح کرد که وقتی اوکراین در ماه نوامبر تحت حملات سنگین قرار گرفت و با قطعی بزرگ تامین برق مواجه شد، ماسک به تسریع ارسال حدود 10 هزار ترمینال استارلینک کمک کرد. به گفته وی: «اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک از طریق اقدامات خود نشان داده‌اند که واقعا به کدام طرف پایبند هستند.»

  • تردیدهای تایوان در استفاده از استارلینک

از سوی دیگر ماجرا اما از تایوان تا اروپا در فوریه، دو کابل اینترنت زیردریایی که بین جزیره اصلی تایوان و جزایر حاشیه‌ای ماتسو اجرا می‌شدند، توسط کشتی‌های حمل‌ونقل چینی قطع شدند. این حادثه باعث قطع دسترسی به اینترنت در ماتسو شد و این نگرانی‌ را افزایش داد که زیرساخت‌های ارتباطی تایوان در معرض خطر قرار دارند. به این ترتیب به نظر می‌رسد تایوان که چین، آن را به عنوان خاک خودش می‌شناسد، مکان مناسبی برای معرفی استارلینک باشد.

در همین رابطه تایوان با اسپیس‌ایکس درباره استارلینک گفتگو کرده‌ است. به گفته جیسون هسو، نماینده سابق مجلس تایوان که در زمینه زیرساخت‌های دیجیتالی به دولت مشاوره می‌دهد، قضیه تایوان متفاوت است؛ یک نگرانی که به طور فزاینده در جاهای دیگر نیز تکرار شده است، زیرا دولت‌ها توانایی اینترنت ماهواره‌ای را در مقابل خطرات همکاری با ماسک می‌سنجند اما مذاکرات به دلیل «نگرانی‌های بزرگ» درباره ماسک کند شده‌اند. این امر به دلیل منافع مالی او و چین است.

با برآورد حدود 50 درصد خودروهای تولیدی جدید تسلا در شانگهای، تایوان نمی‌تواند به ماسک اعتماد کند که اگر پکن فشاری برای قطع سرویس بیاورد، دسترسی به استارلینک را قطع نکند.

هسو که اکنون از پژوهشگران ارشد دانشکده کندی هاروارد در تایپه است، گفت: «ما نگرانیم اگر دستگاه‌های استارلینک را سفارش دهیم، با یک تله مواجه شویم. ماسک منافع تجاری عظیمی در چین دارد.»

وقتی در آوریل یک نماینده کنگره آمریکا، مایکل مک‌کائول از تگزاس، نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، از تایوان بازدید کردند، طی ناهار از تسای اینگ‌ون، رئیس جمهور تایوان، درباره استفاده احتمالی از استارلینک سوال شد. طبق اعلام کارکنان کمیته، در این سفر، خانم تسای بی‌انگیزه بود.

افراد کنگره، پس از آن به نتیجه رسیدند که به دلیل ارتباطات ماسک با چین، این سرویس، گزینه قابل توجیهی برای تایوان نیست.

آودری تنگ، وزیر دیجیتال تایوان نیز اعلام کرد که این کشور در ژوئن، توافقی با وان‌وب انجام داده و هنوز امکان همکاری با سایر ارایه‌دهندگان ماهواره‌ای را از دست نداده است. او گفت: «ما می‌خواهیم تا حد امکان، به تعداد زیاد، از تشکیلات ماهواره‌ای استفاده کنیم.»

  • نگرانی اروپا، شکایت چین

تاثیر ماسک در مکان‌های دیگر نیز مورد بحث بوده است. در اتحادیه اروپا، نگرانی‌ها درباره چیرگی استارلینک منجر به اختصاص 2.4 میلیارد یورو در سال گذشته برای تشکیلات ماهواره‌ای «مستقل» شد که تا سال 2027 راه‌اندازی خواهد شد. تییری برتون، کمیسر اروپایی ناظر پروژه گفت: «فضا به یک دامنه بسیار مورد اختلاف تبدیل شده و اتحادیه اروپا باید منافع حیاتی خود را حفظ کند. اتحادیه اروپا نمی‌تواند به دیگران وابسته باشد.»

اسپیس‌ایکس برای تامین نیازهای دولت، در سال گذشته خدمات مرتبط با استارلینک به نام Starshield را معرفی کرد که امنیت قوی‌تری برای مدیریت مواد دارای رده‌بندی و پردازش داده‌های حساس ارایه می‌کند. البته استارلینک مورد انتقاد برخی دولت‌ها و حکومت‌هاست. وقتی در سال گذشته، اعتراضات ضددولتی در ایران شروع شد، ماسک استارلینک را در دسترس قرار داد تا به فعالیت‌های آنلاین در این کشور کمک کند اما دولت ایران ، اسپیس‌ایکس را به نقض سیاست‌های خود متهم کرد.

چین نیز امسال به یک کمیته سازمان ملل متحد، شکایت و اعلام کرد که اسپیس‌ایکس، تعداد زیادی ماهواره به مدار می‌فرستد و این امر باعث می‌شود دیگران به فضا دسترسی نداشته باشند. در فوریه، ترکیه پیشنهاد ماسک برای دسترسی به استارلینک پس از زلزله‌ بزرگ را رد کرد. گروه‌های جامعه مدنی ترکیه، رد پیشنهاد ماسک را تلاشی برای جلوگیری از گسترش اخبار نامطلوب آنلاین دانستند.

شریف القاضی، یک تحلیلگر سیاستی که فعالیت‌های ترکیه را برای Access Now، یک سازمان حقوق دیجیتال پیگیری می‌کند، گفت: «دولت به این دلیل که استارلینک تحت کنترلش نیست و می‌تواند تهدیدکننده باشد، می‌ترسید.»

ماسک، فعلا در عرصه فضا با دیگران قابل مقایسه نیست. در ماه مه، آمازون آماده بود که برای اولین بار، دو ماهواره خود را به مدار بفرستد اما پس از کشف یک مشکل در آزمایش موشکی، راه‌اندازی آن به تعویق افتاد. از آن زمان به بعد، ماسک حداقل 595 ماهواره دیگر به فضا ارسال کرده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *