ظهور دولت‌های کوچک اینترنتی

اینترنت به نظارت نیاز دارد

  • توسط نویسنده
  • ۸ ماه پیش
  • ۰

نگار قیصری – توهم دروغین رسانه‌های اجتماعی که همه، مانند افراد مشهور هالیوود، اینفلوئنسرهای اینترنتی بسیار ثروتمند، الیگارش‌ها و ستاره‌های راک زندگی می‌کنند، تاثیر ناخوشایندی دارد که باعث تشویق انتظارات نادرست، سبک زندگی غیرواقعی، افسردگی و گاهی خشم می‌شود. به نوجوانانی فکر کنید که تحت‌تاثیر افرادی مانند کارداشیان‌ها هستند.

برای بسیاری، رسانه‌های اجتماعی اشتهای افراد را برای مصرف محصولات جهانی باز کرده و این خیال‌پردازی‌های دیجیتالی، خود تحقق ‌بخشی از پیشگویی‌هاست که در آن باورها، اغلب منجر به رفتارهای مخرب می‌شوند.

بر اساس گزارش  Public Television، میزان خودکشی در ایالات متحده به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در سال 2022 به 49 هزار و 500 نفر رسیده است. بله اسلحه وجود دارد اما مساله اصلی، افسردگی است. بسیاری از دختران نوجوان در سراسر جهان به دلیل تجربیات اینترنتی خود افسرده می‌شوند و بسیاری از پسران نوجوان در دنیای خارق‌العاده بازی‌های دیجیتال زندگی می‌کنند و به سختی، وارد دنیای واقعیت می‌شوند. چیزهای قابل توجه زیادی در اینترنت وجود دارد اما بدون استفاده دقیق و کنترل‌ والدین، خوب‌ها نیز می‌توانند در کنار بد و زشت باشند.

  • ظهور دولت‌های اینترنتی کوچک

یکی از جنبه‌های توسعه‌‌محور و جالب اینترنت این است که چگونه دولت‌های اینترنتی کوچک در حال ظهور هستند.

به عنوان مثال، «بایدو» که می‌توان آن را «گوگل چین» نامید، عمدتا یک پدیده چینی است که 99 درصد درآمد آن، از استفاده داخلی و حدود 1 درصد از استفاده جهانی است. پلتفرم بایدو به شدت سانسور شده و شهروندان چینی را از اطلاعات ارزشمندی که دولت نمی‌خواهد ببینند و بشنوند، محروم می‌کند. از طرف دیگر، گوگل بیش از دو برابر بایدو درآمد دارد و 55 درصد درآمد آن از اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آفریقا و خاورمیانه است.

سایر حوزه‌های اینترنتی مجزا شامل مکان‌هایی مانند روسیه و ایران است. اگرچه گوگل فی‌نفسه در روسیه ممنوع نیست اما روسیه اخبار گوگل را از زمان شروع جنگ اوکراین به شدت سانسور کرده و فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و توییتر (که اکنون X نامییده می‌شود) را ممنوع کرده است. پلتفرم جستجوی ضعیف روسیه «یاندکس» نام دارد. ایران نیز جویشگرهای خاص خود را دارد که حاوی اطلاعات مشخص است.

فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، نتفلیکس،HBO  و چند برنامه محبوب بین‌المللی دیگر در حوزه‌های مختلف اینترنت، بیانگر پیامدهای متفاوت در جوامع مختلف جهانی هستند. در آمریکا، تاثیرات اجتماعی اینترنت می‌تواند مشکل‌ساز باشد اما کنترل‌ برای کاهش اثرات مضر در دموکراسی‌ها، اثرات مخرب بالقوه در دولت‌های اقتدارگرا مانند بایدو در چین دارد.

محدودیت دسترسی به دنیای اینترنت بدون فیلتر، کشش فکری و نوآورانه برای توسعه چین است اما کنترل‌های دولت بر اطلاعات و تحقیقات، توانایی چین را برای رقابت در حوزه نوآوری‌های فناوری پیشرفته مهار کرده است.

امنیت ملی چین به دلیل ناتوانی این کشور در تولید تراشه‌های سیلیکونی پیشرفته مختل شده است. رویکرد کپی یا سرقت این فناوری‌ها، آنها را برای تولید تراشه‌های سیلیکونی که به پیشبرد اقتصاد و مجامع صنعتی نظامی کمک می‌کند، به شرکت‌هایی مانند  TSMC، سامسونگ، اینتل، Micron،AMD  و Texas Instruments در تایوان وابسته کرده است. آنها نه قابلیت طراحی تراشه دارند و نه قابلیت ساخت تراشه و همین امر، آنها را در برابر آسیب جدی نظامی و اقتصادی قرار می‌دهد. فرمان اجرایی جدید جو بایدن مبنی بر ممنوعیت فروش فناوری تراشه‌هایی با تکنولوژی پیشرفته توسط ایالات متحده به چینی‌ها، ضربه مهمی به منافع این کشور وارد کرده است.

تصور جهانی که در آن شهروندان کشورهای اقتدارگرا به دلیل دسترسی محدود به اطلاعات، نظرات، تحقیقات و گفتگوهای آنها در مقایسه با کشورهایی که به طور دموکراتیک اداره می‌شوند، از نظر فکری فلج شده باشد، دشوار نیست. این موضوع برای کشورهای اقتدارگرا که قدرت‌شان از طریق آزادی بیان موجود در اینترنت تهدید می‌شود، به یک موضوع مشکل‌ساز تبدیل شده است.

  • چالش‌های اینترنتی عصر جدید و لزوم نظارت

چالش‌های اینترنتی ما بی‌اهمیت نیستند. اطلاعات نادرست مخرب و دروغ می‌تواند به جوامع دارای آزادی بیان آسیب بزند. البته ما از فریاد زدن آتش در سالن سینما برای سرگرمی، به عنوان آزادی بیان محافظت نمی‌کنیم اما آیا معادل آن در اینترنت، قابل تحمل است؟ بررسی چالش‌های اینترنتی و نیز صادق بودن نسبت به نهادهای دموکراتیک و قانون اساسی، یکی از چالش‌های عصر ماست.

اینترنت می‌تواند یک ابزار عمومی باورنکردنی باشد اما اگر با کنترل عقل سلیم مدیریت نشود، وسوسه‌ها و اعتیادهای آن، اثرات تضعیف‌کننده‌ دارد. والدین، معلمان، مربیان، رهبران جامعه و سازمان‌های مبتنی بر باور قلبی، همگی باید در عصر اینترنت اشیا در رهبری اجتماعی و سیاسی فعال باشند. واقعیت اینترنت، همان سرزمین عجایب آرمان‌شهر لجام‌گسیخته نیست که هر چیزی در آن پیش می‌رود، بلکه اینترنت نیز مانند هر ابزار قدرتمندی، نیاز به نظارت دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *