نظرسنجی گالوپ: برنامه هسته‌ای ایران، دومین نگرانی است

آمریکایی‌ها از سایبرتروریسم، بیشتر از جنگ هسته‌ای می‌ترسند

  • توسط نویسنده
  • ۸ ماه پیش
  • ۰

سعید میرشاهی – طبق نظرسنجی گالوپ درباره مسائل بین‌المللی، آمریکابی‌ها بیشترین تهدید برای این کشور را سایبرتروریسم می‌دانند. به گفته تیم اطلس وی‌پی‌ان  (Atlas VPN)، نکته تعجب‌برانگیز این است که 85 درصد پاسخگویان آن را به‌ عنوان «تهدید بحرانی» شناسایی کردند که از تمام نگرانی‌های دیگر آنها بیشتر است.

نتایج نظرسنجی گالوپ، بر اساس مصاحبه تلفنی انجام‌شده از 1 تا 23 فوریه 2023 با نمونه‌‌گیری تصادفی از 1008 نفر، با سن 18 سال و بالاتر، ساکن در 50 ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا حاصل شده است. حد خطا در نمونه‌گیری ±4 درصد، با سطح اطمینان 95 درصد است.

  • تهدید سایبری، اولین نگرانی‌

بر اساس نتایج این نظرسنجی، توافق درباره شدت تهدیدات سایبری در همه گروه‌های سیاسی مطرح است؛ به‌طوری که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با 86 درصد، آن را به عنوان تهدید اساسی ارزیابی کرده‌اند. گروه‌های سیاسی مستقل‌ نیز با 79 درصد نگرانی‌ مشابه خود را بیان کرده‌اند.

محمد یونس از گالوپ معتقد است از سال 2021 به بعد، شهروندان آمریکایی به این درک رسیده‌اند که تهدید سایبری، اولین تهدید اساسی امنیت ملی کشور است.

حال آنکه پیشتر، تروریسم بین‌المللی و توسعه برنامه هسته‌ای ایران و کره‌شمالی، نگرانی اصلی آمریکایی‌ها بود. با این حال، نگرانی‌ درباره این موضوعات، در دهه گذشته، کاهش یافته است.

وزارت دفاع نیز نگرانی‌هایی درباره تهدید سایبری دارد.

در یک گزارش در سال 2022، این وزارتخانه بر تهدیدات قابل توجهی که نه تنها توسط افرادی در کشورهایی مانند چین و روسیه، ایجاد می‌شود، بلکه تهدیدات توسط سازمان‌های مستقل نیز تاکید کرد.

مایک ای‌اویانگ، معاون دستیار وزیر دفاع در حوزه سیاست سایبری، درباره چشم‌انداز در حال تحول معتقد است قابلیت‌هایی که زمانی منحصر به بازیگران دولتی بود، اکنون به دلیل ظهور بازیگران غیردولتی در بازار جرایم سایبری برای خرید در دارک‌وب در دسترس هستند.

  • برنامه هسته‌ای ایران، دومین نگرانی

این نظرسنجی نشان داد پاسخگویان، آنچه توسعه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و ایران خوانده می‌شود را به عنوان دومین تهدید اساسی مشابه ارزیابی کرده‌اند.

با اختلاف کم، ایران با 74 درصد، اندکی بالاتر است. نگرانی‌ها درباره توانمندی‌های هسته‌ای این دو کشور به طور پایدار در رتبه‌بندی تهدیدها بالاست، اگرچه پاسخ‌های امسال تا حدود 10 درصد کمتر از رکوردهای قبلی است.

نظرسنجی گالوپ، همچنین تغییرات قابل ملاحظه‌ افکار عمومی، نسبت به قدرت نظامی چین، مهاجرت و تغییرات اقلیمی را نشان داد.

جمهوری‌خواهان تعصبات سیاسی را به عنوان تهدید اساسی لحاظ می‌کنند اما دموکرات‌ها، تغییرات اقلیمی را به عنوان نگرانی بزرگ‌ درنظر دارند.

بزرگ‌ترین اختلاف بین احزاب سیاسی در زمینه‌ مهاجرت و تغییرات اقلیمی مشاهده شد.

بر این اساس، 84 درصد جمهوری‌خواهان، مهاجرت را به عنوان یک تهدید مهم می‌دانند در حالی که این عدد برای دموکرات‌ها، فقط 20 درصد است. به‌طور معکوس، 85 درصد دموکرات‌ها، تغییرات اقلیمی را مهم می‌دانند اما این عدد برای جمهوری‌خواهان، ۲۱ درصد است.

  • توافق دوحزبی در حوزه اهمیت امنیت سایبری

برخلاف سایر موضوعات سیاسی، امنیت سایبری از معدود حوزه‌هایی است که قانون‌گذاران دو حزب، فعالانه روی آن سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی می‌کنند. در 21 مارس 2023، دو نفر از سناتورها، دو لایحه را ارایه کردند که برای تقویت نیروی کار سایبری ایالات متحده و افزایش توانایی دولت فدرال برای مبارزه با تهدیدات سایبری طراحی شده بود.

همان‌طور که در بیانیه مطبوعاتی آمده است: هدف اصلی این برنامه‌ها، این است که اطمینان حاصل شود دولت از تخصص سایبری لازم برای «شکست دادن، بازدارندگی یا پاسخگویی به فعالیت‌های مخرب سایبری» برخوردار است. از سال 2022 قانونگذاران، چندین لایحه دوحزبی دیگر را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیت سایبری، به‌ویژه آنهایی که با هدف حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مانند حوزه‌های بهداشت و انرژی انجام می‌شوند، معرفی و با موفقیت، تصویب کرده‌اند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *