عملیات اجرایی توسعه فیبرنوری در ۱۲۰ شهر شروع شده است

  • توسط خبرنگار
  • ۸ ماه پیش
  • ۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما که همزمان با هفته گرامیداشت دولت صورت گرفت، با اشاره به تشکیل ستاد اربعین در وزارت ارتباطات گفت: امسال در چند محور خدماتی را به هموطنان عزیزمان ارایه می کنیم که یکی در داخل کشور از نقطه عزیمت هموطنان عزیزمان تا مرز است.

وی افزود: در گذشته وزارت ارتباطات فقط ارتباطات را مخصوصا در مرزها از طریق استقرار سایت های ثابت و سیار سعی تقویت می کرد تا ارتباطات در مرزها پایدار و باکیفیت شود و هم اکنون این اقدام در مرزهای مختلف صورت گرفته است اما امسال کار ویژه ای که البته از پارسال شروع شده، صورت گرفت که آنهم استفاده از ظرفیت سکوهای برای ارایه خدمات فناورانه به مردم عزیزمان در داخل و خارج از کشور است.

زارع پور در اشاره به این خدمات فناورانه تصریح کرد: یکی از این خدمات، سکوهای جابه جایی مسافر است بطوریکه امسال با کار بین دستگاهی بسیار خوبی میان وزارت راه، پلیس و بیمه که با محوریت معاون اول محترم رییس جمهوری صورت گرفت، زائران می توانند از طریق این سکوها به مرزها مسافرت کنند و سفرشان را با دیگران به اشتراک بگذارند تا هزینه سفر آنها کاهش پیدا کند.

وزیر ارتباطات یکی دیگر از خدمات فناورانه را تامین ارز از سوی بعضی از سکوها به صورت غیرحضوری دانست و گفت: همچنین سکوهایی داریم که از طریق آن هر زائر می تواند توانمند خود را اعلام کند تا در مسیر اگر کسی به آن توانمندی نیاز دارد بتوانند از آن توامندی مثل خدمات پزشکی و کارهای تعمیراتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هموطنان عزیزمان می توانند برای آشنایی با بسته فناورانه ای که تهیه شده به آدرس arbaeen.ito.gov.ir مراجعه کنند، افزود: برای ارتباطات نیز امسال توافقات خوبی با وزارت ارتباطات و رگولاتوری عراق انجام دادیم تا هزینه ها برای مردم کاهش پیدا کند.

زارع پور با اشاره به طراحی و فروش سیمکارت های زائر، خاطرنشان کرد: امسال نسبت به پارسال هزینه خدماتی که از این طریق ارایه می شود تا حدود نصف کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با توافق خوبی که صورت گرفت، هزینه رومینگ نیز میان دو کشور کاهش پیدا کرد، گفت: هزینه رومینگ براساس توافق مشترک میان دو اپراتور مبدا و مقصد است که عمده این هزینه مربوط به اپراتور مقصد می شود یعنی وقتی از ایران رومینگ به کشور عراق انجام شود، هزینه ها در آن کشور به صورت دلاری انجام می شود.

وی با بیان اینکه در ایران هر گیگابایت همراه به طور متوسط سه تا چهار هزار تومان است ولی در کشور عراق حدود ۱۰۰ هزار تومان می شود، افزود: بیشتر هزینه رومینگ دیتا و صوت مربوط به اپراتور عراقی است و با این حال هر دو اپراتور اصلی بسته هایی را که ارایه کردند، قیمت ها را خیلی کاهش دادند.

زارع پور در توصیه ای به مردم گفت: مردم باید استحضار داشته باشند که هزینه رومینگ غیربسته ای خیلی بالاست و توصیه می کنم زائران یک روز قبل از عزیمت و یا در مرز این بسته ها را تهیه کنند و هزینه ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به کار ویژه شرکت ارتباطات زیرساخت، اظهار کرد: با همراهی وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت عراق یک لینک ارتباطی مستقیم میان دو کشور برقرار شد تا کیفیت ارتباطات در رومینگ و هم در دسترسی به سکوهای بومی حتی از طریق سیمکارت های عراقی بهتر شود.

وی با بیان اینکه شرح این اقدامات بدین معنا نیست که مشکلی بوجود نخواهد آمد، افزود: باتوجه به حجم زوار این بدین معنا نیست که مشکلی وجود نخواهد داشت چون زیرساخت مناسبی در کشور عراق وجود ندارد اما حداکثر تلاش مان را کردیم تا بهترین خدمات را در نجف و کربلا و در طول مسیر به زائران ارایه شود هرچند وقتی ازدحام باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.

زارع پور به خدمات شرکت ملی پست با عنوان پست یافته نیز اشاره کرد و گفت: همکاران شرکت ملی پست در طول مسیر در چند موکب حضور دارند و اگر هموطنان وسیله ای را پیدا یا گم کردند می توانند از طریق همکاران پست آنرا در سیستم ثبت کنند تا به سرعت آن وسیله پیدا و تحویل صاحبش شود. سال گذشته حجم انبوهی از وسایل پیدا شده بود ولی کسی برای تحویل آن مراجعه نکرده بود.

در ادامه گفت وگو وزیر ارتباطات با اشاره به واگذاری پروانه های جدیدی به نام پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی به هفت اپراتور گفت: این هفت اپراتور با این پروانه می توانند خدمات همراه و ثابت را البته با محوریت فیبرنوری ارایه کنند و هم اکنون در ۱۲۰۰ شهر کار میان این هفت اپراتور مشخص شده که کدام یک از این هفت اپراتور مسوولیت توسعه فیبرنوری در آن شهر را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه توسعه فیبرنوری در ۱۲۰ شهر شروع شده و در حدود ۲۰ شهر عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است، افزود: در هفته دولت طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها در چند شهر را افتتاح می کنیم و خدمات دهی به مردم را این اپراتورها شروع می کنند و سرعت های چند صد مگابیت بر ثانیه ای به مردم عزیزمان ارایه می کنند.

زارع پور همچنین با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد دستگاه های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند، تصریح کرد: مطابق برنامه تا آخر آذرماه همه خدمات دستگاه ها باید برخط باشد و تا پایان دی ماه حداقل ۲۰ درصد از خدمات باید بصورت برخط و هوشمند ارایه شود.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه تاکنون ۲۲ میلیون نفر با احراز هویت از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند، گفت: این درحالیست که ما رکورد استفاده ۱۷ میلیون نفر را در یک روز داریم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *