ایجاد حداقل شش مرکز ملی آفرینش فناوری تا پایان برنامه هفتم

  • توسط نویسنده
  • ۶ ماه پیش
  • ۰

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی که پیش از ظهر امروز در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه نانوفناوری در محل ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو سخن می‌گفت با بیان این‌که توسعه کاربردهای نانوفناوری و بازارسازی برای دستاوردهای این حوزه، یکی از اصلی‌ترین اهداف ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو در دوره جدید است، اظهار کرد: ستاد نانو جزو جریان‌سازان و تاثیرگذاران اصلی در حوزه نانوفناوری است و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این ستاد طی سال‌های گذشته تاکنون را می‌توان ترویج و گسترش فرهنگ نانو میان مردم و ایجاد یک جریان خوب تولید علم و فناوری در این حوزه دانست. به واسطه تلاش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های این ستاد، بخشی قابل توجه از جامعه از جمله قشر علمی و دانشگاهی نسبت به فعالیت در این حوزه علاقمند شده‌اند به طوری‌که دانشگاهیان، پژوهشگران و‌ مخترعان زیادی به سوی تولید علم، فناوری و‌ محصولات این حوزه گام برداشته‌اند.

وی ادامه داد: در دوره جدید، این ستاد ارتقای ماموریت یافته و با افزوده شدن حوزه میکرو به ماموریت‌ها و فعالیت‌های ستاد به صورت تخصصی در حوزه ریزفناوری فعالیت دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با بیان این‌ که ستاد در دوره جدید فعالیت‌هایش بر توسعه کاربردی‌سازی و بازارسازی برای دستاوردهای دانشی و فناورانه حوزه نانو تاکید دارد، افزود: ماحصل بیست سال تجربه و تلاش ستاد نانو، حجم قابل توجه و ارزنده‌ای از دانش و فناوری‌هاست که باید در مسیر کاربردی سازی قرار بگیرد و زمینه‌ساز ایجاد و توسعه فناوری‌های جدید شود؛ لذا توسعه کاربرد، ایجاد و گسترش بازار و در نهایت پررنگ کردن هرچه بیش‌تر نقش نانوفناوری در زندگی مردم و نیز بازگشت سرمایه، از اهداف مهم و راهبردی ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی است.

دهقانی، جایگاه ایران در میان در برترین‌های تولید علم نانو دنیا و ضرورت کاربست این اندوخته در توسعه محصولات نیازمحور، کاربردی و رقابتی در عرصه بین‌الملل را یادآور شد و افزود: ایران به اذعان پیشتازان علم نانو و صاحبان پیشرفته ترین فناوری‌های این حوزه، در شمار برترین کشورهای مطرح در عرصه علم و فناوری نانو جای دارد. یکی از ارکان و محورهای اصلی تعاملات بین المللی و پیش‌برنده دیپلماسی علم و فناوری کشورمان نیز همین عرصه نانو است و این واقعیت که دانشمندان، صاحب نظران و متخصصان این حوزه، ایران را به عنوان یکی از پیشتازان و توانمندان حوزه نانوفناوری می‌شناسند، ضرورت حرکت در مسیر توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی و گسترش زمینه‌های کاربردی این عرصه را دوچندان می‌کند.

وی افزود: در تمامی تعاملات و دیدارهای میان هیات‌های ایرانی و سایر کشورها، نانوفناوری یکی از محورهای اصلی تعاملات علمی و فناورانه است و این موضوع مسئولیت ستاد را برای حرکت در مسیر جدید جدی‌‌تر می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های توانمند و برجسته نانویی در نمایشگاه امسال، عنوان کرد: دستاوردهای امسال نمایشگاه کاملا متمایز و‌ چشمگیر است زیرا دوره چهاردهم نمایشگاه با رویکرد کاربردی سازی فناوری نانو طرح‌ریزی شده و بنابراین، امسال شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های توانمند در عرصه کاربردی‌سازی علم و فناوری نانو  خواهیم بود.

دهقانی با بیان این‌که ستاد نانوفناوری ‌یکی از ارکان قدرت علمی و‌ فناوری کشور شناخته می شود ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی برای کاربردی سازی هرچه بیش‌تر دستاوردهای علمی این حوزه به توسعه بازار و حضور گسترده‌تر ایران در عرصه بین المللی این حوزه کمک کند.

وی همچنین با اشاره به سازوکار مدیریتی ستاد در حوزه بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و فناوری‌های نانوفناوری گفت: بودجه ستاد نانوفناوری، منابع معاونتی و سرفصل‌های حمایتی پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجموع کاربرد اهرمی و پیش‌برنده دارند؛ با توجه به منابع پیش بینی شده ستاد، سهم معاونت علمی و ستاد از محل تبصره اعتبار مالیاتی بر مبنای قانون جهش تولید از همین جنس حمایت‌های جدید است. ستاد از محل منابع مستقیم، منابع تبصره ۱۸، ‌منابع اعتبار مالیاتی و منابع معاونت علمی ظرفیت این را دارد که تا یک هزار میلیارد تومان نیز حمایت‌ها را پوشش دهد اما در مجموع نظام سرمایه‌گذاری و حمایتی ستاد و معاونت، نقش اهرمی و حمایتی دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به سفر قریب الوقوع خود به ژنو و سخنرانی‌ اش در نشست مجمع کمیسیون اجتماعی سازمان ملل با محوریت «نقش علم و فناوری در توسعه عدالت عمومی و صیانت از حقوق بشر» عنوان کرد: محور اجلاس امسال کمیسیون اجتماعی سازمان ملل، نقش علم و فناوری در پیشبرد حقوق بشر است و محتوایی که در این رویداد ارائه خواهم کرد بر محور توسعه علم و فناوری به عنوان یکی از گفتمان‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، نقش علم و فناوری در تعامل هرچه بهتر میان کشورها، توسعه عدالت محوری و حفظ حقوق بشر است. با توجه به این‌که علم و فناوری یکی از ابزارهای کارآمدی است که عدالت عمومی را توسعه می‌دهد و به هر میزان که نقش دانش و فناوری در زندگی مردم توسعه پیدا کند، شاهد گسترش عدالت خواهیم بود، بر همین اساس، سخنرانی بنده ناظر به این حوزه خواهد بود.
وی افزود: حوزه علم و فناوری از آن موضوعات مورد پسند و پذیرش همه کشورها است و بر همین اساس می‌تواند محور و مبدأ بسیار خوبی برای گسترش تعاملات بین‌المللی و همکاری بین کشورها باشد؛ بر همین اساس نیز یکی از ستون‌های اصلی دیپلماسی ایران در عرصه بین‌المللی حوزه علم و فناوری و توانمندی‌های کشورمان در این عرصه است.
گفتنی است، چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو (Iran Nano 2023) از 13 تا 16 آبان‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *