معرفی اولین مدل هوش مصنوعی توسط ایلان ماسک

  • توسط نویسنده
  • ۶ ماه پیش
  • ۰

به گزارش فارس به نقل از رویترز، ایلان ماسک میلیاردر و مدیرعامل تسلا روز جمعه گفت که استارت آپ هوش مصنوعی«xAI» اولین مدل هوش مصنوعی خود را در روز شنبه برای گروهی منتخب منتشر خواهد کرد.

در واقع این استارت آپ در حال ایجاد نسخه خود از چت جی پی تی است. این مدل که «گروک» نامیده می‌شود  به سؤالات به صورت مکالمه پاسخ می‌دهد، احتمالاً بر پایه دانشی مشابه آنچه برای آموزش چت جی پی تی و سایر مدل‌های تولید متن مشابه استفاده می‌شود (مثلاً ال لاما2 متا) استفاده می‌کند.

ماسک گفت که گروک از دسترسی بدون درنگ به اطلاعات ایکس استفاده می کند و این مدل مانند چت جی پی تی، دارای قابلیت مرور اینترنت است که به آن امکان می دهد برای اطلاعات به روز در مورد موضوعات خاص در وب جستجو کند.

این تقریباً 1 سال پس از آن صورت می‌گیرد که ربات گفت و گوی چت جی پی تی متعلق به شرکت اپن ای آی توجه کسب‌وکارها و کاربران در سراسر جهان را به خود جلب کرد و باعث افزایش پذیرش فناوری هوش مصنوعی مولد شد. ماسک در سال 2015 شرکت اپن ای آی، را تأسیس کرد، اما در سال 2018 از هیئت مدیره آن کنار رفت.

او در ایکس نوشت: «از برخی جنبه‌های مهم، آن (مدل جدید xAI) بهترین چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. به محض اینکه از نسخه بتا اولیه خارج شد، سیستم گروک برای همه مشترکین ایکس پریمیوم پلاس در دسترس خواهد بود.»

ایکس هفته گذشته 2 طرح اشتراک جدید را ارائه کرد، 1 سطح 16 دلاری در ماه با نام پلاس پریمیوم، برای کاربرانی که مایل به نداشتن آگهی هستند و 1 سطح پایه با قیمت 3 دلار در ماه.

ماسک اشاره کرد که گروک از پاسخ دادن به سؤالات خاصی که ماهیت حساس‌تری دارند، خودداری می‌کند، مانند «به من بگو چگونه کوکائین درست کنم، مرحله به مرحله».

این میلیاردر اوایل امسال گفت که یک هوش مصنوعی حداکثری حقیقت‌جویانه را راه‌اندازی می‌کند که سعی می‌کند ماهیت جهان را درک کند تا با گوگل بارد و بینگ مایکروسافت رقابت کند. اگرچه ایکس و xAI از هم جدا هستند، اما این شرکت ها از نزدیک با هم کار می کنند. xAI همچنین با تسلا و سایر شرکت ها کار می کند.

تااکنون اطلاعات کمی در مورد Grok یا پروژه های تحقیقاتی گسترده تر xAI وجود دارد. «لری الیسون» یکی از بنیانگذاران اراکل و دوست صمیمی ماسک، در سپتامبر گفت که xAI قراردادی برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود در فضای ابری اراکل امضا کرده است. اما خود xAI چیزی در مورد عملکرد درونی آن مدل‌های هوش مصنوعی یا نوع وظایفی را که می‌توانند انجام دهد فاش نکرده است.

جاه‌طلبی‌های ماسک از زمان قطع همکاری اش با سم آلتمن و ایلیا سوتسکور، یکی از بنیان‌گذاران اپن ای آی، رشد کرده است. همانطور که تمرکز اپن ای آیاز تحقیقات منبع باز به پروژه های عمدتاً تجاری تغییر کرد، ماسک از شرکتی که در هیئت مدیره آن حضور داشت نا امید شد و به رقابت با آن روی آورد. وی در سال 2018 از هیئت مدیره اپن ای آی استعفا داد و اخیراً دسترسی این شرکت به داده‌های توییتر را پس از این استدلال که اپن ای آی به اندازه کافی برای این امتیاز پول پرداخت نمی‌کند، قطع کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *