بنیاد مرزهای الکترونیکی به اسرائیل هشدار داد

خاموشی اینترنت در غزه یعنی اختفای حقیقت

  • توسط نویسنده
  • ۶ ماه پیش
  • ۰

آزاده کیاپور – بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به قطع اینترنت غزه از سوی اسراییل به عنوان بخشی از اهداف تهاجمی و نظامی این رژیم، هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: رویدادهایی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، وحشت‌برانگیز است: از حمله حماس تا هجوم نظامی تلافی‌جویانه مداوم اسرائیل و محاصره غزه. هرچند ما به عنوان بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF)، متخصص استراتژی نظامی یا دیپلماسی بین‌المللی نیستیم اما درباره چگونگی محافظت از حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در حوزه اینترنت – حتی در زمان درگیری و جنگ – تخصص داریم.

بنیاد مرزهای الکترونیکی (Electronic Frontier Foundation)، اعلام کرد: ما عمیقا نگران هستیم که بخش مهمی از پاسخ اسرائیل، هدف قرار دادن زیرساخت‌های مخابراتی غزه، مانند قطع اینترنت باشد. در اینجا، به دلایل نگرانی‌‌‌‌مان اشاره می‌کنیم:

  • خاموشی اینترنت، موجب عدم اشتراک اطلاعات می‌شود

خاموشی ارتباطات از راه دور، غیرنظامیان را از ابزار نجات جان برای اشتراک‌گذاری اطلاعات در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند، محروم می‌کند. در زمان جنگ، برقراری ارتباط مستقیم با افرادی که به آنها اعتماد دارید، برای امنیت و حفاظت شخصی بسیار مهم است و حتی ممکن است به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

در حال حاضر، میلیون‌ها نفر در غزه، که با بحران انسانی وخیم مواجه هستند، با محدودیت‌های ظالمانه در دسترسی به اینترنت نیز روبرو هستند. این موضوع، توانایی آنها را برای یافتن محل زندگی خانواده‌های‌شان، کسب اطلاعات اولیه درباره منابع و هر وعده‌ای که داده شده، مانند کمک‌های بشردوستانه، اشتراک‌گذاری گذرگاه‌های مرزی امن‌تر و سایر اطلاعات حیاتی از بین می‌برد.

اینترنت تا حدی برای اطمینان از امکان‌پذیر بودن ارتباطاتی مانند این موارد، به وجود آمده است. علی‌رغم استفاده از آن برای انتشار محتوای مضر و اطلاعات نادرست، اینترنت به‌ویژه در مواقع جنگ و درگیری، ضروری است، زیرا اشتراک‌گذاری و دریافت اطلاعات به‌روز، برای بقا حیاتی است. برای مثال، آنچه قبلا مسیر امن برای فرار بود، ممکن است حتی چند ساعت بعد، دیگر ایمن نباشد و اخبار منتشرشده در رسانه‌ها ممکن است روز بعد، دیگر قابل اعتماد یا مرتبط نباشد.

همچنین اینترنت، جریان اطلاعات را فعال می‌سازد تا افراد نسبت به واقعیت‌های جدید هوشیار بمانند. قطع دسترسی به خدمات اینترنتی موانع غیرممکن را برای میلیون‌ها نفر که در غزه گرفتار شده‌اند، ایجاد می‌کند. این امر باعث از بین رفتن دسترسی به خطوط حیاتی می‌شود که میلیون‌ها غیرنظامی برای زنده ماندن، به آن نیاز دارند.

  • تعطیلی ارتباطات راه دور، حماس را ساکت نمی‌کند

ما انگیزه پاسخ به استفاده احتمالی حماس از اینترنت برای ایجاد رعب در اسرائیلی‌ها را درک می‌کنیم، از جمله با تسخیر صفحات فیس‌بوک افرادی که آن را برای پخش زنده از گروگان‌ها استفاده می‌کنند. ما از رسانه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها می‌خواهیم در صورت بروز چنین مواردی، سریع عمل کنند و کاری که معمولا می‌توانند متناسب با شرایط انجام دهند، پیش ببرند. با این حال، واکنش اسرائیل مبنی بر قطع تمام ارتباطات اینترنتی در غزه، یک واکنش اشتباه است و دقیقا بر افراد غیرنظامی که در جنگ، تصمیم‌گیر نیستند، تاثیر می‌گذارد.

حماس به اندازه کافی از منابع کافی برای مانور دادن در زمینه هرگونه موانع زیرساختی، از جمله قطع اینترنت تحمیلی توسط اسرائیل برخوردار است. علاوه بر این، از آنجا که اسرائیل قادر به محدود کردن صدای حماس نیست و خاموشی اینترنت منجر به عدم امکان به اشتراک‌گذاری حقایق می‌شود.

  • خاموشی اینترنت، سابقه خطرناکی ایجاد می‌کند

با توجه به گسترش اینترنت و استفاده از آن در مقاطع مهم اجتماعی و سیاسی، دولت‌ها از قدرت خود برای قطع دسترسی اینترنت آگاه هستند.

اکنون تعطیلی‌ها به ابزار آشکار تبدیل شده که به خشونت‌ها، کمک کرده و آزادی بیان را سلب می‌کند. این کار، به طور معمول توسط دولت‌های مستبد که به حاکمیت قانون یا حقوق بشر اهمیتی نمی‌دهند، به کار گرفته می‌شوند. برای مثال، محدودیت دسترسی به اینترنت، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر در سال 2011، دسترسی به اینترنت را به مدت پنج روز برای آسیب‌رسانی به توانایی مصری‌ها به منظور هماهنگی و برقراری ارتباط، قطع کرد.

لذا دسترسی به اینترنت نباید در نبردهای ژئوپلیتیکی به عنوان یک ابزار معامله و چانه‌زنی باشد و اسرائیل به جای حمایت از حقوق غیرنظامیان، تاکتیک نامناسبی را اتخاذ کرده است.

اسرائیل یکی از اعضای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

این دولت، مدت‌ها مدعی است که به حمایت از حقوق بشر متعهد است اما قطع دسترسی به اینترنت برای میلیون‌ها فلسطینی و مردم عادی، به شدت با این ادعا مغایرت دارد.

این اقدام، این پیام را مخابره می‌کند که دولت اسرائیل فعالانه تلاش می‌کند تا اطمینان یابد شهروندان عادی فلسطین در معرض خطر آسیب، حتی بیشتر از آنچه هستند، قرار ‌گیرند.

همچنین این پیام غیرقابل انکار را ارسال می‌کند که دولت اسرائیل مانع اطلاع یافتن مردم سراسر جهان از حقیقت و اقدامات اسرائیل در غزه هستند؛ ادعایی که با توجه به سایر اقدامات اسرائیل مانند تصویب مقررات جدید برای بستن موقت کانال‌های خبری که «به امنیت ملی آسیب می‌زند»، قابل تایید و اثبات است.

در پایان ما به عنوان بنیاد مرزهای الکترونیکی از اسرائیل می‌خواهیم که دخالت در زیرساخت‌های مخابراتی غزه را متوقف و اطمینان حاصل کند که فلسطینیان از غزه تا کرانه باختری، فورا به اینترنت، دسترسی نامحدود دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *